۱۳۹۷ آذر ۱۸, یکشنبه

خروج ۳۰ میلیارد دلار از کشور؛ آیا دلار واقعا ارزان شد؟


خروج ۳۰ میلیارد دلار از کشور؛ آیا دلار واقعا ارزان شد؟




خروج ۳۰ میلیارد دلار از کشور تنها یکی از نتایج بازی حکومت‌گران با نرخ دلار طی یکسال گذشته است.
«دلار افزایش پیدا کرد و دوباره کاهش پیدا کرد.» آیا این گزاره صحیح است؟
پاسخ کوتاه؛ خیر است. چرا که اکنون دلار بین ۱۱ تا ۱۲ هزارتومان در صرافی‌های رسمی معامله می‌شود یا دست‌کم خبرگزاری‌های رسمی اینچنین اعلام می‌کنند در حالی که سال گذشته در همین زمان ۴۲۰۰ تومان بود.
اما با چه منطقی گفته می‌شود دلار ارزان شده است؟
در ابتدای مهر امسال دلار تا ۱۹ هزار تومان و تا مرزهای بیست‌هزارتومان هم رفت. اگر آن قیمت را در نظر داشته باشیم، بله می‌توان گفت که دلار ارزان شده است.
اما چگونه و چرا دلار در طول هفت ماه یعنی از ابتدای سال ۹۷ به طور شتابنده افزایش قیمت پیدا کرد و بعد، از انتهای مهرماه مسیر نزولی به خود گرفت؟ چه کس یا کسانی کنترل بازی ارز را در اختیار دارند؟ یا به بیان دقیق‌تر اصلا چه کسانی ارز در ابعاد کلان را در اختیار دارند که می‌توانند با تزریق آن به بازار یا توقف زدن به آن بهای دلار را کم و زیاد کنند؟
و مهمتر از همه آیا معیشت مردم با کاهش ادعایی بهای دلار بهتر شده است. آیا همچنان که افزایش قیمت دلار موجب افزایش قیمت کالاها شد کاهش آن نیز منجر به کاهش قیمت کالاها شده است؟
امیر خجسته در همین رابطه گفت: «زمانی که نرخ دلار به ۱۹ هزار تومان رسید، تمام اجناس، متناسب با دلار گران شدند و شاهد بودیم که کالاهای اساسی و غیر ضرور ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش قیمت داشتند.»
این عضو هیات رئيسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به مانند بسیاری دیگر در درون نظام افزایش قیمت دلار را کاری حساب‌شده توسط بخش‌هایی در درون نظام می‌داند. او در همین رابطه تصریح کرد: «به نظر می رسد که دلار با برنامه از پیش تعیین شده گران و با برنامه دولت ارزان شد، اما اثر این ارزانی را در قیمت خودرو، اجناس و مواد خوراکی ندیدیم و حتی یک درصد از قیمت‌های بازار کاسته نشد.»
خجسته در ادامه افزود: «نه تنها با کاهش قیمت دلار، قیمت کالاهای دیگر کاسته نشد، بلکه شاهد ادامه روند افزایشی آنها هستیم».
آیا تنها زیان‌های ناشی از افزایش بهای دلار برای مردم، افزایش بهای کالاهای مورد نیاز در برابر ثابت ماندن درآمدهایی که ارزش ریالی خود را نیز از دست می‌دهند، می‌باشد؟
پاسخ البته منفی‌ست زیرا «در بحران ارزی اخیر ۳۰ میلیارد دلار ارز از کشور خارج شده است». [خانه ملت ۱۸ آذر ۹۷] ارزی که به طور حتم در اختیار کارگران نیشکر هفت‌تپه، کارگران فولاد اهواز، برنج‌کاران خراسان شمالی، کشاورزان اطراف کازرون، بیکاران یاسوج، حاشیه‌نشینان مشهد، مالباختگان رشت، زندانیان سیاسی زندان ارومیه و … نبوده است. این حجم از دلار تنها می‌توانسته است در دست خصولتی‌ها و دولتی‌ها باشد یعنی پاسداران و باند اعتدالی. سرمایه‌ای که البته متعلق به مردم ایران است.


مطالب   مارا در وبلاک انجمن نجات ایران    ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید
پیش بسوی قیام  سراسری ، ما بر اندازیم#   شهرهای ایران   اعتصاب # تظاهرات
سرنگونی #  اتحادوهمبستگی     مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChange

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر