۱۳۹۷ شهریور ۱۸, یکشنبه

رادیو فرانسه :دهها نفر دیگر در ناآرامی های بصره کشته و زخمی شدند




رادیو فرانسه :دهها نفر دیگر در ناآرامی های بصره کشته و زخمی شدند



سایت رادیو فرانسه(فارسی) ۱۷/۶/۹۷ : « وزارت بهداشت عراق اعلام کرد که سه تن دیگر از تظاهرکنندگان معترض در شهر بصره دیشب جمعه هفتم سپتامبر کشته شدند، در حالی که برای جلوگیری از ادامه اعتراض های خیابانی، حکومت بغداد مقررات منع عبور و مرور شبانه در این شهر وضع کرده است. وزارت بهداشت عراق با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که در نتیجه درگیری های دیشب بصره سه تن کشته و پنجاه تن دیگر از جمله چهل و هشت غیرنظامی و دو نظامی زخمی شدند.

به این ترتیب، شمار کشته شدگان ناآرامی های بصره از سه شنبه گذشته تا شنبه هشتم سپتامبر به دوازده تن رسیده است. در ناآرامی های دیشب بصره مردم ناراضی ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران و دفاتر احزاب و گروه های شبه نظامی عراقی وابسته به حکومت ایران را به آتش کشیدند. مردم ناراضی در شعارهایشان علیه فساد و ناکارآمدی حکومت بغداد و دخالت های جمهوری اسلامی ایران در عراق شعار سردادند. در این حال، امروز شنبه هشتم سپتامبر چهار خمپاره نیز به روی فرودگاه شهر بصره پرتاب شد. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این اقدام را برعهده نگرفته است. آیت الله علی سیستانی، روحانی ایرانی تباری که از نفوذ بالایی در بین شیعیان عراق برخوردار است حکومت این کشور را به تغییر سیاست فراخواند و رهبران بغداد را مسبب اصلی فساد، فقر و بیکاری و وضعیت وخیم جنوب عراق معرفی کرد. او گفت : شکست رهبران سیاسی عراق در سال های اخیر خشم ساکنان بصره را برانگیخته است. آیت الله علی سیستانی در ادامه افزود که این وضعیت تغییر نخواهد کرد، اگر حکومت آینده عراق همچنان بر پایه معیارهای گذشته شکل بگیرد. در واکنش به ناآرامی های بصره، امروز شنبه هشتم سپتامبر حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، برای ایراد توضیحات در مجلس این کشور حضور یافت. از ژوئیه گذشته هزاران نفر از مردم بصره در اعتراض به قطعی مکرر آب و برق، فقر و بیکاری، به خیابان ها سرازیر می شوند. به دلیل آلوده بودن آب آشامیدنی بصره طی سه هفته گذشته سی هزار نفر از ساکنان این شهر مسموم و در بیمارستان ها بستری شده اند».


حمله به کنسولگری ایران در بصره

روزنامه آرمان(رژیم) ۱۷/۶/۹۷ : « برخی رسانه‌ها خبر دادند که افرادی در شهر بصره عراق به کنسولگری ایران در این شهر تعرض کرده‌اند. در پی بروز ناآرامی‌هایی در شهر بصره عراق، اکنون برخی منابع از تعرض به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در این شهر خبر می‌دهند. خبرگزاری رویترز به نقل از منابع امنیتی عراق نوشت که آنچه این خبرگزاری معترضان شهر بصره خوانده، شامگاه جمعه به کنسولگری ایران در این شهر حمله کرده‌اند. سلسله ناآرامی‌ها در شهر بصره عراق از روز سه‌شنبه گذشته آغاز شده و به خشونت گراییده است. منابعی مدعی شده‌اند که در اثر این تعرض، ساختمان کنسولگری ایران به آتش کشیده شده است.

قاسمی: دولت عراق سریع‌تر اقدام کند

سخنگوی وزارت خارجه ایران با محکوم کردن حمله صورت گرفته به سرکنسولگری ایران در بصره تاکید کرد: خواهان اشد مجازات برای مسببان این موضوع هستیم. بهرام قاسمی در خصوص تعرض مهاجمان ناشناس و تحریک شده به سرکنسولگری جمهوری اسلامی در بصره گفت: متأسفانه این خبر صحت دارد و حمله و تهاجم وحشیانه و به آتش کشیدن ساختمان سرکنسولگری ایران خسارات مالی زیادی به بار آورد. البته بر اساس تمهیدات اندیشیده شده قبلی و تهدیدات انجام شده از روز قبل، خوشبختانه تاکنون خبری از آسیب دیدن کارکنان این مکان دیپلماتیک دریافت نکردیم. وی ضمن محکوم کردن این اقدام خلاف موازین و با یادآوری مسئولیت خطیر دولت عراق در حفاظت از اماکن دیپلماتیک، در عین حال نسبت به دست‌های آشکار و پنهانی که در صدد تخریب روابط دوستانه دولت و ملت ایران و عراق هستند، هشدار داد و از دولت عراق خواست هرچه سریع‌تر نسبت به شناسایی، دستگیری و مجازات آمران و عاملان این جرم سنگین اقدام کنند. ‌سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اضافه کرد: با توجه به اطلاع و هشدار قبلی به مقامات دولت عراق، بدیهی است مسئولیت هرگونه اهمال و تعلل امنیتی برعهده دولت عراق بوده و انتظار داریم این دولت در شناسایی و اشد مجازات مهاجمان تعجیل کند.

ساختمان کنسولگری کاملا سوخته

کنسولگری ایران در شهر بصره به حمله معترضان عراقی به ساختمان کنسولگری در این شهر واکنش نشان داد. به گزارش فارس، شبکه سومریه عراق شامگاه جمعه اعلام کرد که کنسولگری ایران این حادثه راوحشیانه و غیر اخلاقی خوانده است. مسئول اطلاع‌رسانی کنسولگری ایران با بیان اینکه کنسولگری ایران در بصره کاملا سوخته، پرسید:حوادث عراق چه ربطی به کنسولگری دارد. وی ادامه داد:ما گروه مشخصی را متهم به آتش زدن مقر خود در بصره متهم نمی‌کنیم؛ کار ما اعطای ویزا و خدمات برای شهروندان بود و آنچه رخ داد وحشیانه و به دور از اخلاق بود».

دولت عراق در بصره و بغداد وضعیت فوق العاده اعلام کرد

خبرگزاری مهر(رژیم) ۱۷/۶/۹۷ : « در پی تشدید اعتراضات در بصره، دولت عراق اعلام کرد که در بصره و بغداد وضعیت فوق العاده اعلام شده است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از النشره، در پی تشدید اعتراضات در بصره، دولت عراق در بغداد و بصره وضعیت فوق العاده اعلام کرد. روز گذشته گروهی از معترضان عراقی به ساختمان کنسولگری ایران در بصره یورش بردند. به گفته شاهدان عینی معترضان بعد از عقب نشینی نیروهای امنیتی که مسئولیت حفظ امنیت ساختمان را داشته اند وارد ساختمان کنسولگری شده و ضمن تخریب اموال آن، این ساختمان را به آتش کشیده اند. علاوه بر آن رویترز گزارش داده که گروهی از معترضان وارد ساختمان تأسیسات نفتی در بصره شده و کارمندان آن را گروگان گرفته اند.

این در حالی است که وزارت بهداشت عراق اعلام کرد در جریان اعتراضات روز گذشته ۲ نفر کشته و ۴۵ تن دیگر زخمی شده اند».

رئیس پلیس بصره برکنار شد

خبرگزاری ایلنا(رژیم) ۱۷/۶/۹۷ : « منابع محلی در عراق می گویند در پی ناآرامی ها در بصره واقع در جنوب این کشور، رئیس پلیس این استان برکنار شد. به گزارش ایلنا به نقل از العربیه، منابع محلی در عراق از برکناری رئیس پلیس بصره در پی ناآرامی ها در این استان خبر دادند. تاکنون منابع رسمی در عراق این خبر را تایید نکرده اند.

دور تازه اعتراضات در بصره از روز سه شنبه و به دنبال مسمومیت هزاران نفر به دلیل آشامیدن آب آلوده آغاز شده است و به گفته مقام های بیمارستانی دست کم ۹ نفر در این اعتراضات تاکنون کشته شده اند. تجمع های اعتراضی علیه فساد و کمبود خدمات عمومی در اواخر تیرماه از شهر نفت خیز بصره شروع شد. روز گذشته هزاران نفر در مقابل کنسولگری ایران در بصره تجمع کرده و صدها معترض با ورود به ساختمان کنسولگری، آن را به آتش کشیدند. در واکنش به این اقدام تخریبی معترضان، حیدر العبادی نخست وزیر عراق به نیروهای امنیتی دستور داد قاطعانه با اقدامات خرابکارانه در جریان اعتراضات مردم برخورد کنند».



مطالب   مارا در وبلاک انجمن نجات ایران  ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید

پیش بسوی قیام  سراسری ، ما بر اندازیم#   شهرهای ایران   اعتصاب # تظاهرات# 
 سرنگونی #  اتحادوهمبستگی     مرگ_بر_دیکتاتور

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر