۱۳۹۶ آذر ۲۶, یکشنبه

.گزارش مانیتورینگ حقوق بشر ایران درباره سال ۲۰۱۷





.گزارش مانیتورینگ حقوق بشر ایران درباره سال ۲۰۱۷

 
 
 
 
 



 
 


 
 
 
 
مانیتورینگ حقوق بشر در ایران با انتشار گزارش سالانه‌اش به ارائه آمارها و نمونه‌هایی از نقض حقوق بشر در ایران در سال ۲۰۱۷ می‌پردازد.

گزارش سالانه مانیتورینگ حقوق بشر ایران که در دسامبر سال ۲۰۱۷ منتشر شد به بررسی عرصه‌های گوناگون از نقض حقوق بشر در ایران پرداخته است.
در مقدمه این گزارش ضمن اشاره به «افزایش قتلهای خودسرانه» و «افزایش۲۲درصدی دستگیری‌ها»، درباره زلزله اخیر در کرمانشاه گفته شده است: «حکومت ایران نه تنها خدمات و کمک‌های پزشکی دولتی را از مردم دریغ نمود بلکه از کمک‌های مردم کرمانشاه یا استان‌های همجوار آن نیز ممانعت به عمل آورد.»
در انتهای این مقدمه تصریح شده است: «در آستانه ۱۰دسامبر،‌ روز جهانی حقوق بشر، مانیتورینگ حقوق بشر ایران با ارائه گزارش سالانه خود در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران تلاش دارد توجه کلیه ارگانهای مدافع حقوق بشر و بین‌المللی را به وضعیت اسفبار نقض حقوق بشر در ایران جلب کرده و برای متوقف کردن آن از آنها استمداد بخواهد.»

اعدام

«از ابتدای سال ۲۰۱۷ تا پایان ماه نوامبر، ۵۲۰ نفر توسط حکومت ایران اعدام شده‌اند و از این تعداد فقط ۱۱۵ اعدام توسط خبرگزاری‌های رسمی ایران، اعلام شده است.»


قتل‌های خودسرانه

«مانیتورینگ حقوق بشر ایران از ابتدا سال میلادی۲۰۱۷ تا پایان نوامبر، ۱۱۹ مورد قتل خودسرانه را به ثبت رسانده است. ۸۴ مورد از این قتل‌های خودسرانه، توسط شلیک مستقیم نیروهای انتظامی و مرزبانی ایران، به كولبران محروم و فقیر رخ داده است.»


مرگ در حبس

«مانیتورینگ حقوق بشر ایران طی ۱۱ ماه ۲۰۱۷، ۴۷ مورد مرگ در حبس را به ثبت رسانده است. از این آمار ۲۵ مورد بر اثر عدم رسیدگی پزشکی یا شکنجه توسط مأموران زندان و ۲۲ مورد مربوط به خودکشی در زندان بوده است.»

وضعیت زندانیان و فعالان حقوق بشر در زندان
«تعداد زندانیان سیاسی محبوس در زندانهای ایران طی سال ۲۰۱۷، بیش از ۶۴۰ نفر تخمین زده می‌شود.»


خبرنگاران

«بنا به گزارشات رسیده به مانیتورینگ حقوق بشر ایران از ابتدای سال میلادی تا پایان نوامبر ۲۰۱۷، بیش از۳۰ روزنامه‌نگار و ۱۸ وب‌نگار در زندان محبوس هستند. همچنین حداقل ۵ روزنامه‌نگار ممنوع‌القلم و دهها تن زیر احکام سنگین قرار دارند.
لازم به یادآوی است كه براساس گزارش گزارشگران بدون مرز در ۲۶آوریل۲۰۱۷، ایران در رتبه ۱۶۵ آزادی رسانه‌ها در میان ۱۸۰ کشور قرار دارد. در این گزارش از ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین زندان‌ها برای روزنامه‌نگاران جهان نام برده می‌شود.»


دسترسی به اینترنت

«در سال ۲۰۱۷ حکومت ایران تلاش گسترده‌ای جهت محدود کردن دسترسی مردم به ویژه جوانان به اینترنت و فیلترینگ محیط‌های اجتماعی کرده است».


آزادی مذهب

«حكومت ایران در رتبه‌های نخست نقض حقوق اقلیت‎های قومی و مذهبی قرار دارد. با وجود آنكه ادیان زرتشت، مسیحیت، یهودیت و مذهب تسنن در ایران به رسمیت شناخته شده هستند، ولی بطور سیستماتیك این ادیان و شهروندانی كه عقاید دیگری دارند، تحت فشارهای رسمی و غیررسمی حكومتی قرار دارند و آزادی‌های پایه‌ای آنها نقض می‌شود. بخش وسیعی از این سرکوب شامل جامعه مسیحیان و بهاییان می‌باشد.
عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه ایران در سازمان ملل، در گزارش شش ماهه نخست سال ۲۰۱۷ میلادی خود، به آزار و اذیت اقلیت‌های قومی و عقیدتی تاکید کرده است. خانم جهانگیر در این گزارش تاکید کرده که مسئولیت دستگیری اقلیت‌ها متوجه سپاه پاسداران می باشد.»


بهاییان

«بر اساس گزارش جامعه بین‌المللی بهاییان، از سال ۲۰۰۵ تا به حال بیش از ۸۶۰ شهروند بهایی در ایران بازداشت و حدود ۲۷۵ نفر زندانی شده‌اند.»
این در حالی است كه حسن روحانی، روز چهارشنبه ۳۰اوت گفته است: «اگر بناست آنها [اقلیت‌های مذهبی] به تکالیف‌شان مانند رفتن به سربازی و پرداخت مالیات مانند سایر مردم عمل کنند، باید از امتیازات یکسان برخوردار باشند.» چند روز بعد از صحبت‌های وی، حداقل۱۲۰ شهروند بهایی که در کنکور سراسری سال ۹۶ شرکت كرده و قبول شده بودند، به‌دلیل عقاید خود از ورود به دانشگاه و تحصیلات عالیه محروم شدند. برخی از آنها برای چندمین سال در کنکور شرکت داشتند ولی مانند سال‌های قبل از تحصیل محروم شده‌اند.»
همچنین «از ابتدای سال میلادی تا نوامبر ۲۰۱۷ بیش از ۹۶ محل کسب و کار شهروندان بهایی توسط مأموران اداره اماکن عمومی در شهرهای گوناگون پلمپ شده است.»


کارگران

«بر اساس آمارهای رسمی در ایران، سالانه ۱۵۰۰۰ کارگر با حوادث حین كار مواجه هستند. طبق این آمار روزانه بیش از 41 كارگر دچار حادثه ایمنی شده و متاسفانه روزانه ۵ الی ۶ کارگر جان خود را از به علت عدم وجود سیستم‌های ایمنی مناسب، در این حوادث از دست می‌دهند.
از آنجا كه این كارگران عموما از حق بیمه و مزایای آن برخوردار نمی‌باشند، پس از آن كه به علت حوادث ایمنی، توانایی كار كردن را از دست می دهند، خانواده‌های آنها با فقر بیش از پیش مواجه می‌شوند. آنچه این وضعیت را دامن می زند عدم پذیرش هرگونه مسئولیت از جانب مسئولین و ارگان های دولتی نسبت به كارگران در ایران است.»


کودکان کار

«طبق اعترافات خبرگزاری‌های حكومتی، تعداد کودکان کار در حال افزایش است و از آنجا كه نزدیک به ۱۰میلیون نفر از جمعیت کشور در فقر مطلق به‌سر می‌برند هر روز به آمار كودكان كار افزوده می‌شود. طبق همین اعترافات درآمد ۶۰ درصد از مردم ایران زیر حداقل درآمدی است که یك خانواده بتواند پاسخگو مسائل معیشتی كودكان خود را باشد. این در حالی است كه ایران یكی از ثروتمندترین كشورهای جهان به لحاظ منابع طبیعی مانند نفت می‌باشد.
مسئولان حکومت ایران به وجود هفت میلیون کودک کار و كودكان خیابانی، سه میلیون و ۲۰۰هزار کودک ترک تحصیل کرده اعتراف كرده‌اند. همچنین مدیران حكومتی در خبرگزاری‌ها و سایت‌های رسمی به سوءاستفاده از تعداد قابل توجهی از این كودكان، به‌منظور خرید و فروش مواد مخدر وسوء استفاده های جنسی اعتراف كرده اند.»

نتیجه‌گیری

«مانیتورینگ حقوق بشر ایران خواستار دخالت کلیه ارگانهای حقوق بشری و سازمان‌های بین‌المللی برای پایان بخشیدن به نقض سیستماتیک حقوق بشر در ایران می‌باشد.
در همین راستا ضروری است گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران برای بازدید از زندان‌ها و نظارت بر وضعیت حقوق بشر در ایران، بتواند از ایران دیدن کند و در بازدید از آزادی کامل و دسترسی به همه اماکن برخوردار باشد.
اعدام‌ها در ایران باید متوقف شود.
کلیه زندانیان سیاسی،‌ عقیدتی و مذهبی باید آزاد شوند.
هر نوع شکنجه، شلاق، مجازات غیر انسانی،‌ قطع دست و… بایستی متوقف شود.
هر نوع تبعیض قومی و مذهبی و جنسیتی،‌ دستگیری‌های خودسرانه،‌ فشار و سرکوب مستمر زنان، سانسور و کنترل‌های امنیتی، فیلترینگ فضای مجازی و استراق سمع باید متوقف شود.
آزادی بیان،‌ آزادی مذهب و عقیده، آزادی مطبوعات و تجمعات که از حقوق پایه‌ای هر شهروند می‌باشد،‌ بایستی در ایران به رسمیت شناخته شود.
کلیه متهمین بایستی به دادگاه‌های عادلانه و علنی دسترسی داشته باشند.» [مانیتور حقوق بشر در ایران ۱۷ آذر ۹۶]

   در توئیتر با نام @ bahareazady  مطالب مارا  دنبال کنید

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر