۱۳۹۶ آذر ۲۶, یکشنبه

هواپیماهایی که سپاه با آنها تجارت نمی‌کند؛ لایحه شماره ۴۳۲۴





هواپیماهایی که سپاه با آنها تجارت نمی‌کند؛ لایحه شماره ۴۳۲۴

 
با تصویب لایحه ۴۳۲۴ در مجلس نمایندگان آمریکا، وزارت خزانه‌داری موظف می‌شود تا کنگره را مطمئن سازد که فروش هواپیما به نظام ایران امکانی برای انتقال سلاح و تجهیزات در اختیار آن قرار نمی‌دهد.


لایحه شماره ۴۳۲۴  

تحت برجام معاملات هواپیمایی، از طرف آمریکا‌یی‌ها با نظام ولایت فقیه مجاز شمرده شد، اکنون مجلس نمایندگان آمریکا با لایحه شماره ۴۳۲۴ در پی تقویت نظارت کنگره بر این معاملات است.
این لایحه که نخست در کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان به تصویب رسیده بود، تحت عنوان «قانون تقویت نظارت بر دسترسی نظام ایران بر تأمین مالی» به صحن مجلس نمایندگان ارائه و موفق به اخذ ۲۵۲ رای شد. این لایحه در صورتی‌که به قانون آمریکا تبدیل شود از وزیر خزانه‌داری می‌خواهد که درباره صادرات هواپیما به نظام ایران به کنگره گزارش بدهد و همچنین تایید کند که این معاملات به انتقال تسلیحات از طریق هواپیماهای تجاری منتهی نشود.

۲۰۰ هواپیما

کمیته خدمات ملی با صدور بیانه‌یی نوشت: «در ۲۴مارس ۲۰۱۶، دفتر دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری یک مجوز عمومی صادر کرد که به سازندگان هواپیمای آمریکایی اجازه می‌داد مذاکرات با نظام ایران را به‌عنوان بخشی از توافق اتمی دولت اوباما با این حکومت... شروع کنند. از آن زمان تاکنون، دفتر دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری، مجوزهای مشخصی را برای صادرات ۲۰۰هواپیما، صادر کرده است. این مجوزها شامل مجاز کردن مؤسسه‌های مالی آمریکا به انجام معاملات مالی لازم برای اجرای فروش هواپیماهاست؛ چنین اجازه‌یی، می‌تواند به‌معنای آن باشد که سرمایه‌های... شهروندان آمریکایی، نظام ایران که وزارت‌خارجه آن‌را «اصلی‌ترین حکومت حامی تروریسم» و وزارت خزانه‌داری آن‌را یک «حوزه اصلی مورد نگرانی در زمینه پولشویی» دسته‌بندی کرده، تأمین مالی خواهد کرد».
جب هنزرلینگ رئیس کمیته خدمات مالی، گفت: «من و بسیاری از همکارانم از هر دو حزب، فروش‌ این هواپیماها و تأمین مالی آن‌را نگران‌کننده تلقی می‌کنیم... لایحه ۴۳۲۴ به تمامی اعضای کنگره فرصت می‌دهد... تا از شفافیت و حق کنگره به دسترسی به اطلاعات پایه‌یی، حمایت کنند».


نه برای انتقال مسافران

راجر ویلیامز نایب‌رئیس زیرکمیته سیاست مالی و تجارت و ارائه‌دهنده لایحه ۴۳۲۴ تأکید کرد: «برجام که در دوران اوباما منعقد شد... به وزارت خزانه‌داری اجازه داد تا مجوز فروش هواپیمای تجاری به نظام ایران را صادر کند. این هواپیماها فقط برای انتقال مسافران در سراسر ایران و خاورمیانه استفاده نشده‌اند؛ بلکه در بسیاری موارد، برای انتقال تسلیحات و پاسداران و نیروهای نظامی رژیم ایران به سوریه به‌کار گرفته شده‌اند».


   در توئیتر با نام @ bahareazady  مطالب مارا  دنبال کنید

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر