۱۳۹۶ دی ۵, سه‌شنبه

.ابرچالش صندوق‌های بازنشستگی در نظام ولایت فقیه





ابرچالش صندوق‌های بازنشستگی در نظام ولایت فقیه


روحانی گفت که وضعیت صندوق‌های بازنشستگی سال به سال «در حال بدتر شدن است.»؛ ابرچالشی که نظام مقدس! به ناتوانی در حل آن معترف است.


پرداخت به صندوق‌های بازنشستگی

هنگامی که حسن روحانی برای دفاع از صلاحیت وزرای پیشنهادی خود در «مجلس» حاضر شده بود اذعان کرد که درآمد کشور در طول سال ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است، در حالیکه ۴۰ هزار میلیارد تومان آن در سال ۹۵ برای صندوق‌های بازنشستگی پرداخت شده است.
رئیس جمهوری ولایت فقیه به هنگام مصاحبه درباره کارنامه‌ی ۱۰۰ روزه «دولت دوزاردهم» نیز تصریح کرد که وضعیت صندوق‌های بازنشستگی سال به سال «در حال بدتر شدن است.» او اظهار داشت که برای سال ۹۶، ۵۰ هزار میلیارد تومان به صندوق‌های بازنشستگی پرداخت خواهد شد.

بدهکاری به صندوق‌های بازنشستگی

هرچند حسن روحانی با تاکید بر درصد قرار گرفته از کل درآمد کشور برای صندوق‌های بازنشستگی این قصد را دارد که مدعی شود، پرداخت هزینه‌ها باید برعهده‌ی خود صندوق‌ها باشد اما شاید ضروری‌ست که یادآوری شود که نظام ورشکسته‌ی اقتصادی خلافت اسلامی!، در طول سالیان هرجا که با کمبود بودجه مواجه شده است به صندوق‌های بازنشستگی دست درازی کرده است و اموالی که می‌بایست صرف پرداخت حقوق بازنشستگان شود را در جهت اهداف خود هزینه کرده است؛ امری که باعث شده است در حال حاضر«دولت» ۱۱۰ میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بدهکار باشد؛ سازمانی که در حال حاضر سه میلیون و دویست‌هزار مستمری بگیر دارد؛ یعنی بیشترین جمعیت بازنشسته‌ی تحت پوشش یک صندوق بازنشستگی در کشور.


واگذاری شرکت‌ها

برای خروج از بحران صندوق‌های بازنشستگی یا آنطور که مسعود نیلی، «دستیار ویژه» روحانی در «امور اقتصادی»، در بیستم شهریور گفت: یکی از شش ابرچالش اقتصادی کشور، [ابرچالش‌های اقتصادی خلافت اسلامی!] دولت اقدام به واگذاری شرکت‌ها و واحدهای تولیدی به آنها کرده است، این درحالی‌ست که به گفته علی لاریجانی، «رئیس مجلس»، این شرکت‌ها «سود آنچنانی ندارند.»


ورشکستگی صندوق‌ها

بنا بر اظهار کارگزاران حکومت، تعداد زیادی از ۲۴ صندوق بازنشستگی کشور یا ورشکست شده‌اند یا رو به ورشکستگی هستند. در همین رابطه منتظر‌المهدی، «مدیرعامل سازمان بازنشستگی شهرداری تهران» گفت: «دولت و مجلس به غیر از صندوق‌های لشگری و کشوری برای سایر صندوق‌ها برنامه‌ای ندارند» و «نزدیک به ۱۸ صندوق بازنشستگی مانند فولاد، نفت و هما در حال ورشکستگی هستند.»
او تصریح کرد: «اگر دولت نگاه حمایتی و یا اعتبار حمایتی برای این صندوق‌ها باز نکند به ورشکستگی نزدیک‌تر می‌شوند». [«سازمان بازنشستگی شهرداری تهران» و شرط‌های خروج از بحران]
پیشتر علی لاریجانی، «رئیس مجلس» در سخنانی گفته بود که نظام اقتصادی کشور با ۳۷ چالش مواجه است؛ او از جمله به وضعیت بازنشستگان و صندوق‌های بازنشستگی پرداخته و گفته بود: بازنشستگان «از وضع‌شان راضی نیستند و وضع آنها مناسب نیست» زیرا «پولی که به آنها داده می‌شود کفایت نمی‌دهد و صندوق بازنشستگی هم این آمادگی را ندارند که مستمری آنها را افزایش دهند.» [علی لاریجانی و ۳۷ چالش اقتصادی کشور]
مجموعه‌ی چنین شرایطی حسن روحانی را واداشت تا تصریح کند که چالش اصلی دولت او، «نظام بانکی و صندوق‌های بازنشستگی» ست.


ابرچالش بیکاری

از طرف دیگر نظام مقدس! با «ابرچالش» دیگری به‌نام بیکاری مواجه است. آنها برای آنکه بتوانند به این موضوع پاسخ دهند اقدام به پایین آوردن سن بازنشستگی کردند تا شاید به این ترتیب موجب ازدیاد فرصت‌های شغلی شوند، اما موضوع اشتغال به این ترتیب نه تنها حل نشد بلکه بر بحران‌های نظام نیز افزوده شد زیرا پایین آمدن سن بازنشستگی بر تعداد بازنشستگان افزود، اما به همان میزان بر تعداد شاغلینی که حق بیمه و بازنشستگی می‌پردازند افزوده نشد.
علی ربیعی، «وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی» برای نشان دادن وضعیت فاجعه‌آمیز صندوق‌های بازنشستگی در یک مقایسه گفت که در «صندوق فولاد یک‌نفر کار می‌کند، ده نفر حقوق می‌گیرند.»  او به نمونه صندوق بازنشستگی کشوری نیز اشاره کرد که در آن «نه‌دهم نفر کار می‌کنند و یک نفر حقوق می‌گیرد.»


اختلاس‌ها

با این همه نمی‌توان به سهم اختلاس‌های صورت گرفته از صندوق‌های بازنشستگی اشاره نکرد. نمونه‌ی صندوق ذخیره فرهنگیان که سال گذشته رسانه‌ای شد تنها یک نمونه از این سرقت‌های کلان بود. [صندوق ذخیره فرهنگیان؟! ذخیره سازی برای ...]


جنبش اعتراضی بازنشستگان

در کنار جنبش مالباختگان، جنبش اعتراضی بازنشستگان نیز یکی از گسل‌های فعال اجتماعی علیه نظام ولایت فقیه است؛ میلیون‌ها انسانی که با حقوق‌های ناچیز بازنشستگی به سختی امرار معاش می‌کنند، حقوق‌هایی که البته در بسیاری موارد با تاخیر پرداخت می‌شود.
در مدت اخیر شاهد بودیم که یکی از جنبش‌های همراه و متحد با جنبش مالباختگان، جنبش اعتراضی بازنشستگان بوده است که خواهان حقوق خود از نظامی‌ست که سرمایه‌های کشور را در جنگ‌های منطقه‌ای و توسعه موشکی هزینه می‌کند.

        در توئیتر با نام @ bahareazady  مطالب مارا  دنبال کنید

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر