۱۳۹۶ دی ۶, چهارشنبه

.گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی چهارشنبه ۶دیماه




نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
 
.گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی چهارشنبه ۶دیماه
 
روزنامه‌های حکومتی در تیترهای اول خود یا به انعکاس پر دود و دم سفر آخوند لاریجانی به مناطق زلزله‌زده کرمانشاه پرداخته‌اند و یا به بحثهای باندی مثل «پشیمان» های رأی به روحانی دامن زده‌اند. و وعده و وعیدهای سخنگوی دولت  حسن روحانی  مبنی بر مهار تورم را بزرگ کرده‌اند. اما در کنار اینها بحرانهای اقتصادی اجتماعی بیشترین عنوانها را به خود اختصاص داده‌اند:
آرمان:‌بحران در سازمان تأمین اجتماعی
آفتاب یزد: وزیر آموزش و پرورش: برای توزیع شیر مدارس فعلاً پول نداریم
ابرار: مسولان به داد خوزستان برسند اعلام خطر می‌کنیم
جوان:‌ تهران در شاخصهای اجتماعی ته خط است
حمایت: تورم قبل از گرانی حامل‌های انرژی دو رقمی شد
خراسان: هشدار درباره حذف بیمه 160قلم دارو
قانون: کارگران مشغول اعتراضند
کیهان:‌با اعلام رسمی نرخ تورم آذر، هنوز بنزین گران نشده تورم دو رقمی شد
وطن امروز: گرانی مرغ و تخم‌مرغ از 9ماه قبل پیش‌بینی شده بود اما مسئولان دولتی کاری نکردند

بودجه 97موضوع هشدارهای روزنامه‌های هر دو باند حاکم به نظام و به دولت حسن روحانی شده است. در یکی از روزنامه‌های همسو با دولت از واقعیتهای بودجه 97، ضرورت عقب‌نشینی از دخالتهای منطقه‌یی نتیجه گرفته شده است:
جهان صنعت: امروز همه می‌دانیم که وضعیت کشور چگونه است‌. قیمت نفت کاهش پیدا کرده است،
 درآمدهای سرشار نفتی، درآمدهایی که جاه‌طلبیهای منطقه‌یی و بین‌المللی را موجب می‌شدند، دیگر به تاریخ پیوسته‌اند‌. وضعیت تولیدی اسفناک است، کشور اساساً از تولید ثروت ناتوان است‌. معایب اقتصاد رانتی و مبتنی بر حامی‌پروری هم هست که اتلاف حیرت‌انگیز منابع را موجب می‌شوند‌. ما مانده‌ایم و کسری بودجه، بار سنگین دولت و بحران بیکاری و فشاری که بر اقشار آسیب‌پذیر وارد می‌شود‌. چه باید کرد؟. اینجاست که بازنگریهای اساسی و حتی انقلابی در بودجه معنا پیدا می‌کند و اراده‌ای حکومتی را می‌طلبد چرا که این قضیه حتی با مسأله مشروعیت قدرت و نظام سیاسی هم سروکار دارد‌.

در روزنامه ‌وابسته به  سپاه پاسداران  به پس لرزه‌های امروزی قیام ۶دی سال ۸۸ اذعان شده است:
جوان: فتنه 88 یک مدل براندازی از طریق انتخابات ریاست‌جمهوری بود.
طرف مقابل فتنه‌گران؛ نظام و رهبری بودند.
فتنه ۸۸ قطعاً یک اعتراض انتخاباتی نبود بلکه شورش علیه قانون، شرع، مدنیت و رأی مردم و قلدری به سبک آمریکایی بود که جمهوریت نظام، اصل نظام و ولایت‌فقیه را نشانه رفته بود.
  امروز نظام اسلامی ما با یک جریان نفاق پنهان داخلی مواجه است که نان انقلاب و مردم را می‌خورند ولی زیر علم فتنه‌گران سینه زده و با ‌ساز کودتاچیان می‌رقصند و آب را به آسیاب آنان می‌ریزند.
و اما نکته کلیدی:
۱ - در نهمین سالگرد حماسه ۹دی چرا باید شاهد ریزش ۹درصدی نمایندگان ملت باشیم، چرا باید ۹درصد از نمایندگان مردم (۲٤نفر) خود را در مقابل طرح قدس قرار داده و با آن مخالفت کنند.
۲ - چرا نسبت به بزرگ‌ترین دستاورد نظام در مقابله با جنگ نرم دشمن و انهدام برج و باروی یک کودتای مهندسی شده آمریکایی با بی‌مهری مسئولان، دولتمردان، هنرمندان، اصحاب رسانه، فیلم‌سازان و... مواجهیم...

یک روز باند خامنه‌ای نسبت به خطر انفجار اجتماعی در اثر پیآمد وضعیت حاد اقتصادی در اثر تحریمها هشدار داده است:
سیاست روز: در روزهای اخیر فضای اقتصـــادی ایـــران شوک‌های اقتصادی بسیاری را تجربه کرده و تورم مجدداً دو رقمی شده است، موضوعی که می‌توان نگرانی و گلایه مردم از آن را حتی در صحبتهای روزمره آنان متوجه شد...
در نتیجه نارضایتی ایجاد شده به‌خاطر وضعیت اقتصادی بد کشور باعث بدبین شدن به اسلام، انقلاب اسلامی و نظام اسلامی خواهد شد. این بدبینی یکی از اهداف مهمی است که دشمنان سالهای با اتخاذ تحریمهای مختلف آن را دنبال می‌کنند. دشمن با استفاده از چالشها و معضلات اقتصادی حاصله از تحریم‌ها در جهت ایجاد شکاف بین مردم و نظام بهره می‌برد و در نظر دارد این امر را تا بالا گرفتن نارضایتی‌ها، ایجاد شورشهای خیابانی و در نتیجه تغییر نظام ادامه دهد. به نظر می‌رسد دولت زمان را به‌راحتی از دست می‌دهد و در این زمینه به درستی پیش نمی‌رود.

اذعان به شقه و شکاف در رأس حاکمیت و بی‌آیندگی و به بن‌بست رسیدن باندهای حاکم و هشدار نسبت به پیآمد شقه درونی نظام مضمون مطالب روزنامه‌های هر دو باند حاکم است:
آرمان: احمدی‌نژاد با زبانش دشمن تراشید
تجارت: محسن رضایی تأکید کرد: بی‌عرضگی مسولان ریشه مشکلات
آرمان: اصلاحات عقیم شده است
 شاید بتوان گفت اصلاحات عقیم شده است. یعنی این جریان، از لحاظ معناسازی چندسالی درجا زده و مفاهیم نوینی نساخته است. بالاخره در دنیایی که ما هستیم در همه ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و در سایر زمینه‌ها، روزبه‌روز تحولات جدید حادث می‌شود و ما باید برای هر کدام از این تحولات، رویکرد مفهومی داشته باشیم. مسأله حقوق‌بشر در مفاهیم امروز یک موضوع مهم است که باید روی آن کار شود و هنوز هم در گفتمان اصلاحات در چنین مسائلی ثبات خود را به‌دست نیاورده است. اصلاحات باید یکسری مفاهیم و مسائل نو بسازد که برای نسل جوان جذابیت داشته باشد. به‌همین دلیل است که هنوز جوانگرایی لازم صورت نپذیرفته است و هم‌چنان انسجام و فعالیتی که نسل جوان امروز ما باید داشته باشد، دیده نمی‌شود...
جمهوری اسلامی: اوضاع جاری کشور در شرایط ویژه‌یی قرار دارد. از یکطرف خشکسالی، کم آبی، مشکلات زیست محیطی، زلزله‌های پی‌درپی در غرب، کرمان و تهران پیامدهای غیرمنتظره‌ای در جامعه داشته و از سوی دیگر دشمنان قسم خورده از آمریکای ترامپ گرفته تا برخی رژیمهای کینه توز منطقه مرتباً درصدد تقابل هستند که عواقب آن کمابیش محسوس و ملموس است. ما با دشمنانی مواجهیم که می‌خواستند و هنوز هم می‌خواهند ریشه ایران و ایرانی را بسوزانند. در چنین شرایطی عقل و منطق ایجاب می‌کند از مسائل اختلافی بپرهیزیم و برای تحکیم و تعمیق وحدت و انسجام ملی در سراسر کشور از هیچ کوششی فروگذار نکنیم... هنوز هم کسی در تبیین این موارد و ضرورت وحدت و انسجام ملی تشکیک نمی‌کند. لکن در میدان عمل شاهد سمپاشی همیشگی کسانی هستیم که اتفاقاً مسئولیت‌های سنگینی در جهت ایجاد زمینه‌های تعامل و تفاهم در جامعه برعهده ‌دارند و باید حتی پیشتاز و زمینه‌ساز وحدت در جامعه باشند.
انصافاً جای سؤال دارد که چرا کسانی که ابزارهای لازم و کافی برای تحکیم همبستگی و تعامل در جامعه را در اختیار دارند، برای سیاه‌نمایی در فضای جامعه مرتباً وسوسه می‌شوند؟ باید پرسید که حاصل این تلاش‌ها برای سلب اعتماد جامعه نسبت به نظام و به زیر سؤال بردن کارایی و کارآمدی نظام، چه نفعی برای کشور دارد و آیا کسی در آینده فرصت می‌کند این بی‌اعتمادی‌ها را جبران و مهار کند؟

روزنامه‌های حکومتی در صفحات اول خود گوشه‌یی از بحرانهای منطقه‌یی و جهانی رژیم را انعکاس داده‌اند:
سیاست روز: دبه جدید آمریکا برای برجام؛ 24عضو کنگره مدعی شده‌اند ایران ۸بند برجام را نقض کرده است
کیهان:‌آش برجام شور شد صدای یکی از آشپزها درآمد
اعتماد: در شرایطی که بر اساس تصمیم نمایندگان ویژه ‌ایران، ترکیه و روسیه در نشست هشتم مذاکرات آستانه، قرار است «کنگره مردمی سوریه» برای تصمیم‌گیری در مورد یک روند سیاسی، تغییر قانون اساسی برگزار شود، احمد رمضان، سخنگوی ائتلاف ملی سوریه، ادعا کرده است: «روس‌ها تلاش می‌کنند با برگزاری این کنفرانس، گفت‌ و گوهای ژنو را دور بزنند و شرایط مد نظر خودشان را بر مردم سوریه تحمیل کنند.»

روزنامه‌های باند  ولی‌فقیه ارتجاع  گرانیهای ناشی بودجه 97را موضوع حمله به باند رقیب کرده‌اند:
کیهان: دولت روحانی از چهار سال پیش، مدعی بود که سیاست کنترل تورم را بر هر سیاست دیگری مرجح می‌داند و لذا تمرکز خود را بر این موضوع قرار داد. در ادامه و با حاکم شدن رکود شدید اقتصادی هم هر وقت شرایط اقتصادی و معیشتی مردم مورد انتقاد قرار می‌گرفت، دولت تورم تک‌رقمی را بر سر منتقدان می‌کوبید.
از زمان طرح این موضوع، برخی نمایندگان مجلس هم‌چون تعدادی از کارشناسان اقتصادی در کنار مردم نسبت به عواقب تورمی این تصمیم دولت برای درآمدزایی انتقاد کردند، اما این پیش‌بینی‌ها درباره دو رقمی شدن نرخ تورم به‌طور عمده به سال آینده موکول می‌شد، در حالی که آمارهای رسمی خیلی زودتر به استقبال تورم بالای 10درصد رفتند.
تازه‌ترین آمار بانک مرکزی از نوسان قیمتی کالاها و خدمات حکایت از آن دارد که تورم سالانه در آذرماه به۱۰درصد افزایش یافته و دو رقمی شده است... دولت روحانی با انجام اقداماتی مانند آزادسازی قیمت‌ها، افزایش تعرفه‌ها و عوارض و طفره از مسئولیت‌های حاکمیتی، یادآور اجرای سیاستهای تعدیل اقتصادی دولت سازندگی است که منجر به تورم 49درصدی شده بود.

آمار سازیهای دروغین دولت حسن روحانی موضوع حملات روزنامه‌های باند خامنه است:
وطن امروز: مرکز پژوهش‌های مجلس: دولت برای بهبود کسب‌و‌کار، کاری نکرد
 مرکز پژوهش‌های مجلس در بررسی ادعای وزارت اقتصاد درباره میزان تاثیر دولت بر بهبود رتبه ایران در گزارش کسب‌و‌کار بانک جهانی، ارتقای رتبه را مربوط به اصلاح اطلاعات ارسالی اشتباه در گذشته دانست
 در آخرین گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی درباره رتبه ایران در گزارش وضعیت انجام کسب‌وکار بانک جهانی که در تیر 1396منتشر شد، ادعایی مبنی بر تأثیر 63درصدی عملکرد دولت در بهبود 32رتبه‌ای ایران در سال‌های مطرح شد. مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به این ادعا به سنجش میزان صحت‌وسقم این ادعا پرداخته و تأکید کرده است نتیجه‌گیری وزارت امور اقتصادی و دارایی در برآورد میزان اثرگذاری دولت در بهبود رتبه ایران، برآمده از اشتباه در شناسایی و دسته‌بندی تغییرات شاخص و نیز روش غیرعلمی محاسبه میزان اثرگذاری تغییرات است.

در روزنامه‌های باند  علی خامنه‌ای  سرنوشت برجام و جام های زهر بعدی موضوع مقالات مختلفی شده است که هر یک به شکلی از چشم‌انداز تیره و بن‌بست نظام در باتلاق برجام گفته اند:
کیهان: آش برجام شور شد صدای یکی از آشپزها درآمد
 زمان زیادی از دوران «به‌به و چه‌چه» مذاکرات هسته‌یی و تقدیس‌های غیرعقلانی مذاکرات منتهی به برجام نمی‌گذرد و در ایام کنونی که حتی روحانی هم مذاکره با آمریکا را دیوانگی می‌خواند، منورالفکران بسیاری هستند که اندک اندک به جمع منتقدان برجام پیوسته‌اند. محمود سریع‌القلم، مشاور سابق حسن روحانی را باید از این جمله افراد دانست.
وام‌داری دولت‌ یازدهم و دوازدهم از سریع‌القلم در نوع تعامل با دنیا بر کسی پوشیده نبوده و نیست و شاید بتوان اعتراف کرد که مسیر دولت همانی است که سریع‌القلم در کتاب «ایران و جهانی‌شدن چالشها و راه‌حل‌ها» ترسیم می‌کند.
اما در ایام «نه‌ کدخدا» به «اعتماد» تیم ‌مذاکره کننده هسته‌یی دولت و کنار رفتن پرده‌های خوش‌بینی، استراتژیست اصلی دولت یازدهم نیز به جرگه منتقدان پیوسته و در جریان پانزدهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت با بیان این‌که مذاکرات برجام بر اساس دانش بین‌المللی نبود، تصریح می‌کند: چرا که این مذاکرات دچار هیجان و احساس بود و باید مطالعات بیشتری صورت می‌پذیرفت.
و اگر دستگاه دیپلوماسی ما در رابطه با موضوع برجام مشاور بین‌المللی می‌گرفت و متن مذاکرات 22جلدی آمریکا و چین را مطالعه می‌کرد که چه مواردی در سال‌های 70تا 78بین آمریکا و چین اتفاق افتاده است و چگونه مذاکرات را پیش بردند، قطعاً موفقیت بیشتری با دریافت امتیازات حاصل می‌شد.
در این صحبتها نیز به نوعی درک غلط از روابط بین‌الملل دیده می‌شود، چرا که تاریخ به درستی گواهی می‌دهد که چین زمانی به مذاکره با آمریکا پرداخت که یک قدرت اتمی محسوب می‌شد و مسلح به  بمب اتمی بود، لذا خواندن متن مذاکرات 22جلدی آمریکا و چین هیچ کمکی به افرادی چون محمدجواد ظریف نمی‌کند که با دیگر دوستان خود در تضعیف ابزار اقتدار ملی چون صنعت هسته‌یی مسابقه گذاشته و به‌جای تکمیل راکتور اراک، از احتمال رویایی تکرار حادثه چرنوبیل سخن می‌گفتند!
انتقاد اخیر سریع‌القلم حکایت از آن دارد که آش ناکامی برجام به حدی شور شده که داد یکی از آشپزهای اصلی آن را نیز درآورده است! با این تفاسیر آیا احتمال دارد که تداوم روند فعلی به وضعیتی منجر شود که حتی سریع‌القلم نیز به جرگه لبوفروشان و رانندگان تاکسی بپیوندد؟

جوان: با انفعال اقتدار دفاعی را به چالش نکشید
1- تحرکات آمریکا – اروپا درباره قطعنامه 2231در ماه‌های آتی نشان می‌دهد که موج جدیدی از قطعنامه‌های شورای امنیت به‌دلیل فعالیت‌های موشکی ایران در راه است.
کشورهای غربی برای رسیدن به چنین هدفی علاوه بر «تفسیر موسع مفاد برجام و قطعنامه 2231» اقدامات مشترک خود در قالب 1+3 (آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس) را که منجر به ایجاد یک رویه حقوقی می‌شود گسترده‌تر از گذشته پیگیری می‌کنند. رویه حقوقی مورد هدف کشورهای غربی شکل نمی‌گیرد مگر به واسطه «تکرار مواضع هدفمند و مشترک مقامات این کشورها علیه ایران در تریبونهای رسمی»، «معرفی کردن ایران به‌عنوان ناقض روح برجام و قطعنامه 2231» و «برگزاری چندین باره نشست اضطراری شورای امنیت و بازگشایی پرونده‌های متفاوت در شورای امنیت علیه ایران».
2- اقدامات مشترک‌ کشورهای آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان علیه توافق بین خود با ایران (با هدف وضع قطعنامه‌های موشکی) بسیار متنوع و فراخ است به‌طوری که این کشورها نه تنها مشترکاً تعهدات در زمینه تعلیق تحریم‌ها در حوزه بانکی، تجاری، نفتی، بازرگانی، سرمایه‌گذاری و... را اجرایی نکرده‌اند بلکه ایران را ناقض روح برجام و قطعنامه 2231معرفی کرده‌اند. بنابراین تکرار مواضع ضدایرانی با محوریت فعالیت‌های ثبات‌زدا در تریبونهای رسمی توسط مقامات بلندپایه 1+3بخشی از پازل وضع قطعنامه‌های موشکی علیه ایران است و می‌تواند ایران را در تراز یک تهدید جهانی مطرح و زمینه پذیرش تصویب تحریم‌های جدید در قالب‌های مختلف از جمله قطعنامه‌های شورای امنیت ذیل فصل هفتم را مهیا کند. بر همین اساس است که امانوئل ماکرون، ترزامی، ترامپ، مرکل، تیلرسون، اشتاین ‌مایر، ژان ایو لو دریان و بوریس جانسون در چند ماه اخیر بارها ضمن انتقاد از فعالیت‌های موشکی ایران، از نقض قطعنامه 2231توسط ایران سخن به میان آورده‌اند.
«کشاندن پرونده ایران به جلسات رسمی شورای امنیت» به بهانه‌های مختلف و به‌ویژه نقض روح قطعنامه 2231، از قطعات پازل (ایجاد رویه حقوقی 1+3با هدف صدور قطعنامه‌های موشکی) مورد اشاره است. آمریکا تاکنون چندین بار مدعی نقض قطعنامه 2231به دلایلی نظیر «حضور مستشاری سردار سلیمانی در حلب سوریه»، «آزمایش موشکی عماد»، «رزمایش موشکی پیامبر» توسط ایران شده و به همین بهانه جلسات اضطراری شورای امنیت را تشکیل داده که به‌رغم آن‌که نهایتاً به صدور قطعنامه نیانجامیده اما کمک شایانی به تکمیل روند حقوقی مورد هدف آمریکا– اروپا خواهد کرد. چرا که بر اساس پیشینه کاری شورای امنیت سازمان ملل، اصرار کشورهای دارای حق وتو بر یک مسأله خاص و تکراری نهایتاً منجر به نتیجه می‌شود و اصرار کشوری مانند آمریکا درباره نقض قطعنامه 2231با علم به انعطاف پذیری سایر اعضای رسمی شورای امنیت در درازمدت می‌باشد به‌گونه‌یی که درباره وضع قطعنامه‌های ضدایرانی چنین روندی روی داد.
کشورهای 1+3 در اقدامی که تسهیل کننده بسیاری از اهداف ضدایرانی است جلسه‌یی با عنوان «برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی پایبندی ایران به برجام و قطعنامه ۲۲۳۱» در هفته اخیر برگزار می‌کند.
خروجی نهایی این جلسه (به‌رغم مخالفت‌های کلی و پراکنده) مستند به موضع‌گیری مقامات رسمی کشورهای مختلف در این جلسه: تأکید بر عدم پایبندی ایران به روح قطعنامه 2231می باشد و موضع نمایندگان کشورها نیز همین مسأله را نشان می‌دهد؛ نماینده فرانسه: باید فعالیت‌های موشکی ایران متوقف شود، مقام اتحادیه اروپا: باید مشکل موشکهای ایران حل شود، نیکی هیلی: باید با افزایش توان موشکی ایران مقابله کرد، نماینده انگلیس: اقدام ایران در انتقال قطعات و فناوری موشکی به انصارالله عمیقاً نگران‌کننده است، نماینده ایتالیا: در این قطعنامه از ایران خواسته شده بود که از آزمایش موشک بالستیک خودداری کند.

        در توئیتر با نام @ bahareazady  مطالب مارا  دنبال کنید

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر