۱۳۹۷ دی ۲۲, شنبه

مروری بر رسانه‌های حکومتی –شنبه ۲۲دی ۹۷





مروری بر رسانه‌های حکومتی –شنبه ۲۲دی ۹۷



در تمام عنوانها و مطالب روزنامه‌های حکومتی شنبه ۲۲دیماه، وجه غالب جنگ باندی است. این جنگ در عنوانهای مربوط به ساز و کار اروپا، برجام، بودجه، مذاکره با آمریکا، بحرانهای اقتصادی –اجتماعی و حتی سالمرگ رفسنجانی دیده می‌شود.
روزنامه‌های باند رفسنجانی سالمرگ او را بهانه طرح ناکارآمدی و بی‌راه‌حلی نظام و همچنین ضرورت مذاکره جویی کرده‌اند.
آرمان به‌نقل از روحانی تیتر زده است:« پایان جنگ هنر است نه جنگ با دنیا» و سپس روی موضوع درآوردن خامنه‌ای به‌عنوان «رهبر» از خمرهٔ خبرگان توسط رفسنجانی انگشت گذاشته که بارها خامنه‌ای و باندش نسبت به آن واکنش نشان داده‌اند. آرمان به‌نقل از روحانی نوشته است بعد از مرگ خمینی «کسی که مجلس خبرگان را جمع کرد و موضوع رهبری را به سامان رساند، هاشمی بود. اگر هاشمی در مجلس خبرگان ۱۴خرداد سال ۶۸حضور نداشت جلسه به‌نظر نهایی نمی‌رسید».
ابتکار هم در سرمقاله‌اش نوشته است« در این دو سال اتفاقات زیادی رخ داده است. بحرانهای زیادی گریبان کشور را گرفته است و رها نمی‌کند. تصمیمات بزرگی نیاز هست و گرفته نمی‌شود و کسی پیش‌قدم در پذیرش مسئولیت و گرفتن تصمیم نمی‌شود». و در ادامه افزوده است:« امروز بیش از غیبت تدبیرِ هاشمی، با غیبتِ تصمیم‌گیریِ او مواجهیم. امروز جانمان بالا می‌آید ولی کشور تصمیم نمی‌گیرد. امروز مدبر هستیم اما مسائل حل نمی‌شود چرا که گرفتار محافظه‌کاری در گرفتن تصمیم شده‌ایم»‌.

سازو کار اروپا ابزار حمله روزنامه‌های باند خامنه‌ای به باند رقیب است. اما در این حملات بیشتر بن‌بست نظام برجسته شده است:
جوان نوشته است: « سازو کار ویژه اروپا (SPV) قرار بود با دور زدن تحریم‌های آمریکا کانال‌های پرداخت ایران با اروپا از جمله صادرات نفت را تسهیل نماید. اکنون شواهد نشان می‌دهد که این SPV قرار نیست تحریم‌های آمریکا را دور بزند و در چارچوب تحریم‌های آمریکا عمل خواهد کرد.
کیهان هم به‌نقل شمخانی نوشته است: « فرصت اروپایی‌ها برای ادای تعهدات برجامی در قبال کشور مان به‌ویژه کانال ویژه مالی «spv» پایان یافته است».

تشدید انزوای جهانی رژیم هم در عنوانهای مختلف روزنامه‌ها دیده می‌شود.
وطن امروز نوشته است: «‌بعد از خلف‌وعده درباره SPV و اعمال تحریم‌های جدید اروپا علیه ایران فرانسه از ایران خواست فوراً فعالیت‌های موشکی خود را متوقف کند».

دعوای سهم‌خواهی بر سر بودجه موضوع روزنامه‌های باند خامنه‌ای است.
کیهان نوشته است: «۸۹درصد مردم خواهان بررسی دقیق بودجه شرکتهای دولتی هستند» و افزوده است: « بودجه شرکتهای دولتی که دو سوم کل بودجه را تشکیل می‌دهد در مجلس بررسی نمی‌شود و آنچه مجلس تصویب می‌کند، صرفاً یک سومی است با نام بودجه عمومی شناخته می‌شود».

روزنامه‌های هر دو باند حاکم رو در روی یکدیگر مطالب ضدو نقیضی در مورد مذاکره با آمریکا نوشته‌اند.
وطن امروز نوشته است:« محاسبات آمریکایی‌ها پیرامون نظام در سال‌های اخیر بیشتر از آن که متأثر از واقعیت‌های منطقه و کشور باشد ناشی از القائات (سازمان مجاهدین) بوده است». و سپس افزوده است« احمق‌تر از دولتمردان امروز آمریکا، برخی جریانهای غرب‌گرا در داخل کشور باشند که به‌رغم اثبات گزاره غیرقابل اعتماد بودن آمریکا و اروپا در قضایایی چون برجام یا SPV، باز هم برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی آدرس غرب را نشان می‌دهند».
همدلی هم به‌نقل از تاجزاده معاون پیشین وزارت کشور در دورهٔ آخوند خاتمی نوشته است: « این سخن که ما با این دولت آمریکا مذاکره نمی‌کنیم اشتباه است. درست آن است که تهران پیشنهادهای دقیق و عملی در برابر اعلام‌های واشنگتن بدهد».
هشدار نسبت به سیل مهیبی که نظام را خواهد برد موضوع روزنامهٔ ایران ارگان دولت روحانی است که نوشته است:« تصور کنید که داخل یک اتاق دو نفر درباره مالکیت یک شیء اختلاف داشته و بگو مگو کنند یا حتی وارد درگیری شوند، این اتفاق در شرایط عادی چندان امر غریبی نخواهد بود و قابل فهم است. ولی اگر یک نفر از فراز آسمان نگاه کند... سیل ویرانگری در حال آمدن است و آن خانه با همه ساکنان و اشیای درونش در معرض تهدید است...وضعیت ایران و تنشهایی که از سوی تندروها ایجاد می‌شود، بی‌شباهت به چنین تمثیلی نیست».


مطالب   مارا در وبلاک انجمن نجات ایران    ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید
پیش بسوی قیام  سراسری ، ما بر اندازیم#   شهرهای ایران   اعتصاب # تظاهرات
سرنگونی #  اتحادوهمبستگی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر