۱۳۹۷ بهمن ۱۱, پنجشنبه

مروری بر رسانه‌های حکومتی – پنجشنبه ۱۱بهمن ۹۷




مروری بر رسانه‌های حکومتی – پنجشنبه ۱۱بهمن ۹۷



روزنامه‌های حکومتی در روز پنجشنبه ۱۱بهمن بیشترین عنوانهای صفحات اول خود را به حضور خامنه‌ای و روحانی بر سر قبر خمینی اختصاص داده‌اند. تأکید روحانی بر ادامه مذاکره در زیر دود و دمهای ضداستکباری مضمون برخی از تیترهای روزنامه هاست. در کنار آنها بسة اروپا، لوایح مربوط به FATF و موشکی و اظهارات صالحی در مورد تداوم کار تولید کیک زرد از دیگر عنوانهای روزنامه‌ها است. حجم زیادی از مطالب روزنامه‌های هر دو باند حاکم به تبلیغات معمول در مورد سالگرد ربودن انقلاب ضدسلطنتی مردم توسط خمینی، و ادعای دستاوردهای نظام در ۴دهه اختصاص یافته است. اما در کنار این ادعاها، اعترافات قابل توجهی هم در مورد تشدید انزوای اجتماعی رژیم و ریزش نیروهایش دیده می‌شود.
از جمله روزنامهٔ ایران ارگان دولت روحانی نوشته است: «در خصوص مسأله سرمایه اجتماعی درگیر دو نابسامانی اساسی هستیم. نابسامانی اول این است که اساساً اوضاع سرمایه اجتماعی در کشور ما وضعیت قابل قبولی ندارد و نابسامانی دوم هم این‌که ما به‌لحاظ سرمایه اجتماعی در یک سیر نزولی قرار داریم. به عبارتی سرمایه اجتماعی اندک ما نه تنها در حال ترمیم نیست بلکه شاهد تخریب بیش‌ از‌پیش آن هم هستیم».

در مورد بستهٔ اروپا اعترافات مشابهی در روزنامه‌های هر دو باند حاکم دیده می‌شود.
سیاست روز نوشته است: «در حالی اروپایی‌ها هم‌چنان برای اجرایی کردن سازو کار مالی با ایران امروز و فردا می‌کنند که یک روزنامه آلمانی با تیتر اس.پی.وی کارایی ندارد و چندان جدی گرفته نمی‌شود، مهر دیگری بر بی‌صداقتی اروپا در انجام تعهدات برجام زد».
رسالت هم ابراز ناامیدی فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت مجلس ارتجاع را انعکاس داده که از جمله گفته است: «باید متن SPV و هم روند اجرایی شدن آن را ببینیم؛ باید مدت زمانی از اجرایی سازو کار ویژه مالی اتحادیه اروپا برای حفظ برجام بگذرد و سپس در این باره نظر دهیم؛ روند اجرایی SPV ممکن است گرفتار چالشهای مبتنی بر قدرت شود».
آرمان از باند شرکای روحانی هم ضمن تأیید مواضع روزنامه‌های باند رقیب تلویحا به رفتارهای تروریستی رژیم در خاک اروپا علیه مقاومت ایران اشاره کرده و نوشته است: « به‌نظر می‌رسد در شرایط فعلی سه مسأله در اجرایی شدن این سازو کار سایه افکنده؛ یکی، فشار بیش از حد ایالات متحده آمریکاست که به‌نظر می‌رسد اروپایی‌ها هم تا حدی حاضر به تحمل این فشارها باشند. دوم، نگاه اتحادیه اروپا به داخل ایران به‌خصوص درباره این لوایح چهارگانه. سوم، رفتار ایران در اتحادیه اروپا که از دید این اتحادیه ممکن است ایران یک نگرانی‌های امنیتی را درون اتحادیه اروپا برای اتحادیه به وجود آورده باشد».
در مورد قرار گرفتن سیاست موشکی رژیم در رأس توجهات جهانی ابتکار نوشته است: « طبق ادعاهایی که در جلسه کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا مطرح شده و کمتر مورد نظر تحلیلگران داخلی و خارجی قرار گرفته است، آمریکا بیشترین بار منفی تبلیغاتی خود را بر روی برنامه موشکی ایران قرار داده». این روزنامه در ادامه افزوده است:« می‌توان گفت که بنا‌ به چند دلیل سیاست فشار آمریکا هم‌چنان بر روی ایران ادامه خواهد داشت اما شاید مبنا و بهانه آن تغییر کند».

روزنامه‌های باند ولی‌فقیه برای در بردن خامنه‌ای از حسابرسی، هم‌چنان به‌دنبال انداختن تقصیرات ناکارآمدی نظام بر گردن باند رقیب هستند.
کیهان نوشته است: « اگر به جای نسخه‌های انحرافی از جمله بستن با کدخدا و رسیدن به برجام نسخه تکیه بر توانمندی داخلی برای حل مشکلات اقتصادی انتخاب و پیگیری می‌شد آیا مشکلات امروز کشور را شاهد بودیم؟!».

بحرانهای اقتصادی اجتماعی هم در برخی از سایر عنوانها دیده می‌شود:
افکار: زنگنه: راهی جز سهمیه‌بندی و افزایش قیمت سوخت نداریم
رسالت: عدم کفایت در حمایت، حاجی دلیگانی: دولتمردان هر چه در زمینه توزیع سبد حمایتی گفتند در حقیقت خلافش اتفاق افتاد
صدای اصلاحات: صنعت خودرو در چند قدمی ورشکستگی
همدلی: افزایش قیمت بنزین استراتژی یا آستانه تحمل مردم


مطالب   مارا در وبلاک انجمن نجات ایران    ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید
پیش بسوی قیام  سراسری ، ما بر اندازیم#  کانونهای شورشی در شهرهای ایران #  
اعتصاب واعتراض و تظاهرات سرنگونی رژیم  #  اتحادوهمبستگی 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر