۱۳۹۷ دی ۱۲, چهارشنبه

مروری بر رسانه‌های حکومتی – چهارشنبه ۱۲دی ۹۷




مروری بر رسانه‌های حکومتی – چهارشنبه ۱۲دی ۹۷





روزنامه‌های حکومتی امروز مهم‌ترین عنوانهای خود را به بلاتکلیفی بستهٔ اروپا، دعواها حول برجام و لوایح FATF، کشمکشهای باندی بر سر سهم بیشتر از بودجه ۹۷و هشدارهای اقتصادی و اجتماعی اختصاص داده‌اند.
ابتدا برخی تیترهای مربوط به بحرانهای خارجی رژیم را که بعضاً تبدیل به دعوای باندی شده‌اند مرور می‌کنیم:
ایران: لایحه CFT باز هم از شورای نگهبان به بهارستان برگشت، سرگردانی اف.ای.تی.اف
قدس: رد اصلاحیه مجلس توسط شورای نگهبان؛ اکثر ایرادات مصوبه CFT برطرف نشده است
کیهان: سفیر ایران در اتحادیه اروپا: برجام به تار مویی بند اس قول‌های اروپا عملی نشده
مردم‌سالاری: هنوز خبری از SPV نیست، اروپا باز هم بدقولی کرد
در مورد دعوای CFT روزنامهٔ ایران ارگان دولت روحانی نوشته است:« شورای نگهبان برای دومین بار لایحه CFT را تأیید نکرد تا چشم‌انداز مناسبات ایران و FATF در فاصله کمتر از ۴۵روز تا پایان مهلت کشور مان برای تثبیت خروج از لیست سیاه، مبهم‌تر از قبل شود. هر چند محمدرضا باهنر همین دیروز در یک نشست خبری از قطعی بودن پیوستن ایران به کارگر وه FATF سخن گفت اما تحولات سیاسی و حقوقی رخ داده در این حوزه به‌نظر در مسیر دیگری است».

بحرانهای اقتصادی و دعواها بر سر بودجه در روزنامه‌های هر دو باند دیده می‌شود:
کسب و کار: ارزهای صادراتی دولتی هم برنگشت
همدلی:‌ تنفس مصنوعی به اقتصاد
مردم‌سالاری: تخصیص منابع به همفکران و هزینه‌های بیهوده تا کی؟ این روزنامه در ادامه اذعان کرده است:« طی ۴۰سال پس از انقلاب شکاف طبقاتی هم‌چنان رو به گسترش است و رانت خواران و بهره‌مندان از درآمدهای باد آورده را می‌بینیم که هم‌چنان بر اریکه قدرت سوارند».
آرمان هم در مورد بودجه نوشته است«شاید به مصلحت باشد که با توجه به شرایط جنگ اقتصادی تمام‌عیار و تحریم‌ها، لزومی نداشته باشد که دولت بودجه را به‌صورت وصله‌پینه بین همه بخش‌ها تقسیم کند. بیماران خاص و رنج خانواده‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت. نمی‌شود بودجه سلامت را نصفه نیمه کرد. نباید بودجه خدمات حیاتی مردم شامل آب و هوا و محیط‌زیست، را کم و کسر کرد اما می‌شود بسیاری از وزارتخانه‌ها، سازمانها و نهادهایی که حیاتی نیستند را با توجه به موقعیت فعلی، حتی برای مدتی تعطیل کرد».

هشدار نسبت به شرایط اقتصادی و وضعیت معیشت مردم در روزنامه‌های هر دو باند دیده می‌شود:
کیهان نوشته است:« جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در نامه‌یی به سران قوا بر لزوم از بین بردن زمینه‌های ایجاد فساد و رانت با تدوین قوانین پایدار از سوی مجلس، برخورد قاطع با مفسدان اقتصادی از سوی قوه قضاییه و قطع امید به وعده‌های موهوم دولتهای اروپایی از سوی دولت و تقویت اقتصاد ملی تأکید کرد».
آرمان هم به‌نقل از فاضل میبدی از حوزه قم نوشته است:« ناکارآمدی بخش اقتصادی به دیگر بخش‌ها ضربه زده و آینده جامعه را در چشم‌انداز مبهمی قرار داده است. شاید مهم‌ترین بخشی که از ناکارآمدی بخش اقتصادی آسیب دیده».
ابراز وحشت از انعکاس خبرهای اعتراضی در کیهان خامنه‌ای هم به‌صورت انعکاس یافته:« ماجرای فراخوان تجمع مقابل دانشگاه تهران و دروغگویی و جعل خبر رسانه‌هایی که با هدف ایجاد آشوب و ناامنی در ایران و فراهم سازی زمینه براندازی جمهوری اسلامی راه‌اندازی شده است، زنگ خطری برای مراقبت بیشتر رسانه‌ها و دلسوزان کشور در مقابل دشمنی است که مترصد ایجاد آشوب و فتنه در کشور است».

ابراز وحشت از فضای سایبری در روزنامه‌های هر دو باند دیده می‌شود:
آرمان نوشته است: « سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور و دبیر کارگر وه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با انتقاد از اظهارات یکی از مسئولان کشور که تلگرام را رسانه ملی کشور نامیده بود، گفت: در کجای دنیا به پلتفرمی که هیچ تعهدی به رعایت قوانین و مقررات کشور و احترام به ارزش‌های آن و جلوگیری از اختلال در امنیت و اقتصاد کشور ندارد، اجازه فعالیت داده می‌شود».
جهان صنعت هم نوشته است«پرسش اینجاست، تلگرام که مسدود است دیگر چه می‌خواهید از این پیام‌رسان؟ به هر روی آنچه مسلم است تلگرام طلایی و ‌هاتگرام به‌طور رسمی شکست خوردند. شاید هم موضوع ناتوانی بر سر ایجاد پیام‌رسانهای بومی باشد و نه تلگرام. ممکن است در روزهای آینده خبر توقف دیگر پیام‌رسانها را نیز بشنویم؟».



مطالب   مارا در وبلاک انجمن نجات ایران    ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید

پیش بسوی قیام  سراسری ، ما بر اندازیم#   شهرهای ایران   اعتصاب # تظاهرات
سرنگونی #  اتحادوهمبستگی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر