۱۳۹۷ آذر ۲۹, پنجشنبه

یلدا بلند ترین شب سال مبارکباد ،یاد کن یار شب یلدایی










یلدا بلند ترین شب سال مبارکباد ،یاد کن یار شب یلدایی



یاد کن یار شب یلدایی

از پس گنبد ابر
مخمل برف چکید.
باز
    یلدا رسید.



قصه‌پرداز شب یـلـدایی
از گذرگاه زمستان آمد:
«گنبد مینایی
ماه سیمین گرفته بر کف
دامن برف گشاده بر خاک
مخمل یاد کشیده بر دشت... 

باز کن پنجره را
رقص شاد برف را
میهمان کن چو شکوفه
 بر سر شاخه‌ی تر.

یادکن یار شب یلدایی
ـ با سبدها پر نور
با کفی گندم و مهر
با لبی نغمه و شور

باز کن پنجره را
رو به آفاق سپید فردا

آتش‌افروزـ سواران
پر طنین آواها

رهروانی گرم رو می‌خواهد...
باز کن پنجره را
رقص شاد برف را
میهمان کن چو شکوفه
بر سر شاخه تر
شعله‌های شب یلدایی‌تان زیباتر

 س.ع.نسیم


مطالب بیشتر وتاریخچه شب یلدا 


مطلب یلدا مهر غلبه بر روشنایی 


اراده‌ی مبارزه با جهل و تاریکی و غلبه بر تیرگی و ظلمت، همواره در خون ایرانیان جاری بوده است. شب یلدا با ورود به ماه دی و جشنهای این ماه، بیانگر همین ویژگی ایرانیان است.

شب یَلدا یا شب چلّه یکی از کهن‌ترین جشنهای ایرانی است. در این جشن طی شدن بلندترین شب سال و به‌دنبال آن بلندتر شدن طول روزها در نیم‌کره شمالی، که مصادف با انقلاب زمستانی است، گرامی داشته می‌شود.

یلدا به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) گفته می‌شود.

«یلدا» برگرفته از یک واژه سریانی و به‌معنای زایش است. ابوریحان بیرونی از این جشن با نام «میلاد اکبر» نام برده و منظور از آن را «میلاد خورشید» دانسته ‌است.


چلّه، دو موقعیت گاه‌شمارانه یکی در آغاز تابستان (تیرماه) و دیگری در آغاز زمستان (دی‌ماه) که هر یک متشکل از دو بخش بزرگ (چهل روز) و کوچک (بیست روز) است. واژه چلّه برگرفته از چهل و مخفف «چهله» و صرفاً نشان‌دهندهٴ گذشت یک دورهٴ زمانی معین (و نه الزاماً چهل روزه) است.

مردم روزگاران دور، که کشاورزی بنیان زندگی آنان را تشکیل می‌داد، در طول سال به سپری شدن فصل‌ها و تضادهای طبیعی خوی داشتند. آنان ملاحظه می‌کردند که در بعضی ایام و فصول روزها بسیار بلند می‌شود و در نتیجه در آن روزها، از روشنی و نور خورشید بیشتر می‌توانستند استفاده کنند. این اعتقاد پدید آمد که نور و روشنایی و تابش خورشید نماد نیک بوده و با تاریکی و ظلمت شب در نبرد و کشمکش‌اند. مردم دوران باستان و از جمله اقوام آریایی، دریافتند که کوتاه‌ترین روزها، آخرین روز پاییز و شب اول زمستان است و بلافاصله پس از آن، روزها به تدریج بلندتر و شب‌ها کوتاهتر می‌شوند. از همین رو آن را شب زایش خورشید (مهر) نامیده و آن را آغاز سال قرار دادند. کریسمس مسیحیان نیز ریشه در همین اعتقاد دارد. در فرهنگ اوستایی، ابتدای سال با فصل سرد شروع می‌شد و در اوستا، واژه «سَرِد» (Sareda) که مفهوم «سال» را تعبیر می‌کند، خود به‌معنای «سرد» است و این به‌معنی بشارت پیروزی روشنی بر ظلم و تاریکی است.

جشن انقلاب زمستانی در بین دیگر اقوام باستان نیز رایج بوده است. رومیان هر ساله در روز ۱۷ دسامبر در جشنی به نام ساتورنالیا به سیاره کیوان (ساترن)، ایزد باستانی زراعت، احترام می‌نهادند. این جشن تا هفت روز ادامه می‌یافت و انقلاب زمستانی را شامل می‌شد. از آنجا که رومیان از گاهشماری یولیانی در محاسبات خود استفاده می‌کردند روز انقلاب زمستانی به جای ۲۱ یا ۲۲ دسامبر در ۲۵ دسامبر واقع می‌شد.

در ایران باستان، انقلاب زمستانی با شروع دیماه از چنان اهمیتی برخوردار بوده که سه روز در هر ماه را به نام دی اختصاص داده است. دی در حقیقت صفت خدای یگانه و بزرگ در آیین ایرانیان باستان بود. در سراسر ادبیات ایرانیان کهن، دی به‌معنی آفریننده است. نام «دی» = آفریننده، صفت خدای تعالی، در سردترین ماه سال، به هر حال نام خود را در تقویم رسمی ایرانیان حفظ کرده است. ماهی که تقدس آن با نام خدا کامل می‌شود.




در نزد ایرانیان باستان، تاریکی نماینده اهریمن بود و چون در طولانی‌ترین شب سال، تاریکی اهریمنی بیشتر می‌پاید، این شب برای ایرانیان نحس بود و چون فرا می‌رسید، آتش می‌افروختند تا تاریکی و عاملان اهریمنی و شیطانی نابود شده و بگریزند. مردم گردهم جمع شده و شب را با جشن و شادی تا سپیدة صبح به‌سر می‌آوردند تا علامتی باشد بر تسلیم ناپذیری در برابر تاریکی.

با این توضیح، «دی»، سردترین ماه سال، به نام خدای بزرگ نامگذاری شده تا در گذراندن سرمای سخت یاری‌ بخش مردمان باشد. اکنون نیز با این نیت که ورود به این ماه با شعله‌ی خیزش مردم دلیر ایران علیه سرمای سخت رژیم مستبد ولایت‌فقیه همراه باشد، فرا رسیدن دی و انقلاب زمستانی را گرامی می‌داریم.

مطالب   مارا در وبلاک انجمن نجات ایران    ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید
پیش بسوی قیام  سراسری ، ما بر اندازیم#   شهرهای ایران   اعتصاب # تظاهرات
سرنگونی #  اتحادوهمبستگی     مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChange

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر