۱۳۹۷ آذر ۲۳, جمعه

خبرگزاری رویترز: کاهش ارزش ریال محور اعتراضها در تظاهرات خیابانی



خبرگزاری رویترز: کاهش ارزش ریال محور اعتراضها در تظاهرات خیابانی




خبرگزاری رویترز گزارش داد: کاهش ارزش ریال از اوایل سال جاری، تجارت خارجی ایران را مختل کرده است و به افزایش سالانه تورم کمک کرده و آن را ۴برابر کرده و به حدود ۴۰درصد در نوامبر رسانده است. پول ضعیف ایران همچنین یک محور اعتراضها در تظاهرات خیابانی از سال گذشته بوده است.
خبرگزاری رویترز سپس به مهندسی مهار بحران ارز توسط رژیم ایران اشاره می‌کند و می‌نویسد: ایران در بازار صرافی خارجی مداخله می‌کند و محتکران را تهدید می‌کند تا بهبود چشمگیر ارز ریال را مهندسی کنند و فشار بر اقتصاد مبتنی بر صدور نفت را تسهیل نمایند و در عین‌حال از سرگیری تحریمهای آمریکا سرپیچی می‌کند.
پول ایران از ۱۱۷هزار ریال در آخر هفته‌یی که گذشت و ۱۵۲هزار و ۵۰۰ریال در پایان اکتبر بنا‌ به منبع صرافی بن‌بست روز چهارشنبه به ۱۰۵هزار و ۵۰۰ریال در برابر هر دلار رسید.
رسانه فایننشال تریبون و برخی از سایر رسانه‌های ایرانی روز سه‌شنبه گزارش دادند که ریال به فراتر از ۱۰۰هزار در برابر دلار رسیده و با این‌حال بازار صرافی خارجی هیچ دستگاهی برای قیمتهای رسمی ندارد و تاجران هم اغلب سطوح تقریباً مختلفی را نقل می‌کنند.
صندوق بین‌المللی پول گفته است تهران در دسترسی به برخی از ذخایرش دچار مشکلاتی بوده چرا که روابطش با بانکهای خارجی به‌خاطر تهدید تحریمها محدود شده است. در این میان تحریمها ممکن است اضافه بر درآمد حساب فعلی را به‌شدت کاهش بدهد.
لازم به یادآوری است آخوند روحانی روز ۲۰آذر۹۷ بعد از جلسه‌یی از سران سه قوه حکومت آخوندی از کنترل روزمره خامنه‌ای بر اقدامات تصنعی نظام برای مهار بحران ارزی و اقتصادی خبر داد و گفت: امروز جلسه‌یی داشتیم که این سیاست را چگونه اجرایی کنیم.
آخوند روحانی ـ ۲۰آذر ۹۷:
«در بخش اقتصاد ما در هفته‌های گذشته چارچوبی را تنظیم کرده بودیم که این چارچوب در واقع به یک نحوی مسأله بودجه سال آینده را هم سیاست‌هاش دربر می‌گرفت.
مقام معظم رهبری رهنمودی را دادند بر مبنای این رهنمود جدید امروز ما جلسه‌یی داشتیم که این سیاست را چگونه اجرایی و عملیاتی کنیم».
همچنین رئیس کل بانک مرکزی حکومت آخوندی فاش کرد که دستورات مربوط به اقدامات تصنعی برای جلوگیری از بحران ارزی که همراه با موجی از اعدامها و اقدامات سرکوبگرانه بود، توسط شخص خامنه‌ای صورت گرفته است.
رسانه‌های حکومتی با نقل حرفهای همتی در جلسه مدیران عامل بانکهای رژیم نوشتند: عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به دیدار خود با خامنه‌ای از دستور وی به این بانک برای تقویت هر چه بیشتر ارزش ریال خبر داد.
خبرگزاری رویترز روز ۱۷آذر به‌نقل از رئیس بانک مرکزی رژیم نوشت: خامنه‌ای دستور داده که بانک مرکزی ارزش ریال را تقویت کند. این در حالیست که ارزش ریال به‌دلیل اقتصاد لرزان رژیم ایران و تحریمهای آمریکا افت داشته و بی‌ثبات شده است.
رویترز افزود: علت این بحران و بی‌ثباتی نرخ ارز، تضعیف بنیادین اقتصاد، مشکلات مالی در بانکهای محلی و تقاضای سنگین برای دلار در میان ایرانیهاست که می‌خواهند سپرده‌هایشان را بعد از خروج آمریکا از برجام حفظ کنند.
نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰مجلس ارتجاع درباره بی‌نتیجه بودن اقدامات تصنعی رژیم برای مهار بحران ارزی گفت: به‌رغم کاهش قیمت دلار، قیمت کالاها هم‌چنان رو به افزایش است حتی قیمتها ثابت هم نمانده است.
وی به بی‌ثباتی اقتصادی و نوسانات قیمت ارز بر اثر دخالتهای حکومتی اذعان کرد و افزود: الآن وضعیت اقتصادی به‌گونه‌یی است که هر کسی هر کاری دلش می‌خواهد می‌کند.(هم‌چنانکه) یکروز دلار از ۴هزار تومان به ۱۸هزار تومان رسید و قیمت کالاها هم به همین میزان چهار برابر افزایش یافت.
در ادامه زمینه‌چینی برای اعدام و تشدید سرکوب برای مهار اوضاع بحرانی اقتصادی، آخوند محسنی اژه‌ای، سخنگوی قضاییه خامنه‌ای اعلام کرد حکم اعدام یک متهم پرونده اقتصادی صادر شده و به تأیید دیوان عالی رژیم نیز رسیده است.
آخوند اژه‌ای اتهام وی را فساد فی‌الارض و پرداخت رشوه عنوان کرد.
هفته گذشته با موافقت خامنه‌ای، دستگاه قضایی رژیم آیین‌نامه دادگاههای ویژه اقتصادی را ابلاغ کرد که بر اساس آن این دادگاهها دارای اختیارات ویژه‌یی برای صدور حکم از جمله حکم اعدام هستند.
یک عضو مجلس رژیم به نمایشی بودن ادعای مبارزه با فساد در حکومت آخوندی اعتراف کرد و گفت: در نظام ما، مبارزه با فساد حالت فرمالیته و نمایشی دارد.
این عضو مجلس آخوندی افزود: مردم در مورد اعدام سلطان سکه قانع نشدند و این محاکمه شفاف نبود بنابراین برخی از مردم گفتند اصلاً اعدام نشده است، برخی گفتند چرا با افراد شاخص‌تر برخورد نشد و.. در واقع این محاکمه فاصله دولت و ملت را بیشتر کرد.


مطالب   مارا در وبلاک انجمن نجات ایران    ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید
پیش بسوی قیام  سراسری ، ما بر اندازیم#   شهرهای ایران   اعتصاب # تظاهرات
سرنگونی #  اتحادوهمبستگی     مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChange

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر