۱۳۹۷ دی ۶, پنجشنبه

مروری بر رسانه‌های حکومتی – پنجشنبه ۶دیماه97






مروری بر رسانه‌های حکومتی – پنجشنبه ۶دیماه97



روزنامه‌های حکومتی در روز پنجشنبه ششم دیماه مهم‌ترین عنوانهای خودشون را به مرگ شاهرودی، دعواها بر سر بودجه ۹۸، واژگون شدن اتوبوس دانشجویان دانشگاه آزاد و برخی از سایر بحرانهای اقتصادی- اجتماعی اختصاص داده‌اند.
روزنامهٔ جمهوری اسلامی نسبت به پیآمد گسترش آسیب‌های اجتماعی هشدار داده و از جمله نوشته است: « تبعاًت گسترش فقر در جامعه، زنجیره‌یی از مسائل ضداخلاقی، انحرافات فرهنگی و بزهکاریهای اجتماعی را در جامعه ایجاد کرده که مقابله با آن نیازمند داشتن برنامه‌های مدون و عملیاتی است و غفلت از آن تبعاًت خانمان سوزی را به همراه خواهد داشت».

وضعیت اقتصادی و دعواهای باندی حول این مسأله در روزنامه‌های هر دو باند حاکم دیده می‌شود.
جهان صنعت زیر عنوان « تولید در حال احتضار» از جمله نوشته است: « سرنوشت تلخی که برای صنعت کشور رقم خورده وضعیت تولید را روزبه‌روز وخیم‌تر می‌کند» و سپس افزوده است « در ۴۰سال گذشته هیچ گاه تولید در شرایط بد و بلاتکلیف امروزی نبوده به‌طوری که نمی‌دانیم آیا به تولید بپردازیم؟ با چه قیمتی بفروشیم؟ و تکلیف فردای ما چیست؟».
سیاست روز در مطلبی با عنوان «دست در جیب مردم» در بررسی دلایل رشد قیمتی کالاهای اساسی باند روحانی را مورد حمله قرار داده و از جمله نوشته است: « رئیس‌جمهور در حالی مدعی شد که دولت را باید در لیست گران‌فروشان قرار دهند که وی به‌عنوان رئیس دولت تدبیر و امید در حدود ۶سال است که تکیه بر این مسند زده است». این روزنامه سپس نوشته است: «ماه‌هاست که سایه گرانی بر تمام کالاهای اساسی مورد استفاده مردم گسترده شده و آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی این ادعا را تأیید می‌کند. بر اساس آمار موجود یک‌سال منتهی به آذرماه ۹۷نرخ لبنیات ۶۸درصد، تخم‌مرغ ۴۳.۷درصد، برنج ۲۳.۹درصد، حبوب ۱۴.۵درصد، میوه‌های تازه ۵۸.۴درصد، سبزیهای تازه ۳۱.۵درصد، گوشت قرمز ۴۸.۹درصد، گوشت مرغ ۵۷.۹درصد، چای ۲۲.۸درصد، روغن‌نباتی ۴۳.۹درصد و قند و شکر ۳۹.۵درصد افزایش داشته است».
وطن امروز: هم در مطلبی با عنوان «خود تشویشی» اظهارات اخیر روحانی را عامل گرانی مجدد نرخ ارز دانسته و نوشته است: «« اوایل سال ۹۷در مقطعی قرار گرفتیم که ذخیره اسکناس ارزی ما تقریباًً صفر بود، آن التهابات در بازار به‌وجود آمد و دولت ناچار شد برای آرام کردن بازار و نجات کشور از التهاب، تصمیماتی هر چند سخت اتخاذ و اجرا کند که برای دولت نه اولویت اول و دوم که اولویت سوم بود». اگر کسی غیر از روحانی جملات بالا را اعلام می‌کرد احتمالاً به تشویش اذهان عمومی متهم می‌شد اما این اظهارات از زبان رئیس‌جمهور جاری شد و بعد از آن بود که روند افزایش نرخ ارز شدت گرفت و فقط در یک ساعت دلار ۱۰هزار تومانی وارد کانال ۱۱هزار تومان شد. قیمت دلار از ۱۰۵۰۰تومان در روز سه‌شنبه ظرف کمتر از ۲۴ساعت به ۱۲۵۰۰تومان رسید».

در روزنامه‌های باند ولی‌فقیه تیترها و عنوانهای مربوط به حادثه اتوبوس کم کم بی‌رنگ شده و برخی ادعاهای مقامات حکومتی مبنی بر پیگیری علت حادثه به صفحات داخلی رفته است.
این روزنامه‌ها علت حادثه را محدود به نقص فنی خودرو و تخلف پیمانکار و استاندارد نبودن جاده کرده و تلاش کرده‌اند مقامات حکومتی از جمله ولایتی را که گماشتهٔ خامنه‌ای در دانشگاه آزاد است را در ببرند. اما در روزنامه‌های باند رقیب آتش جنگ باندی حول این موضوع برپا شده است.
ابتکار به‌نقل پارسایی عضو مجلس ارتجاع از خیز باند رقیب برای در آوردن دانشگاه آزاد از تیول ولی‌فقیه خبر داده و نوشته است« طرحی مبنی بر پاسخگو کردن مسئولان دانشگاه آزاد در قالب زیر مجموعه وزارت علوم باید در مجلس تهیه شود تا این دانشگاه که به هیچ کسی درباره عملکردش پاسخگو نیست، تحت نظارت مجلس قرار بگیرد و مجبور به پاسخگویی شود». به نوشتهٔ ابتکار اولاد قباد عضو دیگر مجلس ارتجاع گفته است« این طرح چیزی است که مدتها در مجلس همکاران درباره ضرورت و نیاز آن صحبت کرده‌اند و به‌دنبال پیش‌کشیدن راهی برای پاسخگو کردن مسئولان دانشگاه آزاد و نظارت بر آن هستند. بنابراین باید تلاش شود دانشگاه آزاد زیر نظر وزارت علوم قرار بگیرد». ابتکار به‌نقل اولاد قبا افزوده است: ««در راستای شفاف‌سازی مسئولان دانشگاه آزاد اعلام کنند درآمد سالانه این دانشگاه از محل شهریه دانشجویان به چه میزان بوده و از شروع تا امروز چند هزار میلیارد درآمد کسب کرده‌اند که این اتوبوس سرویس دانشجویانش است؟» و در پایان تأکید کرده: ««دانشگاه آزاد به هیچ‌کس پاسخگو نیست. به همین دلیل باید زیرمجموعه وزارت علوم قرار بگیرد که هم نظارت‌پذیر شود و هم از موازی کاری آن در عرصه‌های علمی و آموزشی جلوگیری شود».
جمهوری اسلامی در مطلبی با عنوان«اوج بی‌مسئولیتی» نوشته است: « در هر جای دنیا اگر رئیس دانشگاهی، در محوطه محل مسئولیت وی، اتوبوس حامل دانشجویان سرنگون شود و ده دانشجوی خبره از دست بروند و بیش از ۳۰نفر هم به‌شدت صدمه ببیند باید فوری عزل شود یا استعفا بدهد ولی در مملکت ما دریغ از یک عذرخواهی ساده!».
روزنامهٔ جمهوری اسلامی در مطلب دیگری تلویحا باند خامنه‌ای که حاکم بر دانشگاه است را مسبب مرگ دانشجویان دانسته و نوشته است: « حمید میرزاده رئیس اسبق دانشگاه آزاد اسلامی در پی وقوع حادثه سقوط اتوبوس در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات و جان باختن عده‌یی از دانشجویان گفت: ما از سیستمی که برای انتقال دانشجویان با اتوبوس درست شده بود وحشت داشتیم و فلسفه اصلی اجرای طرح تله‌کابین هم همین بود. باور کنید من پیش‌بینی کرده بودم که ممکن است روزی این اتوبوس‌ها به‌خاطر نقص فنی از بالای دره‌های خطرناک واحد علوم و تحقیقات به پایین سقوط کنند به همین دلیل بلافاصله و با هزینه حدود ۴۵میلیارد تومان تله‌کابین را با اجازه مرحوم آیت‌الله هاشمی ساختیم که می‌تواند ساعتی ۲۰۰۰نفر را جابه‌جا کند و طرح نیز اواخر ۹۵به اتمام رسید و حتی اوایل ۹۶آزمایشی راه‌اندازی شد ولی آقایان به‌خاطر این‌که این طرح به اسم ما تمام نشود از راه‌اندازی آن خودداری کردند!».

سایر عنوانهای روزنامه برخی از بحرانهای دیگر نظام را بازتاب داده‌اند:
افکار: تاجرنیا: شکاف بین مردم و مسئولان زیاد شده است
افکار: بی‌انظباطی در اقتصاد بیداد می‌کند
اطلاعات: استانداران تهران: اعتماد مردم یک شبه از دست نرفته است
رسالت: حسینی‌صدر:نمی‌شود به مردم از تحریم بگوییم و خودمان «شاسی‌بلند» سوار شویم



مطالب   مارا در وبلاک انجمن نجات ایران    ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید
پیش بسوی قیام  سراسری ، ما بر اندازیم#   شهرهای ایران   اعتصاب # تظاهرات
سرنگونی #  اتحادوهمبستگ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر