۱۳۹۷ آبان ۴, جمعه

نگاهی به وضعیت کارگران ایران و مشکلات آنها در هفته‌ی گذشته



نگاهی به وضعیت کارگران ایران و مشکلات آنها در هفته‌ی گذشته



کارگران ایران بدلیل تورم و گرانی و تفاوت حداقل دستمزد تعیین شده یعنی یک میلیون و ۲۰۰هزارتومان با خط فقر مطلق که یکسال پیش ۴ میلیون تومان بود، و بیکاری و به موقع پرداخت نشدن حقوق کارگران شاغل، آنچنان در منگنه گذاشته و درمانده شده اند که تنها راه را اعتصاب و تحصن می‌دانند هرچند با سرکوب و بی توجهی سران حکومت و پیمانکاران حکومتی مواجه می‌شوند.
امید کوهنورد
نمونه هایی از این مشکلات در این هفته:
معدن زغال سنگ آق دربند بزرگترین و قدیمی‌‌ترین معدن زغال سنگ در ایران است که بدلیل نزدیکی با روستایی با همین نام، آق دربند نامیده شده و ۱۳۰کارگری که طلب انباشته ۱۴ ماهه آنها مربوط به دستمزد ماه‌های سال گذشته و سال جاری است ، مضافا اینکه دفترچه های بیمه این کارگران بدلیل عدم پرداخت حق بیمه با مشکل روبرو است.
محمدزاده (مدیرعامل معدن) ضمن تأیید پرداخت نشدن حقوق کارگران گفت: کارگران باید میزان تولید را افزایش دهند تا با افزایش درآمد بتوانیم مطالبات معوق شده کارگران را پرداخت کنیم. [ایلنا۲۴مهر۹۷]
مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری از بیکاری حدود ۲۰۰ نفر از کارگران شاغل در کارخانه «برفاب» خبر داد.
حفیظ‌الله فاضلی افزود: ما در حال پیگیری برای جلوگیری از افزایش تعداد کارگران اخراجی این کارخانه هستیم. [ایلنا ۲۹مهر۹۷]
به نوشته ایلنا ۲۵مهر۹۷، «کارگران شرکت لبنیاتی پاک‌آرا» از مرخصی اجباری ۳۰ نفر از همکارانشان و ترسشان از اخراج آنها خبر می‌دهند. ضمن اینکه کارگران به مشکلاتی که بخاطر تاخیر در پرداخت بیمه برایشان بوجود آمده اعتراض دارند.
در خبری دیگر ایران آزادی۲۹مهر۹۷ به تجمع اعتراضی متقاضیان مسکن مهر مقابل ساختمان
شرکت عمران شهرهای جدید در ونک در صبح ۲۹ مهر پرداخت.
مالکان این واحدها که عموماً کارگران کم درآمد هستند، می‌‌گویند: هفت سال است منتظر تحویل واحدهای مسکونی خود هستیم اما هنوز خانه‌دار نشده‌ایم.
معترضین، حدود ۴۰۰ نفر از مالکان مسکن مهر پردیس هستند که ضمن اعتراض به افتتاح های صوری واحدها بعد از ۷ سال و عدم تحویل واحدها، خواستار پاسخگویی معاون وزیر راه و شهرسازی شدند.
تجمع کنندگان بر روی پلاکاردهایی که در دست داشتند نوشته بودند:
«۷ سال وعده دروغ»، «یه اختلاس کم بشه مسکن مهر جمع می‌شه»، «۷سال بلاتکلیفی ۷ سال انتظار»
همچنین در تجمع اعتراضی در ۷مهر۹۷ در برابر مجلس، یکی از تجمع‌کنندگان گفت: متقاضیان مسکن مهر سه سال است که مبلغی معادل ۴۰ میلیون تومان برای مسکن مهر پردیس واریز و پس از آن نیز بارها مبالغی را پرداخت کرده‌اند اما هنوز مسکنی به آن‌ها تعلق نگرفته است، این در حالی است که قرار تحویل واحدهای مسکونی پردیس ۱۸ ماه پیش بود.
تجمع‌کنندگان خواهان رسیدگی هر چه سریع‌تر نمایندگان مجلس به وضعیت واگذاری واحدهای مسکونی‌شان شدند. این چندمین تجمع متقاضیان مسکن مهر پردیس بود.
روز چهارشنبه ۲۵ مهرماه، عده ای از کارگران پالایشگاه نفت سنگین قشم، در محوطه این شرکت طی یک تجمع اعتراضی خواستار دریافت ۵ ماه دستمزد معوقه خود شدند.
آنها همچنین به این موضوع که کارگران پالایشگاه نفت سنگین قشم به دلیل اینکه در منطقه آزاد قشم شاغل هستند، مشمول حمایت‌های قانون کار نیستند معترض هستند چرا که در این منطقه کارفرمایان قدرت بیشتری برای محدود کردن حقوق و مزایای کارگران دارند. کارگران منطقه آزاد قشم، تحت پوشش «مقررات اشتغال نیروی انسانی در مناطق آزاد» قرار دارند که به شکل سیستمی‌ به بهانه توسعه اقتصادی و رونق اشتغال، حقوق آنها مدام نقض می‌‌شود.
«گزارش ارزیابی آکچوئریال مزایای بلندمدت سازمان تأمین اجتماعی ایران برای ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ از طرف ILO (سازمان بین‌المللی کار) منتشر شد.
رادیو زمانه ۲۵مهر۹۷ از ادامه اعتصاب کارگران شهرداری شوشتر برای سومین روز پیاپی خبر داد، کارگران می‌‌گویند که از آغاز سالجاری شرکت پیمانکار طرف قرارداد با شهرداری حقوقشان را پرداخت نکرده و با عدم واریز حق بیمه کارگران، تمدید دفترچه‌های بیمه درمانی را غیرممکن کرده است. در تجمع ۲۵مهر حدود ۴۰۰ تن از بخش‌های خدمات موتوری، اداری و فضای سبز شرکت داشتند. علاوه بر این کارگران، کارگران بخش خدمات (جمع آوری زباله) نیز به نشانه اعتراض پاکسازی و جمع‌آوری زباله را متوقف کرده‌اند. شهرداری شوشتر برای جلوگیری از گسترده شدن اعتراض، یک ماه دستمزد معوق کارگران جمع آوری زباله را پرداخت کردند تا مانع گسترده شدن تحصن ها شوند اما کارگران این بخش در همراهی با دیگر همکاران خود جمع‌آوری زباله را در برخی مناطق شهری متوقف کرده‌اند.
طی روزهای۲۴و۲۵ مهر ، بخاطر فقدان ایمنی محیط کار، ۲ کارگر کشته و ۱۷ کارگر مصدوم شدند. و این جدا از انفجار ۲۴مهر در کارخانه صبا باطری و مصدوم شدن ۲۲ تن از کارگران این کارخانه است. ایران در زمینه‌ی رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را دارد.
پناه گودنشینان نیز خبر از خودسوزی، یکی از کارکنان آ.پ ناحیه ۱ اراک به نام مهدی مداحی به تاریخ ۲۴ مهر به دلیل مشکلات مالی در مقابل ساختمان این اداره با ریختن بنزین به روی خودش داد.


مطالب   مارا در وبلاک انجمن نجات ایران  ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید

پیش بسوی قیام  سراسری ، ما بر اندازیم#   شهرهای ایران   اعتصاب # تظاهرات#

سرنگونی #   اتحادوهمبستگی     مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChange

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر