۱۳۹۷ شهریور ۲۶, دوشنبه

روسیه و تحریم‌ نفتی نظام ایران؛ روایت حسین کاظم‌پور اردبیلی از پایان نگاه به شرق



روسیه و تحریم‌ نفتی نظام ایران؛ روایت حسین کاظم‌پور اردبیلی از پایان نگاه به شرق



حسین کاظم‌پور اردبیلی به عنوان نماینده نظام در هیئت عامل اوپک تصریح می‌کند که «در برجام حساب ویژه‌ای روی روسیه، چین و اروپا باز کردیم، اما منافع این کشورها در تداوم نداشتن شعارهایشان است.» حسین کاظم‌پور اردبیلی تاکید می‌کند که در مورد تحریم نفتی نظام، روسیه در زمین آمریکا حرکت می‌کند.
قدردانی پری از روسیه
۲۳ شهریور ۹۷، تسنیم به نقل از رویترز نوشت: وزیر انرژی آمریکا پس از دیدار با همتای روس خود در مسکو گفت: «باید عربستان و اعضای اوپک که تولید خود را افزایش داده‌اند تا شهروندان جهان را از عدم افزایش قیمت نفت مطمئن سازند… مورد تحسین و قدردانی قرار گیرند و روسیه هم یکی از این کشورهاست.»
ریک پری افزود: «آمریکا، روسیه و عربستان همچنین در حال همکاری با یکدیگر برای اطمینان از دسترسی جهان به نفت مقرون به صرفه هستند.» [تسنیم ۲۳ شهریور ۹۷]
این اظهارات در شرایطی صورت می‌گیرد که تحریم‌ نفتی نظام ایران از نیمه آبان آغاز خواهد شد و پذیرش همکاری روسیه با آمریکا برای جلوگیری از کاهش عرضه‌ی نفت به مفهوم از دست رفتن یکی از نقاط امیدواری خلافت اسلامی! برای عبور از شرایط تحریم‌هاست.
«نگاه به شرق» و «برجام اروپایی»
پس از خروج آمریکا از برجام، دو گزینه در درون نظام خود را نشان داد. گزینه نخست یافتن راهی با اروپا و حفظ برجام با اعضای باقی مانده‌اش بود؛ ماه‌های گذشته نشان داد که این راه به نتیجه نخواهد رسید زیرا برخلاف مواضع حمایت آمیز رهبران اروپایی در دفاع از برجام اما شرکت‌های اروپایی به تدریج شروع به ترک ایران کردند. [۵۳ شرکت از بازار ایران خارج شدند؛ جغرافیای خروج]
گزینه‌ی دوم برای نظام که از آن به‌عنوان «نگاه به شرق» یاد می‌شد، [نگاه به شرق سپاه؛ راه نجات یا تسریع فروپاشی نظام] قرار دادن ثقل روابط بین‌الملل خلافت اسلامی! در رابطه با روسیه و چین بود. در سال‌های اخیر نظام ایران یکبار اتحاد عمل با روسیه را در سوریه تجربه کرده است. در نظام تصور بر این بود که می‌توان این اتحاد عمل را گسترش داد و در شرایط تحریم اقتصادی با تکیه بر روسیه و چین از شرایط پیشا روی عبور کرد.
اما اکنون به نظر می‌رسد که سلطنت ولایت مطلقه فقیه نمی‌تواند در عرصه‌ی بین‌المللی و منطقه‌ای دوست و متحدی قابل اتکا بیابد. در ته خط تنها چیزی که برای نظام باقی می‌ماند، سپاه و شعبه‌های منطقه‌ای آن مانند حزب‌الله لبنان، بدر عراق و … می‌باشند که معلوم نیست پس از قطع شیر نفت و نرسیدن پول به این دسته‌جات چه سرنوشتی پیدا می‌کنند.
با نزدیک شدن به سرفصل نیمه آبان قرار است که برای نظام ایران اتفاقات مهمتری در عرصه‌ی اقتصاد بیافتد. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در این رابطه گفت: «وقتی چهارم نوامبر برسد یک مجموعه قوانین اساساً متفاوتی علیه فعالیتهای اقتصادی رژیم ایران اجرا می‌شود. این یک روز بزرگ و مهم است.» [مجاهدین ۲۴ شهریور ۹۷]
اکنون برای خلافت اسلامی! شرایط بغرنج‌تر از آن است که بتواند واقعیت‌ها را پنهان کند. آنها به سمت نقطه‌ای نزدیک می‌شوند که می‌تواند بازگشتی به‌دنبال نداشته باشد زیرا این تنها تحریم‌ها نیست که از راه می‌رسند بله یک قیام سراسری نیز در ایران در جریان است که با وجود همه فراز و فرودهایش به پیش می‌رود.
حسین کاظم‌پور اردبیلی وارد می‌شود
حسین کاظم‌پور اردبیلی به عنوان نماینده نظام در هیئت عامل اوپک شاید مطلع‌ترین یا یکی از مطلع‌ترین مقامات نفتی نظام درباره شرایطی باشد که در آن به سر می‌برد. او بدون پرده پوشی از واقعیت آنچه در بازار جهانی نفت علیه نظام در جریان است سخن می‌گوید.
مواضع سیاسی رهبران کشورها وقتی با اعمال اقتصادی آنها همراه نشود تبدیل به تعارفاتی می‌شود که به جز استفاده از آنها در جنگ‌های رسانه‌ای، مورد استفاده دیگری ندارد. اکنون نیز با وجود همه‌ی دلگرمی‌هایی که خلافت اسلامی! از جانب رهبران اروپایی یا رهبران شرق -آنگونه که خود نظام تعبیر می‌کند-، دریافت کرده‌اند اما در عرصه‌ی اقتصاد مرز میان دوستان؛ و دشمنان و رقبای نظام از میان برداشته می‌شود.
زبان اقتصاد و منافع اقتصادی در عرصه‌ی عمل موجب شکل‌گیری اتحادهایی می‌شود که نتیجه‌اش بن‌بست بیشتر برای خلافت اسلامی! در عرصه‌ی بین‌المللی‌ست.
حسین کاظم‌پور اردبیلی در تشریح توازن موجود در بازار جهانی نفت می‌گوید: «روسیه و عربستان به بهانه متوازن‌سازی بازار جهانی نفت به دنبال تصاحب بخشی از سهم ایران هستند و از سوی دیگر برخی اعضای اوپک، دست در دست آمریکا برای ضربه زدن به برخی بنیانگذاران این سازمان تلاش می‌کنند. در واقع تلاش آقای ترامپ برای ممانعت از حضور ایران در بازارهای جهانی نفت خام سبب گروگان‌گیری بازار از سوی روسیه و عربستان که تمایل زیادی هم به قیمت‌های پایین نفت ندارند، شده است.»
نماینده نظام در هیئت عامل اوپک با اشاره به نظام ایران افزود: «عربستان و روسیه به استقبال تحریم یکی از تولیدکنندگان اوپک رفته است.»
وقتی خبرنگار شانا از حسین کاظم‌پور اردبیلی می‌پرسد که «آیا دلیل نزدیک شدن روسیه به عربستان، نزدیکی این کشور به آمریکاست؟»
او پاسخ می‌دهد: «بدون تردید یکی از دلایل این موضوع است، زیرا حمایت آمریکا از سعودی‌ها با پوشش و ابزار قیمت انجام می‌شود و روسیه هم با نزدیک شدن به این کشور تلاش دارد از شرایط موجود به بهترین نحو استفاده کند، یعنی هم نفت را با قیمت بالاتر می‌فروشد و هم گاز را. در این شرایط نه تنها سبب تضعیف اقتصاد رقبای اصلی‌اش می‌شود، بلکه با تولید کمتر، درآمد بیشتر را به دست می‌آورد.»
دو نتیجه‌گیری مهم
نماینده نظام در هیئت عامل اوپک در پایان مصاحبه‌اش دو نتیجه مهم می‌گیرد. نتایجی که رهبران ارشد سیاسی نظام اگر هم به آن رسیده باشند کمتر جرأت ابراز آنرا دارند یا اگر ابراز کنند برای ضربه زدن به رقیب است اما برای یک مقام اقتصادی نظام که کمتر در جدال‌های سیاسی درون ساختار قدرت دیده می‌شود اظهار چنین واقعیت‌هایی شاید ساده‌تر باشد. به‌خصوص آنکه او در ورای شعارهای سیاسی و تبلیغات رسانه‌ای نظام، به چشم می‌بیند که به زودی از دلارهای نفتی خبری نخواهد بود و در فقدان این دلارها، سپاه می‌تواند بسیار آسیب‌پذیرتر از گذشته بشود. [تاثیر تحریم‌ها بر سپاه؛ وضعیت اقتصادی سپاه]
حسین کاظم‌پور اردبیلی نخستین نتیجه‌ای که می‌گیرد را اینگونه بیان می‌کند: «در برجام حساب ویژه‌ای روی روسیه، چین و اروپا باز کردیم، اما منافع این کشورها در تداوم نداشتن شعارهایشان است.»
مفهوم نخستین نتیجه‌گیری او، شکست هم «برجام اروپایی» و هم «نگاه به شرق» است.
اما نتیجه‌گیری دوم حسین کاظم‌پور اردبیلی، برای نظام و به‌خصوص بدنه‌ی آن بسیار ناامید کننده‌تر است: در «این که همه علیه ایران هستند تردیدی نیست.» [شانا ۲۴ شهریور ۹۷]
حسین کاظم‌پور اردبیلی درست می‌گوید؛ همه علیه نظام ایران هستند و بیش از آنکه این وضعیت محصول معادلات جهانی باشد در داخل ایران زمینه دارد. روحانی در بیش از یکبار تاکید کرده است که تنها پس از قیام ایران بود که ترامپ ضرب‌الاجلی را برای خروج از برجام اعلام کرد. [روحانی در مجلس؛ از بحران اقتدار تا سرانجام وحدت]
اکنون نیز آنچه اقتصاد نفتی خلافت اسلامی! را متلاطم می‌کند نه فقط تحریم‌های جهانی و از دست دادن بازارهای نفتی‌ست بلکه مهم‌تر و نزدیک‌تر از آن؛ مردمی هستند که منتظر تضعیف سپاه بر اثر تحریم‌ها هستند.


مطالب   مارا در وبلاک انجمن نجات ایران  ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید


پیش بسوی قیام  سراسری ، ما بر اندازیم#   شهرهای ایران   اعتصاب # تظاهرات

 سرنگونی #  اتحادوهمبستگی     مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChange

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر