۱۳۹۷ مهر ۸, یکشنبه

مروری بر روزنامه های حکومتی یکشنبه 8مهر ماه 97



مروری بر روزنامه های حکومتی یکشنبه 8مهر ماه 97
روزنامه‌های حکومتی در روز یکشنبه هشتم مهر ماه مهم‌ترین عنوانها و مطالب خود را به دعوای تصویب لایحه سی اف تی که در برنامهٔ امروز مجلس ارتجاع است اختصاص داده‌اند. در کنار آن حمله به باند روحانی و زیر سؤال بردن سفر روحانی به نیویورک، و اذعان به تداوم بحرانهای اقتصادی – اجتماعی دیده می‌شود.

مذاکرات مخفی و اعلام نشده روحانی و ظریف موضوع مشترک روزنامه‌های هر دو باند است.
آرمان به‌نقل از الشرق‌الأوسط و از قول منابع دیپلماتیک بلندپایه فرانسوی نوشته است:« بین ایران و باقیماندگان در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره مسائلی که امضاکنندگان برجام آنها را ضروری می‌دانند، گفت و گو‌هایی در جریان است. مسائلی هم‌چون آینده توافق هسته‌یی پس از سال ۲۰۲۵، مهار برنامه موشکهای بالستیکی و سیاست منطقه‌یی ایران، در رأس این گفت و گو‌ها قرار دارند ». آرمان در ادامه به‌نقل از الشرق‌الأوسط افزوده است« خلاصه پیام اروپایی‌ها به مقامات ایران این است: پایبندی شما به توافق هسته‌یی هدیه‌ای نیست که شما به ما می‌دهید بلکه این به نفع شماست. با این حال، توافق به تنهایی برای حفظ همکاری بین‌المللی با شما کافی نیست. زیرا جهان تغییر کرده است. شما باید برای تکمیل آن (توافق)، با ورود به مذاکرات بر اساس بند‌های چهارگانه موافقت کنید». در ادامه این مطلب آمده است:‌ «این منابع پیام هشدارآمیز دیگری را بیان می‌کنند که مفاد آن این است که پیشنهاد فرانسوی-اروپایی مزبور، تنها پیشنهاد ممکن برای جلوگیری از تقابل با آمریکا است».
وطن امروز از باند دلواپسان هم در مطلبی با عنوان « کشور را معطل دموکرات ها نکنید» با اشاره به مذاکره جویی روحانی در طی نطقش در مجمع عمومی ملل ‌متحد نوشته است« خبر مرتبط با این مسأله در جریان حضور اخیر روحانی در نیویورک اما چه بود؟ جلسه محرمانه حسن روحانی با ۲۵نفری که نهاد ریاست جمهوری، آنها را نخبگان سیاست خارجی آمریکا نامیده است!» وطن امروز در ادامه نوشته است« هر چه هست، به‌نظر می‌رسد روحانی، پیرو مباحث مطروحه در همان جلسه محرمانه، در نشست خبری نیویورک گفته است:«آمریکا دیر یا زود روزی به برجام باز خواهد گشت!». وطن امروز در ادامه این مطلب افزوده است« جلسه اخیر روحانی را نباید و نمی‌توان بی‌ارتباط با دیدارهای محرمانه ظریف و کری تلقی کرد. جلسه‌یی که به احتمال زیاد افرادی از حزب دموکرات آمریکا را شامل می‌شده است. کنار هم گذاشتن این واقعیات، می‌تواند پاسخ سؤال اساسی ما در این یادداشت را بدهد: آقای روحانی بیشتر از عمل کردن، سخنرانی می‌کند، چون منتظر معجزه است، آن هم معجزه‌ای که نه از آسمان هر جایی، که قرار است مشخصاً از آسمان کاخ سفید، کنگره و سنای آمریکا نازل شود. چنان معجزه‌ای که بتواند حتی مشکل آب خوردن مردم را هم حل کند».
هر چند روزنامه‌ ایران به‌نقل از نعمتی سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس ارتجاع تیتر زده است که « جو عمومی مجلس آماده تصویب لایحه الحاق به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم است»، اما کیهان خامنه‌ای که سخنگوی اصلی دلواپسان نظام شده درشت‌ترین تیتر صفحه اولش را علیه اف.ای.تی.اف انتخاب کرده و نوشته است: «دلار با برجام ۱۸هزار تومان شد با اف.ای.تی.اف چند؟!»
اما، قانون همسو با باند روحانی تیتر زده:« سیاست‌های دوگانه و سیاه‌نمایی علیه اف.ای.تی.اف هم‌چنان از سوی مدعیان در دستور کار است، حرکت خزنده علیه شفافیت، عباس آخوندی افشا کرد که در سال ۹۰دبیر شورای امنیت ملی(سعید جلیلی) در نامه‌یی می‌گوید پیوستن ما به اف.ای.تی.اف ضروری است».

روزنامه‌های باند ولی‌فقیه که پیش از این به حرفهای روحانی در ملل ‌متحد نگاه منفی نداشتند، خط عوض کرده و شروع به حمله کرده‌اند.
کیهان خامنه‌ای در مطلبی با عنوان «نگاه» نوشته است« رویکرد پر تناقض و فریبکارانه جریان نفوذی خیلی تعجب برانگیز نیست، اما برخی مواضع روحانی در سازمان ملل که بخشهای دیگر سخنانِ ایشان را تحت‌الشعاع قرار داد، بسیار مایه تعجب شد». کیهان بعد از این مقدمه افزوده:«روحانی باید پاسخ دهد چه منطق سیاسی و عقلانیت دیپلماتیکی در جهت منافع و امنیت ملی پشت دعوت از رئیس‌جمهور آمریکا برای بازگشت به میز مذاکره وجود دارد؟ آیا غیر از «منطق انفعال در مقابل تهدید» چیز دیگری می‌توان تصور و تحلیل کرد؟».


مطالب   مارا در وبلاک انجمن نجات ایران  ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید

پیش بسوی قیام  سراسری ، ما بر اندازیم#   شهرهای ایران   اعتصاب # تظاهرات

 سرنگونی #  اتحادوهمبستگی     مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChange

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر