۱۳۹۷ اردیبهشت ۱۱, سه‌شنبه

جناح ‌بازی در وزارت اطلاعات رژیم ایران وسازمان کار اطلاعات وجوخه های ترور




 در وزارت اطلاعات رژیم ایران  وسازمان کار اطلاعات وجوخه های ترور

جناح ‌بازی در وزارت اطلاعات رژیم ایران 

لینکهای ضمیمه برای افشای کامل سازمان کار اطلاعات وباندهای مافیایی آن 







خامنه ‌ای در دیدار اخیرش با جمعی از کارکنان وزارت اطلاعات به نکته‌ های قابل‌تأملی اشاره کرده است. او همچون گذشته و قریب به اتفاق ارزیابیهایش، تمرکز تحلیل را بر دشمن و عامل خارجی متکی ساخته و از ریشه ‌یابی مشکلات در داخل کشور و به ‌ویژه پرداختن به علل ناکارآمدی‌ حکومت و بررسی دلایل فقدان حکمرانی خوب و لوازم آن در جمهوری اسلامی پرهیز کرده است. چنان ‌که حتی در رابطه با موضوع افزایش نرخ ارز، گفته است: «هنگامی که در این مسائل دقت بیشتری میشود، رد پای بیگانه و دستگاههای اطلاعاتی آنها مشهود است». به بیان دیگر، رأس هرم نظام سیاسی در جمهوری اسلامی برای توجیه کاست‌ها و ناکامیهای حکومت، همچنان به کارشکنیهای عامل بیگانه ارجاع میدهد و تمایلی به اصلاح روندها و تغییر نحوه مواجهه ‌اش با جامعه مدنی و کاستن از شکاف فزاینده حکومت و ملت بروز نمیدهد. مستقل از این مهم، یک نکته معنادار در سخنان اخیر خامنه ای، تاکید وی بر پرهیز از هرگونه جناح ‌بازی در وزارت اطلاعات بود؛ چنان‌ که آن ‌را گناه توصیف کرد

جناح‌بازی در وزارت اطلاعات؟ هشدار خامنه‌ ای درباره جناح ‌بازی در وزارت اطلاعات آشکارکننده واقعیتی پنهان در این وزارتخانه امنیتی ـ اطلاعاتی است. کشاکشی محتمل میان برخی نیروها که در 2دولت احمدی ‌نژاد به عضویت وزارت اطلاعات درآمدند با مخالفان ولایتمدار احمدی ‌نژاد و نیز رأس هرم این وزارتخانه، و به ‌طور مشخص وزیر و رئیس‌جمهور اعتدال‌گرا. دسترسی احمدی ‌نژاد و همفکرانش به اسناد سری و خیلی محرمانه به ‌مثابه یکی از مؤلفه ‌های قابل اعتنا در کنشگری جسورانه و گریز از مرکز وی و مشایی و بقایی در ماههای اخیر مطرح بوده است. مقوله‌ ای که برای نظام دردسرساز شده و عوارض محتمل و آتی نیز مشخص نیست.پیشتر فاضل موسوی عضو کمیسیون اصل ٩٠ در مجلس هشتم گفته بود: «در آن دوره ‌ای که احمدی ‌نژاد وزیر اطلاعاتش را کنار گذاشت و خودش مسئولیت این وزارتخانه را به ‌عهده گرفت، توانست به اطلاعات درجه یک وزارت اطلاعات دست پیدا کند. بر همین اساس از بسیاری افراد که دارای نقاط ضعفی بودند، سوژه ‌ای دارد».جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده رشت در مجلس نیز گفته است: «اطلاعات برخی از افراد شاخص کشوری از وزارت اطلاعات خارج شده و این اطلاعات پاشنه آشیل فشار احمدی ‌نژاد بر این افراد شده است تا در برابر رفتارها و سیاستهای احمدی ‌نژاد سکوت و حتی در مواردی نیز بالاجبار ایشان را همراهی کنند».صرف ‌نظر از آنچه به سوء‌استفاده محتمل احمدی ‌نژاد و همراهانش از اسناد وزارت اطلاعات مربوط است؛ زنهار خامنه ای به وزارت اطلاعات برای پرهیز از نگاه جناحی، بار دیگر جایگاه این وزارتخانه را برای شخص اول نظام مشخص میکند.از حدود دو دهه پیش، تکیه امنیتی ـ اطلاعاتی خامنه‌ ای به اطلاعات سپاه پاسداران است. این رویکرد از بازداشت نیروهای ملی ـ مذهبی در زمستان ۱۳۷۹ و بهار ۱۳۸۰ آغاز شد. خامنه ای به داوری وزارت اطلاعات دولت اصلاحات درباره ملی ـ مذهبی‌ها اعتنا نکرد و بر گزارش کار و نحوه مواجهه اطلاعات سپاه مهر تأیید و همراهی زد. رویکردی که در سرکوب روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی و دانشجویی و کارگری ادامه یافت.پا به ‌پای ارتقای جایگاه اطلاعات سپاه در چشم خامنه ای (به‌ ویژه با تأسیس سازمان اطلاعات سپاه و نقش موثر آن در سرکوب اعتراضهای پس از انتخابات ۱۳۸۸)، در برشهای زمانی مختلف، این نهاد ـ و نه وزارت اطلاعات ـ بود که مرجع صاحب ‌صلاحیت و اصلی برای رهبری شد.بازداشت گروهی از کنشگران محیط زیست در زمستان سال گذشته (۱۳۹۶) توسط سازمان اطلاعات سپاه و طرح اتهام جاسوسی علیه بازداشت ‌شدگان (ازجمله دکتر کاووس سیدامامی که در زندان جان باخت) یک شاهد جدید و مهم محسوب میشود. سرکوبی که در حوزههای مختلف ادامه دارد و مثالی است از ترجیح نظر سازمان اطلاعات سپاه به ارزیابی وزارت اطلاعات؛ آن ‌هم درحالیکه مرجع اصلی و قانونی برای تشخیص و داوری درباره جاسوسی وزارت اطلاعات است


سازمان اطلاعات سپاه و جناحهای سیاسی: انتخاب وزیر اطلاعات بدون هماهنگی رئیس‌ جمهور با خامنه ای ممکن نیست و مهر تأیید شخص اول نظام در این موضوع ضرورت دارد. رأی مجلس به وزیر پیشنهادی اطلاعات، وجهی نمایشی دارد؛ نمایندگان نیک میدانند که وزیر اطلاعات پس از هماهنگی رئیس‌ جمهور با روحانی به مجلس پیشنهاد شده، و مخالفت جدی با او بی ‌حاشیه و کم‌ هزینه نیست.اما همین ‌که وزارت اطلاعات زیرمجموعه قوه مجریه محسوب میشود، خود به دغدغه‌ ای برای خامنه ای تبدیل شده. خامنه ای که همه را‌ها را ختم به خود میخواهد. دغدغه‌ مزبور به‌ وضوح برای سازمان اطلاعات سپاه وجود ندارد.فرمانده کل سپاه و رئیس سازمان اطلاعات را شخص خامنه ای برمیگزیند و منصوب میکند. اینگونه، آنان در عمل، بازوی اقدام و اجرای ولی فقیه هستند؛ گو اینکه با دادهها و ارزیابیهای خود، بر تصمیم و دیدگاه وی اثری متقابل میگذارند.سازمان اطلاعات سپاه به‌ مثابه بازوی امنیتی خامنه ای، پیگیر تحقق مواضع رادیکال و تندروانه هسته اصلی قدرت است. این نهاد در بده ـ بستان اطلاعاتی و امنیتی با رأس هرم نظام سیاسی، به بازتولید وضع موجود همت گمارده و داوریها و کارنامه ‌اش مورد وثوق و اطمینان خامنه ‌ای است. به‌ بیان دیگر، سازمان اطلاعات سپاه اساسا رویکردی یکسره جناحی دارد و در خدمت منویات شخص اول نظام است.نگاه توطئه‌محور و رویکرد متکی ‌شده بر سرکوب و ارعاب غیرخودی ها سالهاست در این نهاد امنیتی ـ اطلاعاتی جریان دارد. اصل، حفظ نظام متکی ‌شده بر ولایت مطلقه فقیه و تداوم حکومت دینی با قرائت سیاسی ـ ایدئولوژیک مستقر است، و نه رعایت منافع ملی یا مصالح جامعه.از همین زاویه، خامنه ای به وزارت اطلاعات زنهار میدهد که خود را با کانون مرکزی قدرت (به بیان دقیق‌تر، شخص وی) تنظیم کند و هیچ تمایلی به روسای جمهوری نشان ندهد و حتی شائبه گریز از مرکزی در نیروهای آن راه نیابد. چنین است که وی تصریح میکند: «وزارت اطلاعات و همه کارکنان آن باید همواره صد درصد انقلابی بمانند».

رهبری؛ خود نظام یا بخشی از نظام؟ خامنه ‌ای در سخنان اخیر خود به نکته مهم دیگری اشاره میکند: «وزارت اطلاعات باید تابع سیاستهای نظام باشد. در این چارچوب، رهبری هم بخشی از نظام است و نه خود نظام».

درحال‌که قریب به اتفاق کارگزاران حکومت،“نظام را به معنای رهبری در گفتار و کردار خود لحاظ میکنند، خامنه ای خود را بخشی از نظام و نه خود نظام میخواند. این ادعا به تعارفی بیش، شبیه نیست؛ چرا که در همین بخش از سخن، خامنه ‌ای تأکید میکند که چارچوب سیاستهای نظام جمهوری اسلامی را خمینی مشخص کرده است».

به بیان دیگر، نظام از نگاه رهبری به ولی فقیه ختم میشود و از نهادهای برآمده از انتخابات شبه‌ دموکراتیک و مرسوم جمهوری اسلامی نشانی در آن نیست.خامنه ‌ای نه به مجلس اشاره میکند، نه حتی به شورای نگهبان (که عملا زیرمجموعه رهبری است و فقهای آن را خود وی برمیگزیند)، و نه به مجمع تشخیص مصلحت نظام، وبه تعبیر دیگر، او درحالی خود را بخشی از نظام میخواند که در گفتار و کردار، همه راهها و رویکردها در حکومت را ـ به ‌عنوان جانشین خامنه ای ـ ختم به خویش میداند و میخواهد.این رویکرد و نگاه در رأس هرم نظام سیاسی در حالی مستقر است که: فعالیتهای گریز از مرکز احمدی ‌نژاد و همفکرانش تشدید شده؛ چالش راست رادیکال با راست میانه و عمل‌گرا و اعتدال‌گرایان ادامه یافته؛ نارضایتی عمومی از نهادهای حکومتی (که خود را در قالب اعتراضهای دی‌ماه۹۶ و نیز تحصن و تظاهرات و اعتصاب‌ کارگران و کشاورزان و بازنشستگان و مالباختگان و … و حتی اعتراض به حجاب اجباری آشکار کرده) بیشتر شده؛ مناسبات تهران و غرب (به ‌ویژه ایالات متحده) با پرسش و ابهام فزاینده روبروست؛ و در چنین وضعی، خامنه ای بجای درآویختن به افزایش مشارکت اجتماعی و مدیریت مبتنی بر گفتگو و تعامل با تمامی نیروهای اجتماعی، همچنان به مدیریت متمرکز نظر دارد. تداوم خودکامگی با ایجاد فضای ارعاب و تکیه به خطر و تهدید دشمن.این ‌چنین، او از وجود دیدگاههای کارشناسی و مستدل و متفاوت در نهادهای اطلاعاتی استقبال نمیکند. اطاعت محض میخواهد و همسویی تام و تمام و سرسپردگی به رأس هرم نظام سیاسی.خامنه ‌ای وزارت اطلاعات را از جناح‌بازی زنهار میدهد. اما درعمل آن را برای جناح و نگاه سیاسی ـ ایدئولوژیک خود میخواهد.




تهران #قیام_دیماه#اعتصاب #تظاهرات_سراسری #قیام سراسری  #اتحاد #آزادی#ما براندازیم  #آ#ايران


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر