۱۳۹۶ اسفند ۲۲, سه‌شنبه

رادیو فردا : بی‌بی‌سی برای پایان آزار کارکنانش توسط ایران از سازمان‌ملل کمک خواست



رادیو فردا : بی‌بی‌سی برای پایان آزار کارکنانش توسط ایران از سازمان‌ملل کمک خواست

خلاصه توضیح خبر  بي بي سي درتاريخ 24مرداد 96 با افشاي اسناد ومصاحبه با كاركنان خود اعلام كرد رژيم ايران خانواده 152نفر از كاركنان بي بي سي را در ايران تحت فشارگذاشته است وآنها را ممنوع المعامله كرده است تا كاركنان بي بي سي به نفع رژيم ايران به جاسوسي بپردازند .طي اين مدت رژيم به اين فشارها خاتمه نداده است تا اينكه امروز مديرعامل شبكه بي بي سي اعلام كرده كه درشوراي حقوق بشر سازمان ملل خواسته است ازكاركنان بي بي سي حفاظت بكنند  
گزارش مشروح :
شبکه خبری بی‌بی‌سی روز دوشنبه در نشست مربوط به ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو، خواستار حمایت بین‌المللی از کارکنان بخش فارسی خود که تحت آزار و اذیت مقام‌های ایران هستند، شد.
تونی هال مدیرعامل شبکه بی‌بی‌سی در بیانیه‌ای درباره این اقدام «بی‌سابقه» گفته است «بی‌بی‌سی از سازمان ملل تقاضای کمک می‌کند چون مقام‌های ایران به تلاش‌های این شبکه خبری برای ترغیب آنها به پایان دادن به آزار و اذیت، بی‌توجهی کرده‌اند».از جمله موارد آزار کارکنان بخش فارسی بی‌بی‌سی، به «آزار و بازداشت خانواده‌های آنها»، «فشار برای همکاری و جاسوسی برای جمهوری اسلامی»، «ممانعت از سفر خانواده‌ها» و همچنین اخیراً «ممنوع المعامله شدن کارکنان بی بی سی فارسی و توقیف اموال برخی از آنها» اشاره شده است.
در این زمینه بی‌بی‌سی روز دوشنبه در مقر سازمان ملل‌متحد در ژنو، درباره این موارد آزار و اذیت در مقابل نمایندگان کشورهای مختلف در شورای حقوق بشر سخن گفته و در هفته جاری نیز در حاشیه این نشست برنامه‌هایی برای اطلاع‌رسانی بیشتر در این زمینه دارد.
مدیرعامل بی‌بی‌سی در بیانیه خود آورده است که «این موضوع تنها مربوط به بی‌بی سی‌نیست چرا که این رسانه تنها رسانه‌ای نیست که به دلیل کار درباره ایران با آزار و فشار مواجه شده است». آقای هال افزوده است: «در حقیقت این موضوع بسیار فراتر است و این داستان حقوق اساسی بشر است».
کسری ناجی از خبرنگاران بی‌بی‌سی فارسی که برای این کارزار به ژنو رفته در گفت‌وگو با رادیو فردا می‌گوید: « این اولین‌بار است که بی‌بی‌سی از جامعه جهانی می‌خواهد که برای حفاظت از کارکنانش دست به اقدام بزند. این تصمیم به آسانی گرفته نشده و خود نشان از جدیت این مسئله آزار و اذیت دارد».
بی‌بی‌سی فارسی می‌گوید حدود ۱۸ میلیون ایرانی به صورت مداوم برنامه‌های این شبکه را از طریق تلویزیون، رادیو و وبسایت دنبال می‌کنند.
هنوز مقام‌های جمهوری اسلامی به صورت رسمی به اقدامات اخیر شبکه خبری بی‌بی‌سی واکنش نشان نداده‌اند اما خبرگزاری میزان نزدیک به قوه قضاییه این اقدام را در ارتباط با «فضاسازی ضدانقلاب» توصیف کرده است.
مقام‌های حکومتی ایران پیش از این بارها روزنامه‌نگاران و کارکنان رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور را به دلیل انتشار گزارش‌ها و اخباری که رسانه‌های ایران به دلیل سانسور و محدودیت‌های کاری اجازه انتشار آن را ندارند، با انواع اتهام‌ها و تهدیدات مواجه ساخته‌اند.

     مطالب مارا درتو ئیتر بنام @ bahareazady ووبلاک انجمن نجات ایران   دنبال کنید

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر