۱۳۹۶ اسفند ۱۰, پنجشنبه

سایت سازمان مجاهدین خلق ایران - سخن روز :معنای ادعای جدید روحانی






سایت سازمان مجاهدین خلق ایران - سخن روز :معنای ادعای جدید روحانی

روحانی چهارشنبه نهم اسفند 96 در بندرعباس در ظاهر با نفی عقب‌نشینی و مذاکره بر سر موشکی گفت:
 «ما با دنیا برای قدرت دفاعیمان مذاکره نخواهیم کرد. به همه جهانیان اعلام می‌کنیم آنچه برای دفاع از کشورمان نیاز داشته باشیم به دست نیروهای توانمند خود تهیه خواهیم کرد و از شما اجازه نخواهیم گرفت».
اما هیچ اشاره‌یی به  شرایط آمریکا و اروپا نکرد.
در مورد برجام هم برخلاف اظهارات یاس آلود عراقچی و ظریف گفت: «ملت بزرگ ایران در مسیر ملی خود پای پیمان خود ایستاده است و تا روزی که طرف مقابل ما پای پیمان خود ایستاده پای آن می‌ایستیم».
وقتی کلی گویی و پرده‌های دود کنار زده شود روشن می‌شود که روحانی  نه تنها هیچ حرف جدید و جدی ندارد، بلکه در گام بعد همان ادعاهای مربوط به خط مقاومت و سازش‌ناپذیری را کنار گذاشته و به‌رغم این‌که چند لحظه‌ قبل گفته بود «با دنیا مذاکره نمی‌کنیم» افزود «به جهانیان اعلام می‌کنیم ما خواهان امنیت و صلح با جهان هستیم و تا زمانی که جهان با نگاه صلح به ما نگاه کند خواستار صلح هستیم». در مورد عربستان و سایر کشورهای منطقه‌ هم گفت: «به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس اعلام می‌کنیم ما همسایه خوبی برای شما بوده‌ایم، هستیم و خواهیم بود».
این تناقض و کلی‌گوییها نشانهٴ ضعف و بن‌بستی است که نظام بعد از اولتیماتوم 120روزه گرفتار آن شده والا اگر ذره‌یی احساس قدرت و توانایی در کار بود نیازی به تناقض و کلی‌گویی و موضع پایین در برابر  کشورهای منطقه نبود.
حرف و موضوع اصلی روشن است. خواسته جامعهٴ جهانی هم روشن است. روحانی وقتی صحبت از موشکی می‌کند، هیچ حرفی از مذاکره نمی‌زند و آنجا که از مذاکره می‌گوید به قدرت دفاعی اشاره می‌کند نه موشکی. این کلی‌گوییها در حرفهای خامنه‌ای هم دیده می‌شود. او هم بدون این‌که مذاکره را رد کند گفت« چکار به موشکی ما دارید؟» و با این زبان، بن‌بست نظام را که نه توان ایستادگی در برابر جامعهٴ جهانی دارد و نه توان مذاکره، به نمایش گذاشت.
البته برخی از رسانه‌ها و مهره‌های رژیم خیلی صریح از شرایط ناگزیر و نیاز رژیم به تن‌دادن به مذاکره صحبت می‌کنند. یکی از تحلیلگران باند روحانی نوشت: «وقتی ظریف برای مذاکره با وزیران خارجه ناتو به بروکسل رفت دو روز قبلش وزیر خارجه آلمان گفته بود اگر بخواهیم با ایران در ارتباط با برجام همکاری کنیم، ایران باید سه پیشنهاد ما را عملی کند و در غیراینصورت ما تعهدی نسبت به برجام نخواهیم داشت. پیشنهادهایی که حول محورهای متوقف کردن آزمایش‌های موشکی، خارج شدن و دست کشیدن از فعالیت‌های منطقه‌یی و حقوق بشر بود». بعد هم بدون پرده‌پوشی گفت از میان این سه شرط « پذیرفتن شرط خارج شدن از منطقه برای ما با توجه به هزینه‌هایی که برای برجام پرداخت کرده‌ایم، سخت خواهد بود». (1)
یعنی به‌صورت تلویحی پذیرفته است که برای حفظ برجام و در آمدن از خفگی اقتصادی باید جام‌زهر موشکی و حقوق بشر را بخورد. همچنین علی خرم یک مهرة‌ دیگر باند روحانی گفت: «اتحادیه اروپا تلاش می‌کند برای حفظ برجام آمریکا را در ریل مذاکره اندازد و به این ترتیب برای نظام زمان بخرد». بعد هم اضافه کرد که در مذاکره ما هم باید چیزی بدهیم....
این در حالی است که  رژیم از قبل روی واسطه کردن فرانسه سرمایه‌گذاری کرده و انتظار داشت با وساطت پاریس، بتواند تا اندازه‌یی از انزوای جهانی خارج شود. اما دیدیم که دیدار وزیر خارجه فرانسه که شرایط سفر خودش و ماکرون را اعلام کرده بود چند نوبت به تعویق افتاد و  لودریان وزیرخارجه فرانسه روز سه‌شنبه گفت جاه‌طلبیهای موشک بالستیک ایران بسیار نگران‌کننده هستند و مغایر یک قطعنامه سازمان ملل می‌باشند.» (2)
وی که در یک کنفرانس خبری بعد از ملاقات با سرگی لاورف صحبت می‌کرد گفت «لازم است از تبدیل برنامه بالستیک ایران به یک عامل برای تهدید همسایگان اجتناب کرد».
در این میان کارشناسان و تحلیل‌گران باندهای رژیم هر کدام تفسیرهای روشنی از پیآمد فشارهای جهانی دارند. فواد ایزدی کارشناس باند خامنه‌ای در تلویزیون رژیم گفت:
«می‌خواهد موشکهای شما را تبدیل به تیرکمان کند، می‌خواهد نفوذ منطقه‌یی شما را از بین ببرد، اهرمهای قدرت ایران را شناسایی کردند. یکی هسته‌یی بود که گرفتند و می‌خواهند سایر اهرمهای قدرت هم بگیرند، از این جهت امتیاز می‌خواهند». بعد هم پیش‌بینی کرد که دست آخر رژیم هم باید چوب را بخورد و هم پیاز را.
  یک کارشناس دیگر از باند روحانی در پاسخ تهدید خروج از برجام گفت: «ما خودمان می‌دانیم که به هیچ‌وجه امکان خروج ما از برجام وجود ندارد. وقتی این تهدید پشتوانهٴ قدرت اجرایی سیاسی نداشته باشد و نتوانید تهدیدتان را اجرا کنید بلوف حساب می‌شود».  و یک کارشناس باند خامنه‌ای به نام مهدی محمدی ضمن اشاره به روابط و مذاکرات مشکوک و پنهانی نوشت: «از دولت آقای روحانی پالسی صادر نمی‌شود الا این‌که برجام را در هر حال ادامه خواهد داد. نتیجه هیچ نیست الا این‌که اردیبهشت آینده در حالی که ندانم کاری اقتصادی وضع کشور را بدتر کرده، به یکباره از راه برسند و بگویند چاره‌ای جز پذیرش شروط اروپا نداریم. این روش یک بار در مذاکرات برجام تجربه شده و روا نیست در فاصله‌یی چنین کوتاه از همان سوراخ دوباره گزیده شویم».
با این حال هر دو باند درست می‌گویند. اگر رژیم تن به شرایط اتحادیه اروپا ندهد و از برجام خارج شود همان‌طور که علی بیگدلی از باند روحانی گفت: «چنان‌چه اتحادیه اروپا را از دست دهیم هم برجام را از دست خواهیم داد و هم تحریم‌ها بازخواهد گشت. تحریم‌های چهارگانه‌ای که قبلاً بر ما تحمیل شده بود، دوباره احیا خواهد شد. تحریم‌های سازمان ملل، کنگره آمریکا، کاخ سفید و اتحادیه اروپا که طی آن دیگر قادر به صادر کردن آسان نفت نخواهیم بود و سیستم‌های بانکی از این‌که هست، بسته‌تر خواهد شد».
و این یعنی بازگشت به قبل از برجام. همان شرایطی که رژیم را از ترس خفگی و قیام مردم مجبور کرد به قول خودش با زانوهای خونین به پای میز مذاکره برود.
و اگر شرایط اتحادیه اروپا را بپذیرد همان می‌شود که چند روز قبل آخوند خاتمی گفت که اینها به موشکی و منطقه و حقوق بشر متوقف نمی‌شوند و بعد نوبت کل نظام می‌رسد.
در واقع در دو راهی که پیش پای رژیم هست. از هر طرف که برود نتیجه فرقی نمی‌کند.
 بن‌بست است و سرنگونی. علت کلی‌گوییهای روحانی و خامنه‌ای هم همین است.
 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پانویس:
1-علی بیگدلی در روزنامه حکومتی آرمان ـ نهم اسفند
2-رویتر ـ هشتم اسفند 96

  مطالب مارا درتو ئیتر بنام @ bahareazady ووبلاک انجمن نجات ایران   دنبال کنید

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر