۱۳۹۶ دی ۲۱, پنجشنبه

.خانم جهانگیر به ایران هشدار داد که نمی تواند با ایجاد رعب برای همیشه ادامه دهد





.خانم جهانگیر به ایران هشدار داد که نمی تواند با ایجاد رعب برای همیشه ادامه دهد


عاصمه جهانگیر گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران در اشاره به اعتراضات اخیر ضددولتی در ایران گفته است حکومت این کشور در نهایت مجبور خواهد بود با مردم خود به سازش برسد و اوضاع در شکل فعلی دوام نخواهد داشت.
او درحالی اظهار نظر می کند که نگرانی های زیادی در مورد وضعیت بازداشتی ها پس از اعتراضات اخیر ایران وجود دارد.
در اعتراضاتی که از روز هفتم دی ماه در مشهد با شعارهایی علیه دولت شروع و به سرعت به ده ها شهر کوچک و بزرگ ایران کشیده شد حداقل ۲۱ نفر جان باخته اند. در این اعتراضات اغلب شعارهایی علیه رهبر ایران شنیده می شد.
یک نماینده مجلس گفته است که حدود ۳۷۰۰ نفر در جریان این اعتراضات دستگیر شدند هرچند مقام ها می گویند شمار زیادی از آنها آزاد شده اند.
خانم جهانگیر گفت: “پیشتر هم در بسیاری از گزارش هایم گفته ام که شکنجه در بازداشتگاه ها و زندان های ایران بسیار شایع است. دیگر اینکه ما گزارش هایی دریافت کرده ایم مبنی بر بازداشت به اصطلاح بازدارنده شماری از دانشجویان. این نوع بازداشت ها را کاملا محکوم می کنم. کاملا غیرقابل تصور و خلاف موازین بین الملل است که افرادی را به ظن اینکه شاید به طرفداری از خواسته هایشان چیزی بگویند بازداشت کنند.”
او گفت نگرانی اش را با مقام های ایرانی در میان گذاشته است: “در گفتگو با مقام های ایرانی در ژنو و دولت ایران حتی الامکان تلاش کردم آنها را قانع کنم که زندانی عقیدتی و سیاسی، کنشگران حقوق بشر و همه آنهایی که به دلیل دفاع از حقوق خودشان یا دیگران زندانی شده اند باید آزاد شوند. و حالا تعداد آنها بیشتر هم شده.”
خانم جهانگیر گفت: “رویدادهای اخیر بیم و نگرانی من را تایید کرد و بیم من این بود که جامعه دوقطبی خواهد شد چون که حکومت نیروهای نظامی، شبه نظامی و بسیجی خودش را دارد و حالا همین ها در مقابل مردمی قرار گرفته اند که با مطالبات مشروع و موجه به تظاهرات پیوسته بودند و این نوع تقابل می تواند فقط منجر به سرکوب بیشتر شود.”

          در توئیتر با نام @ bahareazady  مطالب مارا  دنبال کنید

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر