۱۳۹۶ دی ۴, دوشنبه

جشنواره‌ی فیلم فجر» و سهم «قوه قضاییه»





جشنواره‌ی فیلم فجر» و سهم «قوه قضاییه»


نمایندگان «قوه قضاییه» اذعان می‌کنند که در انتخاب فیلم‌ها و جایزه‌ دادن به آنها در «جشنواره فیلم فجر» دخالت دارند.


«جشنواره بین‌المللی فیلم فجر»

از سال ۶۱ به طور معمول در میانه‌ی بهمن «جشنواره بین‌المللی فیلم فجر» برگزار می‌شود، جشنواره‌ی که قرار بر آن است تا نشان‌دهنده‌ و معرفی کننده‌ی برجسته‌ترین کارهای سینمای ایران باشد. در پایان جشنواره به برگزیدگان قسمت‌های مختلف جوایزی اعطا می‌شود. این جشنواره توسط «بنیاد سینمایی فارابی» و زیر «نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» برگزار می‌شود.

پشت پرده

اما آیا این همه ماجراست؟ آیا این جشنواره تنها یک جشنواره‌ی سینمایی‌ست یا در پشت پرده‌ی سینما منافع دیگری نیز به پیش برده می‌شود؟ آیا امکان پذیرست که نظام ولایت‌فقیه به همه‌ی عرصه‌های جامعه دست‌اندازی کرده باشد اما حوزه‌ی هنر و سینما را به حال خود رها کرده باشد؟


«معاونت پیشگیری قوه قضاییه»

در یک نمونه از دخالت‌گری حکومت در حوزه‌ی هنر می‌توان به گفته‌های «دبیر شورای ارتقای آگاهی‌های عمومی، اطلاع رسانی و افکارسنجی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه» استناد کرد.
مهدی افتخاری گفت که «در سال ۸۹ معاونت پیشگیری راه‌اندازی شد» اما «متاسفانه بخش اجتماعی آن مغفول ماند و بیشتر به موضوعات قضایی پرداخته شد.»
برای جبران مغفول ماندن بخش اجتماعی، قوه‌ قضاییه نیز به «جشنواره فیلم فجر» ورود کرده تا خواست و نظر خود را اعمال کند.
«دبیر معاونت پیشگیری» افزود: «در جشنواره فیلم فجر به عنوان کارگروه فنی فیلم‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم البته امسال ورودمان جدی‌تر شده و حتی در انتخاب فیلم‌هایی که قرار است در جشنواره انتخاب شود، نقش داشتیم.»


فیلم‌های سفارشی

مهدی افتخاری پرده‌پوشی نکرد که فیلم‌های سفارشی از حمایت لازم قوه‌ قضاییه برخوردار خواهند بود، او گفت: «با معاونت سینمایی ارشاد در مورد یک فیلم که نکات پیشگیرانه زیادی داشت صحبت کردیم که این فیلم در جشنواره باشد.»
او همچنین به یک فیلم سفارشی که سال گذشته بر اثر دخالت «قوه قضاییه» جایزه گرفت نیز پرداخت و افزود: «فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» در جشنواره فیلم فجر سال گذشته جایزه گرفت و دوستان ما نظرهای اجتماعی و پیشگیرانه خود را در مورد آن لحاظ کردند.» 
در نمونه‌ای مشابه از فیلم‌های سفارشی می‌توان، به فیلم «ماجرای نیمروز» اشاره کرد که در «جشنواره فیلم فجر» در سال ۹۵ برنده «برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره، سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی، سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران و سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس شد.»
این فیلم به سفارش اطلاعات سپاه ساخته شده بود و هدف از آن توجیه کشتارهای صورت گرفته از اپوزیسیون در دهه‌ی ۶۰ بود. [به‌عنوان نمونه: ماجرای نیمروز؛ تاریخ به روایت «اطلاعات سپاه»]


بهره‌برداری از هنر برای قدرت

مهدی افتخاری در بخش دیگری از حرف‌هایش به نقش «معاونت پیشگیری قوه قضاییه» در «جشنواره فیلم فجر» اشاره‌ی دقیق‌تری کرد و گفت: «فیلم فجر اساسا با مدیریت وزارت ارشاد انجام خواهد شد. معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه به عنوان نظارت در حوزه پیشگیری در این جشنواره حاضر می‌شود.»
سید احمد میرعلایی، «مجری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در جشنواره فیلم فجر» نیز در تکمیل حرف‌های مهدی افتخاری گفت: «هدف از ورود قوه قضاییه به جشنواره فیلم فجر استفاده از فضای هنری و فرهنگی است» و «اگر از این فضا استفاده نشود این فضا برای آلوده شدن آماده است و این موضوع به ضرر اجتماع و مملکت خواهد بود.» [ایسنا ۲ دی ۹۶]
بنا بر اظهارات این نمایندگان «قوه قضاییه» درباره نقش نهادشان در «جشنواره فیلم فجر»، و با یادآوری جوایزی که در سال‌های گذشته به فیلم‌های سفارشی نهادهایی مانند سپاه، اطلاعات سپاه، وزارت اطلاعات و... اختصاص یافته است، می‌توان نتیجه‌گیری کرد که این عرصه نیز به مانند سایر پهنه‌هایی که در کشور وجود دارد صحنه‌ی مانور و جولانگاه‌ نهادهای قدرت برای حداکثر بهره‌برداری از آن علیه جامعه می‌باشد.


      در توئیتر با نام @ bahareazady  مطالب مارا  دنبال کنید

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر