۱۳۹۶ تیر ۷, چهارشنبه

7 تیر : سالروز قیام قهرمانانه مردم تبریز به‌رهبری ستارخان گرامی باد



۷ تیر:سالروز قیام قهرمانانه مردم تبریز به‌رهبری ستارخان گرامی باد


۷ تیر:سالروز قیام قهرمانانه مردم تبریز به‌رهبری ستارخان گرامی باد 
روز ۷ تیر سال ۱۲۸۷ بلافاصله پس از این‌که خبر کودتای محمدعلی‌شاه و شکست انقلاب مشروطه در تهران به‌شهرستانها رسید، طرفداران استبداد در تمام شهرها بر سر مجاهدان و مشروطه‌طلبان ریخته و آنان را دستگیر و یا انجمن‌هایشان را تعطیل کردند. اما در تبریز که از مدتها قبل، ستارخان و سایر انقلابیون، خطر را حس کرده و به‌تشکل و بسیج مردم پرداخته و به‌آموزش نظامی دسته‌های مسلح مردمی اقدام کرده بودند، تسلیم نشدند.وجود جنگ‌آوران مسلح و آموزش‌دیده و نیز فرماندهی و رهبری ستارخان و پایمردی مجاهدانی چون باقرخان، علی‌مسیو، حاج‌علی دوافروش، حاج مهدی‌آقا و دیگران، مانع از خاموشی چراغ آزادی در تبریز گردید و از آنجا نیز به‌سراسر ایران گسترش یافت.
 بی‌‏اعتنایی محمدعلی شاه قاجار به مشروطیت و مخالفت با مشروطه‌‏خواهان و سركوبی آنان و نیز به توپ بستن مجلس شورای ملی، مردم ایران را به شورش واداشت و در این راه، مردم تبریز از دیگران پیشی گرفتند. در این میان دو تن از رادمردان تبریز به نام‌‏های ستارخان (سردار ملی) و باقرخان (سالار ملی) به جمع مردم پیوستند و به رهبری قیام مردمی پرداختند. این دو با همراهی مردم، در مقابل قشون عظیم محمدعلی شاه قاجار به مدت 11 ماه مقاومت كرده و از ورود نیروهای دولتی به شهر ممانعت کردند. در اواخر، چون كار اهالی تبریز به خاطر محاصره و نرسیدن آذوقه سخت شده بود، پس از مذاكره با نمایندگان روس و انگلیس و تصویب آن دو دولت، قرار بر این شد كه عده‏‌ای از نیروهای روس وارد تبریز شوند. با ورود نیروهای روسیه به تبریز، محاصره این شهر پایان یافت و قشون غارتگر محمدعلی شاه از اطراف تبریز متفرق شدند. در عین حال، چون به دلیل حضور قوای روس در تبریز، موقعیت خطرناكی برای ستارخان و باقرخان ایجاد شده بود، این دو به همراه تعداد دیگری از آزادی خواهان به سفارت عثمانی در تبریز رفتنددولت تصمیم گرفت که مشروطه خواهان وقوای ستارخان را خلع سلاح کند اما   ستارخان با این امر مخالفت نمود و با قوای دولتی به جنگ پرداخت در این جنگ پای او تیر خورد و تسلیم شد و 30 تن از نیروهای وی کشته و 300 تن اسیر شدند.


۷ تیر:سالروز قیام قهرمانانه مردم تبریز به‌رهبری ستارخان گرامی باد 




وی چهار سال پس از این واقعه در تاریخ 28 ذی الحجه 1332 درگذشت و در باغ طوطی در جوار حضرت عبدالعظیم به خاک سپرده شد آنچه که مسلم است خلع سلاح وفشار روی ستار وباقر ونیروهای آنها .با خیانت وتوطئه  ارتجاع وآخوندهای وابسته به دربار صورت گرفت  سالروز قیام مشروطه خواهان تبریر به رهبری  ستارخان وباقر خان را گرامی میداریم ،امروز راه ورسم ومبارزه آنها توسط مجاهدین خلق در کسوت ارتش آزادیخش ملی ایران درمداری بسیار بالا تر وفراگیر تر ادامه داشته ومیرود تا در یک قیام سراسری ریش وریشه بقایای ارتجاع وملاهای ضد وطن در ایران ومنطقه کنده وایرانی آزاد وآباد وزیبا با رهبر مسعود ومریم رجوی باردیگر برپا گردد قیام مردم تبریز به رهبری ستارخان و باقرخان


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر