۱۳۹۶ اردیبهشت ۵, سه‌شنبه

.آنتونیو گوترز، دبیرکل سازمان ملل متحد :جا بجایی اجباری غیرنظامیان سوری یک جنایت جنگی به شمار می رود.





آنتونیو گوترز، دبیرکل سازمان ملل متحد :جا  بجایی اجباری غیرنظامیان سوری یک جنایت جنگی به شمار می رود.



آنتونیو گوترز، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز سه شنبه 25 آوریل 2017، هشدار داد که تخلیه اجباری غیرنظامیان سوری یک جنایت جنگی به شمار می رود.
وی گفت:«طبق قوانین بشردوستانه بین‌المللی، جابجایی اجباری غیرنظامیان به دلایل مرتبط با درگیری تنها در صورتی مجاز است که بخواهیم امنیت آنها را تضمین کنیم هر گونه جابجایی اجباری یک جنایت جنگی است جابجایی افراد باید دواطلبانه باشد».
او تاکید کرد:« سازمان ملل همیشه نسبت به توافق‌های محلی میان دولت سوریه و گروه‌های اپوزیسیون ابراز نگرانی کرده است به خصوص در باره توافق‌هایی که منجر به تخلیه اجباری همه غیرنظامیان ‌شود.»
دبیر کل سازمان ملل متحد، تاکید کرد که جابجایی افراد باید داوطلبانه و بنا به درخواست خودشان باشد و برای جاهایی که خود افراد دوست دارند صورت گیرد.
گوترش افزایش شمار قربانیان در میان غیر نظامیان به ویژه کودکان و زنان و همچنین بمباران بیمارستان‌ها، مدارس و مخازن آب را بسیار نگران کننده توصیف کرد.
منابع سوری اعلام کردند که تعداد کسانی که از مناطق الوعر، جرابلس و حمص و حلب خارج شدند، به 2000 نفر رسیده است. طبق این گزارش 50 اتوبوس برای انتقال و جابجایی اولین گروه تهیه شده است.
طی توافق اپوزیسیون سوریه با دمشق حدود 30 هزار نفر طی 60 روز از شهرهای تحت محاصره از جمله اطراف دمشق، حلب و حمص منتقل خواهند شد. برخی منتقدان معتقدند که انتقال جمعیت در واقع یک نوع باز طراحی نقشه سوریه جدید است که بر پایه خطوط سیاسی فرقه‌گرایانه تشکیل شده است.
اپوزیسیون سوریه بارها با اعلام مخالفت از سیاست تقسیم بافت جمعیتی بر اساس فرقه گرایی اعلام کرده که این جابجایی‌ها با عنوان تغییر «بافت جمعیتی» در مدت کوتاه که به نفع رژیم اسد، یاد می‌کند.
دبیرکل سازمان ملل متحد در پایان گزارش خود تاکید کرد که به محض ایجاد شرایط مناسب، باید به آوارگان اجازه بازگشت داوطلبانه به خانه‌هایشان داده شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر