۱۳۹۶ اردیبهشت ۶, چهارشنبه

تاکید بر تغییر رویکرد دولت جدید آمریکا نسبت به توافق اتمی



تاکید بر تغییر رویکرد دولت جدید آمریکا نسبت به توافق اتمی
به گفته مقامات ارشد آمریکایی، دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا هفته گذشته به مشاوران خود گفت تا بیانیه وزارت خارجه این کشور در مورد پایبندی ایران به توافق اتمی را شدید‌اللحن کنند.
این مقامات به والستریت ژورنال گفتند بیانیه اولیه وزارت خارجه آمریکا بسیار ملایم‌تر بود، زیرا در تهیه آن به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده این کشور در خاورمیانه و حمایت از گروه‌های تروریستی توجهی نشده بود.
ترامپ شخصا در تهیه این بیانیه مداخله کرد و سپس آن را برای کنگره آمریکا ارسال نمود. در نسخه نهایی این نامه رفتارهای تهدید‌آمیز ایران در منطقه و تردید آمریکا در حمایت بلند‌مدت از این توافق پررنگتر شد.
ترامپ همچنین به رکس تیلرسون، وزیر خارجه گفت تا روز بعد این نامه را پیگیری کند و بر تغییر رویکرد دولت جدید آمریکا نسبت به توافق اتمی تاکید ورزد.
تیلرسون در بیانیه ۱۹ آوریل خود گفت: «عدم مراقبت از ایران احتمالا باعث خواهد شد تا این کشور به همان راه کره شمالی برود و جهان را نیز با خود به آن سمت بکشاند».
این رویدار نشان دهنده موضع تند ترامپ نسبت به ایران است که در تعارض با رویکرد بعضی از دیپلمات‌های وزارت خارجه و متحدان اروپایی آمریکا می‌باشد.
توافق اتمی که در ژانویه ۲۰۱۶ به اجرا گذاشته شد برنامه اتمی ایران را محدود می‌کند و در مقابل قرار است تحریم‌های این کشور از سوی جامعه بین‌المللی و از جمله تحریم‌های یکجانبه وزارت خزانه‌داری آمریکا برداشته شود. آمریکا قرار است به مدت ۹۰ روز به بازنگری توافق اتمی بپردازد و احتمالا باردیگر سیاست‌های سختگیرانه‌تری نسبت به ایران برقرار سازد.

@bahareazady  ، خبر های ما را در توئیتر دنبال کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر