۱۳۹۷ مهر ۲۶, پنجشنبه

مروری بر روزنامه های حکومتی روز پنجشنبه ۲۶مهر


مروری بر روزنامه های حکومتی روز پنجشنبه ۲۶مهر

عنوان مشترک روزنامه‌های رژیم در روز پنجشنبه ۲۶مهر، به اظهارات خامنه‌ای اختصاص یافته. روزنامه‌های باند خامنه‌ای تیترهایی انتخاب کرده‌اند که نیش به باند رقیب است:
عصر ایرانیان: نگاه به غرب و اروپا جز معطلی، منت کشیدن و کوچک شدن فایده‌ای ندارد
کیهان: اقتصاد نفتی را با نخبگان جوان به اقتصاد مستقل و دانش پایه تبدیل کنید
وطن امروز: نگاه به غرب و اروپا فایده‌ای ندارد

روزنامه‌های باند روحانی هم کلی‌گوییهای خامنه‌ای را تیتر کرده‌اند. اغلب مثل روزنامه آرمان تیتر: «برنامه دشمن تصویر سازی غلط از ایران است» را انتخاب کرده‌اند.
در سایر مطالب مهم روزنامه‌های حکومتی امروز به دعوای باند حول FATF و جلسه روحانی با اقتصاددانهای حکومتی پرداخته شده.
واکنش‌های هراساًن به تحریم‌های جدید اروپا هم از جمله مطالب مشترک روزنامه‌های امروز است.
جوان با ابراز نگرانی از پیآمد در لیست رفتن سپاه و بسیج افزوده است« به احتمال زیاد قدم بعدی آمریکا اعمال تحریم‌های جدی‌تر علیه باقی نهاد‌ها و دستگاههای اقتصادی موجود در کشور است که به نوعی با نهاد‌های انقلابی ارتباط دارند. یکی از این مجموعه‌ها که به‌شدت زیر نظر آمریکایی‌ها قرار دارد، ستاد فرمان اجرایی حضرت امام است».
جهان صنعت هم در سرمقاله‌اش به قلم علی خرم مهره پیشین رژیم در مقر اروپایی ملل ‌متحد نوشته است« اگر همه این تحریم‌ها هر چند سمبلیک دست به دست هم بدهد کشور ما در جامعه بین‌الملل به‌عنوان کشوری که دیگر با او هیچ کاری نمی‌شود کرد نگاه می‌شود».

روزنامه‌های باند روحانی بر ضرورت تصویب لوایح ۴گانه و گشودن راه مذاکره با غرب تأکید کرده‌اند. برخی هم ضمن گوشزد کردن خطر انفجار اجتماعی علیه نظام خاطرنشان کرده‌اند که دوران دیکتاتوریهای مبتنی بر ایدئولوژی سر آمده است.
روزنامه حکومتی مردم‌سالاری در سرمقاله‌اش با عنوان« منازعات سیاسی و غفلت از منافع ملی»از جمله نوشته است:« مسلماً دوره کشمکشهای ایدئولوژیک در منازعات سیاسی بین‌الملل گذشته است است و دولتها دیگر اصراری بر قرار دادن راهبرد سیاست خارجی بر اساس مکاتب مارکسیستی و لیبرالی را ندارند بلکه منافع ملی و کسب ثروت بیشتر، توسعه و پیشرفت برای کشورشان بر اساس واقع‌گرایی و فهم همگانی از نیازهای ضروری اولویت دارد. بنابراین عینیتها و نیازهای ضروری جامعه مقدم است بر ذهنیتها و عقاید حاکمان» و در ادامه هشدار می‌دهد: « در دوره‌ای که در عالم واقع بحران اقتصادی فراگیر شده و اکثریت افراد جامعه در مشکلات مادی و تأمین معاش درمانده‌اند، ژست‌های آرمان‌گرایانه... نشان از کم‌لطفی سیاستمدارانی است که هنوز شرایط بحران را درک نکرده‌اند و درد مردم رنجدیده و سیاست‌زده را نمی‌فهمند و سیاست را استمرار اقتدارگرایی با مخالفت دایمی به لوایح تفسیر می‌کنند و منافع ملی در تفاسیر آرمان‌گرایی خلاصه می‌شود»، این روزنامه حکومتی در ادامه با اشاره به «خودکامکی و یکتا انگاری» سران حکومت می‌نویسد« این همه سال به‌علت عدم همگامی با دنیای مدرن، خودکامگی و یکتا انگاری سیاستمداران، فرصتهای نابی را از دست داده‌ایم، تکرار این فرصت‌سوزیها نیز ما را از حرکت در مسیر رشد و توسعه باز می‌دارد».

روزنامه‌های باند خامنه‌ای به حملاتشان به باند رقیب برایFATF ادامه داده‌اند.
کیهان خامنه‌ای ضمن تلاش برای در بردن خامنه‌ای از بی‌عملی در این مورد نوشته است« موضوع مورد بحث این است که متأسفأنه بعضی از مسئولان که از سوی مردم انتخاب می‌شوند تا حافظ قانون اساسی و مصالح کشور باشند، قدرت و فهم لازم برای حفظ خطوط قرمز ترسیم شده را ندارند و نمی‌توانند–به هر دلیلی- به وظیفه خود عمل کنند و برخی مسائل را بدون توجه به هشدارها و انذارهای رهبری دنبال می‌کنند و ضررش متوجه مردم و کشور می‌شود که نمونه بارز آن دو موضوع مهم برجام و FATF است». کیهان در ادامه افزوده است«همان‌گونه که در برجام، خطوط قرمز ترسیمی و راهنمایی‌های رهبری رعایت نشد، در تصویب FATF نیز چنین شد!.
با این وجود مگر کنوانسیون دیگری در مجلس مطرح بود که حرف ایشان نیاز به تفسیر و استفساریه داشته باشد؟این استفساریه از سوی رئیس مجلس بدون تعارف در حقیقت به‌معنی این بود که «ما به‌رغم رایی که از مردم گرفتیم، نمی‌توانیم و ظرفیت رعایت مصالح مردم و کشور را نداریم».
بی ثمری جلسه روحانی با اقتصاددانهای حکومتی موضوع مشترک روزنامه‌های هر دو باند است».
ابتکار نوشته است« دولت برای خرید محبوبیت در سال‏های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ با دست پرقدرت فنر ارز را در فشار قرارداده بود و حال که به‌دلیل تحریم و ناکارآمدی دست دولت سست شده است فنر ارز دررفته و به آسمان رسیده است. اگر رئیس‌جمهوری این را که یک امر بدیهی است قبول ندارد پس چه جای چانه‌زنی می‏ماند».
وطن امروز با اشاره به اظهارات روحانی نوشته است« این‌که به جای کار شبانه‌روزی، سخت و پردامنه که می‌تواند امید واقعی ایجاد کند، تمام امید خود و افکار عمومی برای حل معضلات را به دشمن بیرونی پیوند بزنیم، والله کار شاقی نیست که شما کرده‌اید».
آرمان هم به قلم صادق زیبا کلام به روحانی نسبت به عواقب «امیددرمانی»هشدار داده« این روش خطر جدی را دارد که وقتی آن وعده‌ها تحقق پیدا نکردند آن وقت ابعاد ناامیدی به مراتب گسترده‌تر خواهد شد و بی‌اعتمادی مردم به مسئولان عمق بیشتری پیدا خواهد کرد».

بخش قابل توجهی از مطالب روزنامه‌های حکومتی به ماجرای خاشقچی شهروند عربستان اختصاص یافته است. روزنامه‌های هر دو باند حاکم به‌دنبال نان رژیم در این ماجرا هستند.
از جمله مردم‌سالاری نوشته است« قتل خاشقچی در بدترین زمان برای دولت ترامپ و احتمالاً در بهترین زمان برای ایران روی داد. حدود سه هفته دیگر، دولت ترامپ قصد دارد تحریم‌های نفتی خود را علیه ایران اعمال کند. ترامپ حساب ویژه‌یی روی عربستان سعودی باز کرده است تا با افزایش سطح تولید نفت خود مانع از افزایش قیمت نفت شد. اما در صورتی که فشارها علیه ریاض به‌خاطر قتل جمال خاشقچی هم‌چنان ادامه داشته باشد، دولت سعودی دلیلی برای همراهی با سیاست تحریمی ترامپ نخواهد داشت».

مطالب   مارا در وبلاک انجمن نجات ایران  ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید

پیش بسوی قیام  سراسری ، ما بر اندازیم#   شهرهای ایران   اعتصاب # تظاهرات#

سرنگونی #   اتحادوهمبستگی     مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChange

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر