۱۳۹۷ مهر ۲۷, جمعه

وال استریت ژورنال :برای حفظ گزندگی تحریم ها باید سوییفت ارتباط خود با ایران را قطع کند



وال استریت ژورنال :برای حفظ گزندگی تحریم ها باید سوییفت ارتباط خود با ایران را قطع کند



اگر سویفت تماس‌های بانک های ایرانی را قطع کند شرکت‌های ایرانی و نهادهای مالی برای انتقال پول به جهان خارج دچار مشکل خواهند شد
وال استریت ژورنال گزارش می‌دهد که با آمدن دولت ترامپ و تحریم‌های واشنگتن علیه تهران رویارویی دیگری میان آمریکا و اروپا در حال شکل‌گیری است اما چرا اروپا به منزوی کردن خود ادامه می‌دهد؟!
این نشریه می افزاید نگرانی بر سر سوئیفت نهاد مستقل در بلژیک است که سیستم جهانی ارتباطات فرامرزی بانک ها با یکدیگر را مدیریت می کند.
پرسش این است که آیا تحریم های جدید شامل سوئیفت می‌شود یا خیر؟ برای اثرگذاری تحریم‌ها باید چنین شود.
قطع ارتباط ایران با خدمات سوئیفت یکی از بهترین راه‌ها برای اطمینان از گزندگی تحریم‌های مالی می باشد.
اگر سویفت تماس‌های بانک های ایرانی را قطع کند شرکت‌های ایرانی و نهادهای مالی برای انتقال پول به جهان خارج دچار مشکل خواهند شد.
گزینه های جایگزینی وجود دارد اما هیچکدام نفوذ جهانی یا امنیت سوئیفت را ندارند.
تلاش اروپا برای ایجاد وسیله هدف خاص و به منظور دور زدن تحریم های مالی آمریکا بر علیه حکومت ملایان که چندی پیش اعلام شد احتمالاً کمی بیش از یک توافق خواست برای داد و ستد در ابعادی محدود خواهد بود.
سویفت به دلیل سایه سنگین نظام مالی آمریکا در برابر فشارهای آمریکا آسیب پذیر است.
هیئت مدیره سوئیفت شامل نمایندگانی از بانک های اروپایی و آمریکایی است و بسیاری از پیام های شبکه آن از آمریکا عبور می‌کند.
اروپایی ها معتقدند واشنگتن نفوذ بیش از حد در این شبکه دارد که از نظر آنها باید بر مبنای اجماع چندجانبه مانند نهادهای مالی اروپا عمل کند.
مقام‌های اروپایی می گویند در تحریم های سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ دولت اوباما علیه ملاها این نهاد با آمریکا و اروپا همکاری کرد که اروپا و آمریکا بر سر آن سیاست توافق داشتند.
اکنون آمریکا آنها را بدون رضایت اروپا مجبور به این کار میکند.
وزیر خارجه آلمان نیز اخیراً طرح یک سیستم مستقل از سویفت را برای اروپا مطرح کرد.
چین و روسیه از این فرصت برای پرهیز از تحریم‌های آمریکا خشنود خواهند شد.
هرچند کارایی آن چندان روشن نیست وال استریت ژورنال در ادامه می‌نویسد بروکسل همچنین قانونی را تصویب کرده که عمل شرکت‌های اروپایی به تحریم‌های آمریکا را غیرقانونی اعلام کرده است.
اروپا می‌تواند از این قانون برای مجاب کردن سوئیفت به بی اعتنایی به تحریم های آمریکا استفاده کند اما بیشتر شرکت های اروپایی پیش از اعمال تحریم ها ایران را ترک و روشن کردند که تجارت با آمریکا را به ایران ترجیح می‌دهند.
آمریکا و اروپا با وجود اختلافات بر سر توافق هسته ای منافع مشترک بسیاری بر سر ایران و جریان مالی جهانی دارند از جمله این منافع مداخلات منطقه ای تهران مفاد دارای تاریخ انقضا در توافق اوباما با ایران و برنامه موشکی بالستیک سپاه است که در توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ به آن پرداخته نشده است.
دولت های اروپایی همچنین به طور روز افزونی نگران پولشویی جهانی و دیگر جریان‌های پولی نامشروع هستند.
حفظ سویفت به عنوان یک نظام پیام رسانی اصلی مبادلات بانکی جهانی به همان اندازه اروپا در راستای منافع خود آمریکا است.
تحریم هایی که تهران را به میز مذاکره برگرداند تا مفرهای توافق ۲۰۱۵ مورد رسیدگی قرار گیرند برای آمریکا و اروپا امر مفیدی است و سوئیفت می‌تواند برای رسیدن به آن هدف کمک کند.
سویفت به دلیل سایه سنگین نظام مالی آمریکا در برابر فشارهای آمریکا آسیب پذیر است


مطالب   مارا در وبلاک انجمن نجات ایران  ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید

پیش بسوی قیام  سراسری ، ما بر اندازیم#   شهرهای ایران   اعتصاب # تظاهرات#

سرنگونی #   اتحادوهمبستگی     مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChange

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر