۱۳۹۷ مهر ۲۵, چهارشنبه

مروری بر روزنامه های حکومتی چهارشنبه 25 مهرماه


مروری بر روزنامه های حکومتی چهارشنبه 25 مهرماه 


روزنامه‌های حکومتی در روز چهارشنبه بیست و پنجم مهر مهم‌ترین عنوانهای خود را اختصاص داده‌اند به دعواهای باندی حول FATF، بسته اروپا، تحریمهای جدید علیه رژیم و دیدارهای روحانی با دسته‌جات مختلف حکومتی. در کنار این مطالب اعتراف به اوضاع وخامت‌بار اجتماعی هم به چشم می‌خورد.
تیتر مشترک روزنامه‌های هر دو باند انعکاس اطلاعیهٔ سپاه است. که همه یک متنی یکسان را تکرار کرده‌اند.
ابرار نوشته: قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه تأیید کرد: ردپای عوامل نفوذی در ربوده شدن تعدادی از بسیجیان و مرزبانان
ابتکار هم تیتر و عکس صفحه اولش را به این موضوع اختصاص داده و نوشته« بازی مرگ در صفر مرزی»

روزنامه‌های باند خامنه‌ای بیشترین تمرکزشان حمله به باند رقیب بر سر FATF و بسته اروپا است.
رسالت: احمد توکلی: FATF تحفظ پذیر نیست – دشمن ما را خلع‌سلاح نکند دست بردار نیست
سیاست روز: چرایی تلاش برای معرفی کردن حزب‌الله به‌عنوان تروریست؛ ارتباط مستقیم میان تصویب لوایح چهارگانه و نیروی مقاومت
عصر ایرانیان: درخواست ۴۰۰۰نفر از دانشگاهیان و حوزویان از شورای نگهبان برای تأیید نکردن«CFT»
قدس: تیرخلاص گروه ویژه اقدام مالی آمریکا با رد تصویب «مشروط» لوایح مشکل دار – دبیر اجرایی FATF: برای حذف ایران از لیست سیاه تضمین نمی‌دهیم
کیهان خامنه‌ای هم اغلب تیترهای صفحه اولش را به برجام و FATF و بسته اروپایی اختصاص داده و در یادداشت روزش هم ضمن این‌که برجام را به فرانکیشتن تشبیه کرده که اکنون خالق خود را تهدید می‌کند، از دستگیری اسدی دیپلمات تروریست رژیم در آلمان سوز گذار کرده و با حمله به باند روحانی از جمله نوشته« انفعال دستگاه دیپلوماسی کشور در قبال رفتارها و مواضع گستاخانه و تهاجمی اروپا ناشی از راهبرد برجامی دولت است. برای حفظ برجام، حتی نباید خبر اخراج دیپلمات‌هایمان را منتشر کرد چه برسد به اقدام متقابل و اخراج دیپلمات‌های کشور مقابل. نوع برخورد و مواضع اروپایی‌ها نشان می‌دهد، احتمالاً مقامات آنها پشت درهای بسته، نفس ادامه حضور خود در برجام را به‌عنوان یک امتیاز به طرف ایرانی می‌فروشند و اگر کسی به آنها بگوید بالای چشم آبی‌تان ابروست، قهر کرده و با خروج از برجام به آمریکا ملحق می‌شوند».
«نترسید نترسید» عنوان سرمقاله ارگان مؤتلفه رسالت است که در عین حمله به باند رقیب فضای روحیه باختگی در کل نظام را انعکاس داده و از جمله نوشته است« آمریکا در برجام، نقد گرفت و وعده نسیه داد. آن نسیه را هم زیرش زد! همین راهبرد را در کنوانسیونهای جهانی از جمله FATF دنبال می‌کند. ما اکنون به تعهدات در FATF داریم عمل می‌کنیم بدون این‌که عضویت ما را به‌رسمیت بشناسند، ایران را در لیست سیاه قرار داده‌اند.متأسفانه برخی مقامات دیپلماتیک ما در اظهارات سیاسی خود مهارت کافی ندارند و گاهی مسائلی می‌گویند که خود را در دسته ترسوها قرار می‌دهند».این روزنامه سپس نهادهای حاکمیتی را مورد خطاب قرار داده و می‌نویسد:« دولت و مجلس یک بار دیگر صورت مسأله ما با آمریکا و دشمنان اسلام را مورد بازبینی و باز خوانی قرار دهند. راه‌حل‌هایی چون برجام و پیوستن به کنوانسیون‌هایی نظیر "اف‌.ای‌.تی‌اف" یک‌ راه‌حل نیستند، بلکه خود یک مشکل در کنار دیگر مشکلات هستند که باید درباره آن چاره‌جویی شود».

روزنامه‌های باند روحانی هم مقالات مهم خود را به دفاع از برجام و لوایح۴گانه FATF اختصاص داده‌اند:
ایران ارگان دولت روحانی در مطلبی با عنوان «مصائب لیست سیاه FATF » با بازدارندگی این لیست برای عملی شدن بسته اتحادیه اروپا به‌عنوان «عمیق‌ترین تاثیر» اشاره کرده و نوشته است« برگشت به لیست سیاه FATF شاید بدترین اتفاق ممکن در شرایطی است که ایران و کشورهای دیگر دنیا سعی در حفظ برجام دارند. ای کاش منتقدانی که هر روز به بهانه‌یی جلو تصویب و تأیید قوانین مربوط را گرفتند، فکری نیز به‌حال این شرایط می‌کردند!»

دیدار روحانی با اقتصاد‌دانها موضوع حملات روزنامه‌های هر دو باند حاکم به روحانی است:
رسالت: بررسی نشست رئیس جمهور با اقتصاددانان؛ جلسه‌یی که خروجی مشخص و روشنی نداشت – غایبان این نشست ترجیح دادند سکوت اختیار کنند
اعتماد: برگزاری هر نشستی اگر به‌صورت نمادین و بدون توجه به کار کرد باشد و نتایج علمی و عملی پس از اخذ دیدگاهها اتخاذ نشود پس از گذشت چند جلسه و بی‌نتیجه بودن خروجی‌های آن تنها موجب سرخوردگی بیشتر نخبگان سیاسی و حزبی و اقتصادی و حتی مردم می‌شود. هیات دولت یا تیم رسانه‌یی باید به‌صورت مشخص اعلام کند پس از چنین جلساتی به چه نتایج عملی رسیده‌اند.
مردم‌سالاری هم سند الگوی راهبردی خامنه‌ای را به سخره گرفته و از جمله نوشته است«پرسش اول: چرا برای ارائه یک سند چند صفحه‌یی ۵۶بندی، ولو بسیار دقیق و پر محتوا، نزدیک به هفت سال وقت صرف شده است؟ آیا واقعا، خروجی با صرف یک دوره هفت‌ ساله همخوانی دارد؟
چرا در متدولوژی نگارش این سند، دلیلی را نمی‌یابیم که این الگو برای یک افق ۵۰ساله است و نه مثلاً ۳۰ساله، ۴۰ساله یا ۶۰ساله؟».

گوشه‌هایی از بحرانهای اجتماعی در روزنامه‌های هر دو باند حاکم دیده می‌شود:
جوان: پولی‌ترین آموزش و پرورش دنیا شدیم
ابتکار هم نوشته است«۳۳درصد جمعیت کشور دچار فقر مطلق هستند. به عبارتی از جمعیت ۸۰میلیونی کشور مان، بیش از ۲۶میلیون نفر در فقر مطلق به‌سر می‌برند». و بعد اضافه کرده که « در طبقه بالاتر از فقر مطلق، فقر نسبی است قرار دارد که به‌گفته بهروز بنیادی عضو مجلس، حدود ۴۰درصد افراد را تشکیل می‌دهد.یعنی جمعیتی بالغ بر ۳۲میلیون نفر!».


مطالب   مارا در وبلاک انجمن نجات ایران  ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید

پیش بسوی قیام  سراسری ، ما بر اندازیم#   شهرهای ایران   اعتصاب # تظاهرات#

سرنگونی #   اتحادوهمبستگی     مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChange

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر