۱۳۹۷ دی ۲۹, شنبه

مروری بر رسانه‌های حکومتی – شنبه ۲۹دی ۹۷




مروری بر رسانه‌های حکومتی – شنبه ۲۹دی ۹۷




روزنامه‌های حکومتی امروز شنبه ۲۹دیماه، تیترهای مشترکشون را اختصاص داده‌اند به ابراز نگرانی نمایشهای جمعه به وضعیت معیشت مردم، فضای مجازی و اجلاس ورشو. همچنین لوایح مربوط به FATFو اوضاع اقتصادی و اذعان به تداوم فساد و چپاول در نظام در روزنامه‌های هر دو باند حاکم دیده می‌شود.
در حالی که کیهان خامنه‌ای تیتر زده: «اجلاس ضدایرانی لهستان شروع نشده شکست خورد» و آرمان هم به‌ نقل از حسن خمینی تیتر زده: «شکست نشست ورشو قطعی است»، ابراز وحشت از این اجلاس و ضرورت عقب نشنیی و غلط کردم گویی از مواضع قبلی نظام در سرمقاله‌های دو روزنامهٔ همسو با روحانی دیده می‌شود.
آرمان در سرمقاله‌اش به قلم فریدون مجلسی دیپلمات پیشین رژیم برای مقابله با اهداف کنفرانس ورشو از جمله نوشته است: « کشورهای اتحادیه اروپا، خواستار این هستند که جمهوری اسلامی سیاست دیگری در سطح بین‌الملل اتخاذ و... از برخی فعالیت‌هایش بکاهد. این مسأله برای غربی‌ها بسیار حساس و حائز اهمیت است. در این باره باید مقامات ایران راهی را اتخاذ کنند تا حساسیتها در این زمینه کاهش یابد».
آرمان در مطلب دیگری به قلم علی خرم سفیر پیشین رژیم در مقر اروپایی ملل ‌متحد نسبت به اجماع جهانی علیه رژیم در لهستان هشدار داده و در حالی که نظام آخوندی را ایران نامیده از انزوای جهانی رژیم ابراز نگرانی کرده و از جمله نوشته است: « همه دارند به سرعت اختلافات خود را به دعوت آمریکا کنار می‌گذارند تا به یک دشمنی یعنی دشمنی با ایران بپردازند. در این میان به‌نظر نمی‌آید ایران حتی یک دوست واقعی داشته باشد که در مقابل این موج سنگین سیاسی بایستد و از کشور مان حمایت نماید. دوستان ایران عموماًً در حد ایستادگی تا مرزهای منافع زودگذر خودشان هستند که هرگاه مابه ازای آن را از آمریکا دریافت دارند، دست از دوستی با ایران برمی‌دارند». این کارگزار رژیم سپس ابراز وحشت کرده است که: « اگر مایک پمپئو موفق شود اجلاس تبلیغاتی لهستان را به اجلاس سیاسی تبدیل نماید، پیش‌درآمد یک ائتلاف نظامی علیه ایران تلقی می‌شود. یارگیری و قرار و مدار با دوستان ایران در این مقطع بسیار کمک‌ساز خواهد بود. به‌طور مثال، ارتباط سازمان مجاهدین خلق با دولت افغانستان هشداری جدی در جدا شدن دوستان از ایران است».
مردم‌سالاری هم هشدار داده است:«در هر حال، مسلح شدن جدار امنیتی پیرامون مرزهای ما و فعال شدن (مجاهدین)، نشانه خوبی نیست!».
بستهٔ اروپا در روزنامه‌های باند ولی‌فقیه جنگ باندی را شعله ورتر کرده است.
جوان نوشته است: « حتی اگر اروپا SPV را فعال کند، رؤیای نتیجه‌بخش کردن وعده‌های همآهنگ با ترامپ، رؤیایی از دست رفته است و مقامات حکومتی درک کرده‌اند که یک ناکامی گفتمانی در تمایل به غرب، بهتر است تا ورشکستگی در بین مردم ایران که در چند سال گذشته، با تحقق وعده‌های معکوس روبه‌رو بوده‌اند».

در روزنامه‌های همسو با روحانی هم به‌رغم دفاع از برجام و رابطه با اروپا در مورد بستهٔ اروپا ابراز ناامیدی دیده می‌شود.از جمله ابتکار نوشته است: «علاوه بر موضوع میزبانی مکانسیم مالی ویژه با ایران که هم‌چنان نامشخص بوده و هنوز فرانسه و آلمان دقیقاً اعلام نکرده‌اند که کدام یک میزبان آن خواهند بود، مکانیسم حقوقی SVP نیز هم‌چنان در هاله‌ای از ابهام قرار داشته و مشخص نیست که این همکاری به چه صورت می‌تواند موضوع تحریم‌های آمریکا را خنثی کند».

در روزنامه‌های همسو با روحانی شکاف در این باند با اذعان به چپاولهای روحانی و وزرایش و ناکارآمدیها و بی‌راه‌حلیها آن دیده می‌شود:
جهان صنعت نوشته است: «رئیس‌جمهور که از این مکانیسم و تخلفاتی که در سایه این رویه‌های غلط و فسادانگیز روی داده نگران و عصبانی است آیا از این‌که بستگانش نیز با همین رویه نادرست ارز دریافت کرده‌اند ناراحت است؟ آیا از این‌که برخی وزرای کابینه‌اش به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم و از طریق فرزندان، اقوام سببی و یا نسبی به این حلقه فسادانگیز متصل می‌شوند هم ناراحت است؟».
مردم‌سالاری هم در مورد ناکارآمدی دولت روحانی نوشته است:« سخن گفتن مسئولان از کمبودهای مالی، به طنز شباهت دارد چرا که حاکمیتی که نیازمند منابع مالی بیشتر است از هر روشی برای ساماندهی یارانه سنگین انرژی و هر آنچه در قالب‌های مشابه به هدر می‌رود استفاده خواهد کرد. هدر دادن ۴۸میلیارد دلار یارانه انرژی، بدون تردید حاصل نگرش‌های سیاسی به اقتصاد و انداختن توپ تصمیم‌گیری به زمین رقبای سیاسی است».

سایر تیترهای روزنامه‌های هم برخی از بحرانهای دیگر نظام را نشان می‌دهند:
اخبار صنعت: رئیس سازمان برنامه و بودجه در تشریح مشکلات ناشی از تحریم‌ها عنوان کرد: در حوزهٔ صادرات نفتی به‌شدت دچار مشکل هستیم به گونه‌یی که از ۲میلیون و ۴۱۰هزار بشکه که برای هر روز در سال ۱۳۹۷که ۲۷میلیارد دلار درآمد نفتی در بودجه سال جاری پیش‌بینی شده بود در حال حاضر به‌شدت فاصله گرفته‌ایم
تجارت: موحدی کرمانی: گرانی مردم را جان به لب کرده است
حمایت: جنتی: دولت به وضعیت اقتصادی مردم سامان ببخشد
روزان:‌ فقر درآمدی ۵۴درصد معلمان تهرانی
عصر ایرانیان: تهدیدات لایحه FATF برای دارو و غذا؛ چگونه کنوانسیون پالرمو مسیرهای دور زدن تحریم را می بندد
کیهان: تأکید مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم بر اقدام انقلابی در قبال لایحه پالرمو
همدلی: بحران ارز سنگی بر پای معیشت


مطالب   مارا در وبلاک انجمن نجات ایران    ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید
پیش بسوی قیام  سراسری ، ما بر اندازیم#   شهرهای ایران   اعتصاب # تظاهرات
سرنگونی #  اتحادوهمبستگی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر