۱۳۹۷ آبان ۲۸, دوشنبه

خطر ورشکستی کارخانجات تولیدی در پی توقف صادرات سرب و روی ایران



خطر ورشکستی کارخانجات تولیدی در پی توقف صادرات سرب و روی ایران




رئیس هیات مدیره انجمن صادرکنندگان سرب و روی ایران یکشنبه ۱۸نوامبر از توقف صادرات سرب و روی این کشور در چهار ماه گذشته خبر داد.
حسن حسینقلی، رئیس هیات مدیره انجمن صادرکنندگان سرب و روی ایران در گفتگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، (ایسنا) گفت توقف صادرات از سویی به علت نگرانی دولت از کمبود در تامین بازار داخلی در پی نابسامانی‌های ارزی ناشی از فشار تحریم‌ها و از سوی دیگر کاهش قیمت جهانی شمش روی، ادامه تولید، صادرات و ارزآوری این محصولات را با مشکل جدی مواجه ساخته است.
وی در ادامه ضمن اشاره به این‌که تا به حال بیش از ۵۰ هزار تن روی در کارخانه‌های کشور دپو شده است تصمیم دولت مبنی بر توقف صادرات سرب و روی به بهانه تامین بازار داخل را غیر منطقی دانسته، گفت این در حالی است که مصرف داخلی این محصولات تنها در حدود ۲۰ درصد از کل تولید سرب و روی کشور است.
رئیس هیات مدیره انجمن صادرکنندگان سرب و روی ایران ضمن انتقاد از توقف صادرات روی و سرب کشورش گفت کارخانه‌های تولیدی این محصولات برای پرداخت حقوق کارگران و تامین مواد اولیه خود دچار مشکل هستند تا جایی که برخی واحدها در آستانه تعطیلی و ورشکستگی قرار گرفته‌اند.
حسینقلی کاهش قیمت جهانی شمش روی را نیز از دیگر مضرات توقف صادرات در ماه‌های اخیر برشمرد و اظهار کرد: پیش از توقف صادرات سرب و روی، قیمت هر تن این محصول در بازار بین‌المللی ۳۴۰۰ دلار بود، اما در حال حاضر قیمت آن حدود ۲۶۰۰ دلار است که حدود ۸۰۰ دلار در تن است و در مجموع با توجه به تولید سالیانه ۱۸۰هزار تنی این محصول و تنها به علت کاهش قیمت این محصول در بازارهای جهانی چیزی نزدیک به ۱۵۰میلیون دلار به درآمد کشور ضرر وارد شده است.
حسینقلی در ادامه از احتمال تولید بیش از ۲۰۰ هزار تن سرب و روی در سال جاری خبر داد و گفت: تولید سالانه روی در سال گذشته ۱۸۰ هزار تن بود که حدود ۲۵ هزار تن از آن در داخل مصرف شده است.
وی با بیان این‌که در ۱۲ سال گذشته واردات روی انجام نشده و هیچ مشکلی در تامین بازار داخل نیز وجود نداشته، گفت: انجمن طی سال‌های گذشته قیمت روی را پایین نگه داشته تا واردات آن صرفه اقتصادی نداشته باشد. بنابراین بازار پیش از تصمیم دولت تنظیم بود و نیازی به توقف صادرات نیست.

مطالب   مارا در وبلاک انجمن نجات ایران  ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید
پیش بسوی قیام  سراسری ، ما بر اندازیم#   شهرهای ایران   اعتصاب # تظاهرات#
سرنگونی #   اتحادوهمبستگی     مرگ_بر_دیکتاتور 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر