۱۳۹۷ مهر ۲, دوشنبه

اختلاس نفتی در بوشهر؛ بازی خبری در رسانه‌های سپاه




اختلاس نفتی در بوشهر؛ بازی خبری در رسانه‌های سپاه



اختلاس نفتی در بانکرینگ بوشهر تبدیل به یک روند خبری و یک کشمکش پنهان بین دسته‌جات درونی سپاه شده است. انتشار خبر، از اختلاس چند ده میلیارد تومان در خبرگزاری فارس شروع و به طرح نامعلوم بودن رقم اختلاس در خبرگزاری تسنیم رسید.
اختلاس نفتی چند ده میلیارد تومانی
خبرگزاری فارس متعلق به سپاه صبح ۱ مهر ۹۷ با انتشار یک خبر اختصاصی خبر از متواری شدن مسئول فروش فرآورده‌های نفتی به کشتی‌ها در منطقه بوشهر داد. این فرد که فارس از او با عنوان اختصاری ح.ط یاد کرد طی این اختلاس چند ده میلیارد تومان به جیب زده است.
ح.ط که برای دو سال و نیم مسئولیت بانکرینگ (Bunkering) در بوشهر را بر عهده داشته است بنا به تایید فارس دوبار دیگر نیز دست به سوء استفاده زده بود با این تفاوت که گویا رقم‌های قبلی اندک بوده است.
فارس تایید می‌کند که اختلاس‌های قبلی این فرد مورد توجه مسئولان امر قرار نگرفته و به این فرد فرصت داده شد تا دست به اختلاس بزرگتری بزند. در ادامه فارس خبر می‌دهد که ح.ط پیش‌تر خانواده‌اش را به گرجستان فرستاده بود و حالا خودش هم از کشور متواری شده است. [فارس ۱ مهر ۹۷]
۸ ساعت بعد
۸ ساعت پس از انتشار خبر خبرگزاری فارس، دیگر خبرگزاری متعلق به مجموعه‌ی سپاه؛ یعنی باشگاه خبرنگاران جوان، دست به انتشار جزییات بیشتری در این رابطه می‌زند.
در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از علی حسن‌پور، «دادستان عمومی و انقلاب بوشهر» نوشته می‌شود که ۶ شهریور «گزارشی از شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه بوشهر به دادسرای عمومی و انقلاب این شهر با موضوع اختلاس دو نفر از کارکنان این شرکت واصل شد.» حسن‌‌پور اضافه می‌کند همان روز دستور ممنوع‌الخروجی این دونفر صادر شد.
«دادستان» بوشهر اعلام می‌کند که براساس گزارش اولیه مبلغ اختلاس دو فرد یاد شده سه میلیارد تومان بود. هرچند می‌افزاید که «شرکت پخش فرآورده‌‎های نفتی منطقه بوشهر اعلام کرد مبلغ اختلاس ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بوده است.»
او ادامه می‌دهد که در این رابطه «دستور لازم برای بررسی مستندات و توقیف اموال متهمان صادر شد.» و «به همه بانک‌ها برای مسدود کردن حساب‌ها و اداره ثبت اسناد واملاک برای توقیف املاکشان دستور لازم داده شد.»
تا اینجای کار به فاصله‌ی ۸ ساعت رقم «چند ده میلیارد تومان» که در ابتدا توسط خبرگزاری فارس اعلام شده بود به حداکثر «۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان» کاهش می‌یابد و شمار اختلاس کننده‌ها از یک نفر به ۵ نفر افزایش می‌یابند.
افزون بر آن غفلت بخش ناظر و بازرس در امر نظارت که منجر به متواری شدن فرد اختلاس کننده شده است به پیگری موضوع از حدود یکماه پیش تغییر می‌کند. در نتیجه در این رابطه دستگاه‌های نظارتی غافلگیر نشده‌اند!
مهم‌تر از همه موضوع متواری شدن فرد اختلاس کننده نیز در این خبر انکار می‌شود و از قول دادستان بوشهر نوشته می‌شود: «با توجه به این که از ابتدا دستور ممنوع الخروجی این متهمان صادر شده بود، انتشار خبر متواری شدن یکی از متهمان برای ما محرز نیست، زیرا در بررسی صورت گرفته از لحاظ رسمی هیچ خروجی ثبت نشده و حتی هیچ گذرنامه‌ای صادر نشده است.»
هرچند در انتهای گزارش معلوم می‌شود که هنوز هیچ‌کس در این رابطه دستگیر نشده است زیرا از قول حسن‌پور نوشته شده است: «دستور جلب متهمان صادر شده و به زودی جلب خواهند شد.» [باشگاه خبرنگاران جوان ۱ مهر ۹۷]
یک روز بعد
یک روز بعد یعنی در ۲ مهر نوبت به ایجاد تغییراتی دیگر در این خبر می‌رسد. این بار خبرگزاری تسنیم در ساعت ۸:۲۴ صبح با عنوان «توضیحات جدید در خصوص اختلاس نفتی/ هنوز رقم تخلف مالی مشخص نیست» وارد صحنه می‌شود.
تسنیم به نقل از «شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی» می‌نویسد: «میزان تخلف احتمالی به مراتب کمتر از مبلغ اعلامی در اخبار منتشر شده است». به این ترتیب در یک گزارش در یک خبرگزاری دیگر سپاه باز هم رقم اختلاس پایین‌تر آورده می‌شود بی‌آنکه این‌بار حتی رقمی در این رابطه گفته شود.
ابهام می‌تواند مفید باشد زیرا دست خبرسازان را برای گام‌های بعدی بازتر می‌گذارد. در نتیجه خبرگزاری نیروی قدس سپاه رقم اختلاس را به نقل از «شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی» در ابهام نگه می‌دارد.
با این همه تسنیم تنها چند سطر پایین‌تر موضوع ابهام در رقم اختلاس را به ترتیبی نقض می‌کند؛ زیرا می‌نویسد که «یک مقام آگاه» به تسنیم گفته است که «شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی» که «زیرمجموعه وزارت نفت» می‌باشد «از فرد متواری شده که متهم به اختلاس چند ده میلیاردی است شکایت قضایی کرده است.» [تسنیم ۲ مهر ۹۷]
پرسش‌ها و یک فرض
نخستین پرسشی که پیش می‌آید این است که دلیل تغییر رقم اختلاس، تعداد متهمان، فرار یا عدم فرار متهمان در خبرگزاری‌های متعدد سپاه در فاصله چند ساعت چیست؟
آیا این موضوع فقط به خاطر تغییراتی‌ست که در انتشار یک خبر می‌تواند پیش بیاید و به مرور تکمیل یافته یا تغییر کند؛ یا با نگاهی به نخستین خبر در خبرگزاری فارس و آخرین خبری که در خبرگزاری تسنیم درج شد شاهد یک روند تغییر در محتوا و آثار خبر هستیم.
جدا از هر گمانه‌زنی اما می‌توان به چند موضوع متقن اشاره کرد:
۱.خبر توسط سپاه منتشر شد و تغییرات بعدی در آن نیز توسط سپاه صورت می‌گیرد.
۲.موضوع اختلاس در منطقه‌ای صورت گرفته است که تحت کنترل سپاه است. مرزهای جنوبی کشور حوزه‌ی استحفاظی سپاه است. در همین رابطه حسن روحانی در مصاحبه تلویزیونی‌اش به تاریخ ۱۵ مرداد ۹۷ گفت: «در جنوب، مسئولیت مبارزه با قاچاق را به نیروی دریایی سپاه دادیم.» [پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری ۱۵ مرداد ۹۷]
به این ترتیب اختلاس صورت گرفته در جایی انجام شده است که سپاه مشغول «مبارزه با قاچاق» بوده است!
۳.در شرایطی که در تبلیغات نظام تلاش می‌شود تا موضوع تحریم‌ها به‌عنوان علت مشکلات اقتصادی مردم عنوان شود، اختلاس چند ده میلیارد تومانی توسط مسئول بانکرینگ در بوشهر حکایت از گستردگی چپاول و غارتی دارد که در خلافت اسلامی! در جریان است.
با این همه از یک فرض نمی‌توان صرف نظر کرد و آن اینکه بر سر پول‌های به دست آمده از بانکرینگ بوشهر بین دسته‌جات درونی سپاه اختلاف افتاده است و شاید همین امر موجب درج خبر در فارس و سپس رفع و رجوع کردن آن در باشگاه خبرنگاران جوان و تسنیم شده است. سه خبرگزاری متعلق به سه بخش مجموعه‌ی سپاه یعنی سپاه، بسیج و نیروی قدس در این کشمکش خبری وارد شدند.
خبرهای بعدی می‌تواند بیشتر و بیشتر از عمق ماجرا خبر دهد.



مطالب   مارا در وبلاک انجمن نجات ایران  ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید

پیش بسوی قیام  سراسری ، ما بر اندازیم#   شهرهای ایران   اعتصاب # تظاهرات

 سرنگونی #  اتحادوهمبستگی     مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChange

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر