۱۳۹۷ مرداد ۱۸, پنجشنبه

العربیه مصاحبه با ولید فارس : بررسی تحریم ها علیه رژیم ایران /گفتگو با دکتر ولید فارس پژوهشگر سیاست





العربیه مصاحبه با ولید فارس : بررسی تحریم ها علیه رژیم ایران /گفتگو با دکتر ولید فارس پژوهشگر سیاست





بررسی تحریم ها علیه رژیم ایران

اولین مرحله از تحریم های آمریکا علیه رژیم ایران اجرایی شد. این تحریم ها بعد از توافق اتمی درسال ۲۰۱۵ معلق شده بود.

دونالد ترامپ در حساب توییترش نوشت این تحریم ها بی سابقه است و در ماه نوامبر به سطوح بالاتری خواهد رسید .ولی موضوع خطرناک تر در توییت های او هشدار به کشورهای جهان بود که گفته بود: «هر کشوری که با رژیم ایران همکاری داشته باشد نیز هدف تحریم قرار خواهد گرفت».

در  رابطه با اینکه آیا رژیم ایران بعد از این تحریم ها بر سر میز مذاکره با آمریکا خواهد آمد تا در مورد پرونده های منطقه گفتگو کند یا نه دکتر ولید فارس پژوهشگر سیاست خارجی آمریکا به تلویزیون العربیه گفت: ولید فارس:‌ از نظر من خلاصه کلام این است که رهبری ایران موضوعات متعددی را دارد امتحان می کند . اولا می خواهد بداند که در مواجهه با تحریم های آمریکا چه کسانی از او حمایت می کنند  این الان در جریان است . آنها با روسیه و چین و طرفهای دیگری که روابط اقتصادی دارند مانند هند و برزیل و غیره،  دارند این موضوع را دنبال می کنند.

 می خواهند ارزیابی کنند که آیا می توانند از این مرحله عبور کنند ؟ این مرحله از نظر آنها چند ماه بیشتر طول نخواهد کشید  و به چیزی هم  پاسخ نخواهند داد.

 اگر دیدند که خطرهایی وجود دارد و در داخل ایران تظاهرات و قیام شد و برای آنها ایجاد خطر کرد در این صورت به پای میز مذاکره خواهند آمد .

ولی اگر که به پای میز مذاکره بیایند هدفشان چه خواهد بود ؟ آیا می خواهند به توافق برسند ؟ نه . هدفشان وقت کشی استراتژیکی است تا زمان بخرند.

  طرح استراتژیکی رهبری ایران بر روی زمان خریدن بنا نهاده شده . چونکه می دانند شیوه کار دولت آمریکا قوی است ولی در داخل آمریکا هم مراحلی وجود دارد که امکان تغییر سیاست هایش را می دهد. به نظر من این چیزی است که رژیم ایران از آن دارد  استفاده می کند.

 العربیه : شاید که رژیم ایران فکر می کند دمکرات ها روی کار بیایند ، فردی مانند اوباما روی کار بیاید و شیوه برخورد با این رژیم تغییر کند؟ آیا این استراتژی آمریکا علیه کشورهای متجاوز نیست ؟

ولید فارس: دقیقا ، این  استراتژی آمریکا نسبت به ایران و استراتژی ایران علیه آمریکاست.

 به عقیده من ایرانی ها منتظر سال ۲۰۲۰ هستند تا ببینند شاید سمت گیری تغییر کند و فردی مانند اوباما روی کار بیاید  و اوضاع مانند زمان بوش تغییر کند.

ولی زودتر از این زمان، منتظر انتخابات میاندوره ای هستند تا یکی از دو مجلس به نفع اپوزیسیون یعنی دمکراتها و حتی بعضی از جمهوریخواهانی که با دونالد ترامپ مخالف اند بشود  و پروژه ترامپ در مورد ایران متوقف شود. درست است که ترامپ از قدرت اجرایی استفاده می کند ولی این پروژه برای او سخت خواهد شد . بنابر این آنها بر روی این سرمایه گذاری می کنند و می گویند چند هفته یا چند ماه ما می توانیم از خودمان حفاظت کنیم تا اینکه در واشینگتن تغییری  ایجاد شود.

 العربیه : آیا به نظر شما این جهان را در مقابل گزینه های سخت قرار نخواهد داد؟

ولید فارس : درست است . این شرکت های اروپایی هستند که باید تصمیم بگیرند . اگر آنها تصمیم گرفتند با ایران همکاری نکنند موضع کشورهای اروپایی بی معنی خواهد بود.

 بنابر این ، شرکت های اروپایی ارزیابی می کنند اگر وارد ایران شدند، اروپا از آنها حمایت می کند یا نه  و  این چیزی است که در جریان است.

 آمریکا هم این گزینه را گذاشته که آنها  میان اقتصاد ایران و اقتصاد آمریکا یکی را انتخاب کنند .

  بعضی شرکت ها این انتخاب را کرده اند و دیگر با ایران همکاری نمی کنند .

چیزی که ترامپ گفته بیانگر سیاست اوست. او میگوید یا ایران را انتخاب کنید یا آمریکا را

ولی موضوع مهم این است که این را بسرعت می خواهد.

او قبل از انتخابات میان دوره ای خواهان تغییر سیاست ایران است. او هم این معادله را می داند به این دلیل شاهد فشار بیشتر آمریکا علیه ایران خواهیم بود.

 العربیه : درماه نوامبر تحریم ها وارد بخش نفت خواهد شد آیا درست است ؟

 ولید فارس : او در مورد دو مرحله صحبت می کند مرحله اول الان در جریان است که بر روی رژیم ایران فشار می آورد ولی این فشار تنها بر روی رژیم ایران نیست. در این  مرحله  شرکت های اروپایی بررسی می کنند که  چه اتفاقی خواهد افتاد.  

 در صورتیکه این مرحله موفق شود یا نشود و شرکت های اروپایی و برزیلی از این مرحله عبور کردند مرحله دوم را شروع می کند که شدید تر است . آمریکا عقیده دارد ممکن است  که رهبری ایران بیاید و مذاکره کند

العربیه: ولی همه چیز به رویدادهای داخل ایران و داخل امریکا برمی گردد. مجلس رژیم ایران میگوید که پنجاه کشور روابطشان را با این رژیم تقویت کرده اند . آیا این پنجاه کشور روی روابطشان با آمریکا ریسک می کنند ؟ ما تنها در مورد اتحادیه اروپا سؤال نمی کنیم . درست است که اتحادیه اروپا با تمامی وزنی که دارد تاثیر زیادی دارد ولی در مورد چین و هند و روسیه که با ایران همکاری می کنند چه؟

 ولید فارس: تهران عقیده دارد که در عمل عامل موفقیت اقتصادی اش اروپاست. ولی همزمان رژیم ایران می داند چیزی که در داخل اروپاست و شاید که این رابطه را تهدید کند  تنها  اقتصادی نیست .نگاه کنید که چه بحرانی در اروپا وجود دارد. انگلستان برگسیت را دارد. اولویت آنها موضوع خروج انگلستان از اتحادیه اروپاست .

 فرانسوی ها امروز موضوع افریقا را دارند . میان آمریکا و فرانسه یک توافق غیر علنی انجام شده که فرانسه موضوع لیبی و ساحل را دنبال کند . پاریس نمی خواهد که این رابطه جدید را بخاطر ایران خراب کند

آلمان که عنصر اصلی مواجهه با آمریکا بر سر ایران را تشکیل می دهد درگیر موضوعات دیگری مانند مهاجرت و امور اقتصادی داخلی است . در جنوب آلمان حزب دمکرات مسیحی با صدر اعظم آلمان اختلاف دارد. ایتالیا موضعش را تغییر داده است .

اگر بعد از چند هفته بحران در همین وضعیت باقی بماند شرکت های بزرگ خواهند گفت که ضامن واقعی منافع آنهاست و وارد بازار اروپا نمی شویم .

 ولی در عین حال شاید که در زمینه اقتصادی وارد مثلث مذاکره با رهبری ایران شوند و به آنها(رژیم ایران) خواهند گفت که چرا به سر میز مذاکره نمی آیید و اروپایی که به آمریکا فشار می آورد تا توافق اتمی با رژیم ایران را حفظ کند به واسطه ای تبدیل خواهد شد که رژیم را به سر میز مذاکره با آمریکا می آورد.

 العربیه : در صورتیکه این انجام شد ، آمریکا در واقع امر چه می خواهد؟

ولید فارس: در صورتیکه تظاهرات در ایران سراسری شد و بعضی از بخش های اقتصادی در ایران فلج شدند این پیام مردم ایران به اروپایی هاست که برادران، شما می خواهید با نظامی معامله کنید که بی ثبات است ؟ این رژیم که ثبات ندارد و این سرمایه داران  و شرکت هایی که وارد موضوعات اقتصادی می شوند را می ترساند..




#قیام_دیماه#اعتصاب #تظاهرات_سراسری #قیام سراسری  #اتحاد #آزادی#ما براندازیم  #آ#ايران 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر