۱۳۹۷ فروردین ۱۹, یکشنبه

شیرین عبادی و پایان اصلاحات؛ ضرورت تغییر رژیم در ایران




شیرین عبادی و پایان اصلاحات؛ ضرورت تغییر رژیم در ایران

 
شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۰۳ در مصاحبه‌ای با بلومبرگ اصلاحات در ایران را پایان یافته دانسته و خواهان تغییر رژیم در ایران شد.
توئیت علی صفوی
شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل از ایران در سال ۲۰۰۳ طی مصاحبه‌ای با بلومبرگ اعلام کرد که نظام ایران اصلاح پذیر نیست و تنها راه تغییر این نظام می‌باشد. علی صفوی از نمایندگی شورای ملی مقاومت ایران در آمریکا در همین رابطه ضمن توئیتی نوشت: «برنده جایزه صلح نوبل از ایران اصلاحات را پایان یافته می‌داند و الی لیک از بلومبرگ می‌گوید که او خواهان تغییر رژیم در ایران است.» [توئیتر علی صفوی ۵ آوریل ۲۰۱۸] سپس علی صفوی لینک مصاحبه عبادی با بلومبرگ را در توئیت خود درج می‌کند.
پس از قیام ایران و نمایان شدن ضعف مفرط نظام ایران در کنترل شرایط، بیان خواست سرنگونی این نظام از طرف طیف‌های بیشتری از ایرانیان مخالف نظام عنوان می‌شود. این امر بیش از هرچیز نشان‌دهنده‌ی آن است که تعادل به زیان نظام ولایت فقیه در درون جامعه ایران چرخیده است. به‌نحوی که حتی کسانی که پیشتر مدافع اصلاح نظام ولایت فقیه بودند از این گفتمان فاصله گرفته و به ساحت گفتمان سرنگونی نزدیک شده یا می‌پیوندند.
تغییر رژیم ایران
الی لیک که گزارش مصاحبه‌ی شیرین عبادی با بلومبرگ را در این سایت درج کرده است تصریح می‌کند که «شیرین عبادی به‌عنوان یک وکیل برنده جایزه صلح نوبل از ایران پیش از این هرگز برای پایان دادن به رژیم ایران فراخوان نداده بود؛ تاکنون او برای اصلاحات مبارزه می‌کرد.»
در این گزارش که تحت عنوان «پایان یافتن اصلاحات از نگاه برنده جایزه نوبل از ایران؛ او خواهان تغییر رژیم است» ارائه شده است پیش از هرچیز الی لیک می‌نویسد: «عبادی می‌گوید مردم ایران خواهان پایان دادن به جایگاه ولی فقیه هستند؛ امری که غرب می‌تواند به‌ آن کمک کند.»
به‌نظر عبادی «اصلاحات در ایران بی‌فایده است.» «مردم ایران از حکومت فعلی بسیار ناراضی هستند. آنها دریافته‌اند که این نظام اصلاح‌پذیر نیست.»
شیرین عبادی در این مصاحبه تصریح کرد: «مردم ایران خواهان تغییر رژیم از طریق تغییر قانون اساسی آن به یک قانون اساسی سکولار براساس اعلامیه‌ جهانی حقوق بشر هستند.»
اعمال تحریم‌ها
الی لیک می‌نویسد: شیرین عبادی در مصاحبه‌اش با بلومبرگ برای نخستین بار به طور خاص به این موضوع پرداخت که حکومت‌‌های غربی و به‌خصوص دولت ترامپ می‌توانند به مبارزه مردم ایران کمک کنند.
بلافاصله عبادی تصریح کرد که به حمله نظامی آمریکا یا هرگونه دخالت آن در ایران فراخوان نمی‌دهد. او گفت: «رژیم ایران باید در درون ایران و توسط مردم ایران تغییر کند» اما غرب می‌تواند برای دسترسی به این هدف به مردم ایران کمک کند.
برای رسیدن به این هدف، عبادی برخی توصیه‌ها را به غرب ارائه می‌دهد. ایده پایه‌ای او این است که غرب باید تحریم‌هایی برای تضعیف رژیم اعمال کند بدون اینکه به مردم ایران صدمه‌ای بخورد. برای مثال عبادی می‌گوید آمریکا و حکومت‌های اروپایی باید صداوسیمای جمهوری اسلامی را تحریم کنند؛ این مجموعه، رسانه را در ایران کنترل می‌کند و همچنین تبلیغات رژیم در خارج از کشور را مدیریت می‌کند مانند شبکه انگلیسی زبان پرس تی‌وی و شبکه عرب‌زبان العالم.
«بنابراین هدف قرار دادن صداوسیمای جمهوری اسلامی راه خوبی برای فلج کردن رژیم است تا نتواند مخالفان را مورد حمله قرار دهد و تبلیغاتش را منتشر کند.» عبادی گفت: «هیچ خدمات‌دهنده‌ی ماهواره‌ای در غرب نباید به صداوسیمای جمهوری اسلامی اجازه انتشار تبلیغات فرامرزی‌اش را بدهد.»
همچنین تحریم بانک مرکزی نتایج مفید و فوری علیه رژیمی دارد که پول حکومتگران را در آن مخفی می‌کند در حالی‌که متوسط مردم ایران از تورم شدید رنج می‌برند.
عبادی افزود: خودداری سرمایه‌گذاران اروپایی از معاملات بزرگ در ایران کار عاقلانه‌یی بود. زیرا «آنها علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری در کشوری فاقد ثبات سیاسی نداشتند.» و ادامه داد: «چگونه می‌توانی به حکومتی اعتماد کنی که هر روز در یک گوشه از کشورش مردم تظاهرات می‌کنند و از آن ناراضی هستند؟ پیام من به حکومت ایران این است که اگر سرمایه‌گذاری خارجی و ایجاد شغل می‌خواهی باید نارضایتی مردم را رفع کنی.»
گروه‌های دست‌ساز حکومت
به‌نوشته‌ی الی لیک، «در حال حاضر عبادی فکر می‌کند که برای آمریکا مهم است که به ایجاد یک کانال ارتباطی با اپوزیسیون مشروع و مستقل ایران بپردازد. این البته پیچیده‌تر از آن چیزی‌ست که به نظر می‌رسد. او هشدار می‌دهد که رژیم همه نوع سازمان‌ها و گروه‌های خارج کشوری را ایجاد کرده است که در ظاهر مخالف حکومت هستند و اینطور نشان می‌دهند که مستقل می‌باشند اما به‌طور واقعی آلت دست حکومت می‌باشند.»
«به‌عنوان مثال گروهی‌ست به‌نام سازمان دفاع از قربانیان خشونت که جامعه مدنی ایران را در نشست‌های سالیانه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نمایندگی می‌کند.» در سال ۲۰۱۱ کانون مدافعان حقوق بشر در ایران که تحت مدیریت عبادی بود، این سازمان را «به‌عنوان ان جی اویی توصیف کرد که برخلاف نامش در طی جلسه‌ دفاع از حقوق ایرانیان قربانی خشونت، هیچ کاری انجام نداد.» به‌واقع، عبادی به الی لیک گفت که رئیس سابق هیئت مدیره این سازمان، علیرضا طاهری، بازجوی عبادی بود؛ زمانی‌که او در سال ۲۰۰۵ دستگیر شد.
«مثال دیگر که مورد اشاره عبادی قرار گرفت شورای ملی ایرانی – آمریکایی یا نایاک بود. نایاک در دفاع از توافق اتمی باراک اوباما با ایران نقش مهمی بازی کرد.» عبادی به الی لیک گفت که او از شرکت در جلسه‌ای در سال ۲۰۱۱ به همراه نایاک پشیمان است. عبادی گفت: «وقتی من حرف‌ها و رفتارهای نایاک را بررسی کردم، متوجه شدم آنچه آنها می‌گویند به گفته‌های حکومت از خواست مردم نزدیک‌تر است.» [بلومبرگ ۵ آوریل ۲۰۱۸]
 

ایران #تهران #قیام_دیماه#اعتصاب #تظاهرات_سراسری #قیام سراسری  #اتحاد #آزادی#ما براندازیم  #آ#ايران    

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر