۱۳۹۴ اسفند ۲۱, جمعه

گزارش سالانه احمد شهید:‌هزار اعدام توسط رژیم ایران در سال ۲۰۱۵ بالاترین تعداد اعدام ها در دو دهه گذشته


همبستگی ملی،11،مارس،2016
در اجلاس شورای حقوق‌بشر سازمان ملل در ژنو، احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق‌بشر درباره نقض حقوق‌بشر در ایران، گزارش سالانه خود را ارائه داد که قرار است طی روزهای آینده در این اجلاس مورد بررسی قرار گیرد.

احمد شهید در گزارش روز پنجشنبه خود به اجلاس سالانه شورای حقوق‌بشر سازمان ملل که در اختیار رسانه‌های خبری نیز قرار داده، تأکید کرد، از سال ۲۰۱۳ تغییر اساسی در مورد حقوق بشر در ایران ایجاد نشده است .
احمد شهید در این گزارش با یادآوری افزایش اعدامها, بویژه اعدام نوجوانان، و عدم همکاری رژیم با مکانیزم های جهانی حقوق بشر نوشته است: حداقل ۹۶۶ زندانی در سال ۲۰۱۵ در ایران اعدام شده‌اند که این بالاترین میزان اعدام در ایران طی دو دهه گذشته است. در سال ۲۰۱۴-۲۰۱۵ شانزده نوجوان در ایران اعدام شده‌اند که بیشترین میزان در ۵ سال گذشته است. با وجود این تلاشها آمار اعدام نوجوانان نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه طی دو سال گذشته افزایش نیز داشته است.
احمد شهید از رژیم آخوندی خواست سریعا و بدون قید و شرط به مجازات اعدام نوجوانان پایان دهد.
گزارشگر ویژه سازمان ملل ضمن پرداختن به موضوع اعمال شکنجه برای اعتراف گیری از زندانیان می‌نویسد: به‌طور مرتب گزارشهای نگران کننده‌یی از حبسهای انفرادی طولانی مدت, شکنجه, اعتراف زیر شکنجه و عدم دسترسی به وکیل دریافت کرده‌ام.
احمد شهید در گزارش خود هم‌چنین به 47 روزنامه نگار و وبلاگر زندانی و صدها مدافع حقوق‌بشر که هم‌اکنون در زندان به سر می‌برند اشاره کرد. در این گزارش آمده است که بهائیان مورد تبعیض و آزار و اذیت قرار گرفته و از حقوق اولیه‌ خود محروم می‌شوند و به حاشیه رانده می‌شوند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در باره گزارش جدید گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره ایران نوشت:
یک گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل برای ایران اعدام نوجوانان در ایران را تقبیح کرده و گفته است قوانین سختگیرانه علت ”افزایش ناگهانی“ کل اعدامها در سالهای اخیر است.
احمد شهید در یک گزارش 21صفحه یی که پنجشنبه منتشر شد گفت اعدام نوجوانان بنا به قانون بین الملل، بشدت و بطور غیرقابل انکاری ممنوع می باشند.
وی گفت حداقل 73نفر از نوجوانان در ایران بین سالهای 2005 و 2015 اعدام شده اند که بالاترین رقم میان کشورها در این فاصله بوده است.
نیوزویک نیز طی گزارشی درباره آمار اعلام شده توسط احمد شهید نوشت: اعدامهای صورت گرفته توسط رژیم ایران به بالاترین سطح خود طی دو دهه گذشته رسیده است. این آمار حاکی از دوبرابر شدن میزان اعدامها نسبت به سال 2010 و 10 برابر شدن اعدامها نسبت به سال 2005 است.
همزمان با ارائه گزارش احمد شهید، زید رعد حسین، کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل متحد، در سخنرانی خود در اجلاس شورای حقوق‌بشر در ژنو نگرانی خود را نسبت به بکارگیری مفرط مجازات اعدام در حکومتهایی مثل رژیم ایران ابراز کرد. وی هم‌چنین از رژیم آخوندی خواست سرکوب اقلیتهای مذهبی را متوقف کند.
یک روز قبل از انتشار گزارش احمد شهید، نماینده انجمن بین المللی حقوق بشر زنان طی یک سخنرانی در اجلاس جاری شورای حقوق بشر سازمان ملل با اشاره به اعدام نوجوانان و نیز اعدامها در ملآعام که با حضور کودکان صورت می‌گیرد، گفت: این موضوع بیانگر نقض حقوق کودکان و کنوانسیون کودک است که جمهوری اسلامی از امضا کنندگان آن است.
در دو سال گذشته، رژیم حداقل 73 نوجوان را اعدام کرده است. تعداد زیادی جوان نیز در زندانها در انتظار اعدام هستند چون هنوز سن آنها به 18سال نرسیده است، این در تناقض مستقیم با کنوانسیون حقوق کودک بعنوان یکی دیگر از اجزای اصل حقوق بشر انساندوستانه بین المللی است.
وی با اشاره به اعدام تمامی مردهای یک روستا در بلوچستان تأکید کرد، برای رژیم آخوندی اعدام یک اعتقاد است و کسانی را اعدام می‌کند که اتهام آنها با استانداردهای بین‌المللی، جرائم جدی محسوب نمی‌شوند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر