۱۳۹۷ بهمن ۵, جمعه

امانوئل مکرون حکومت نیکلاس مادورو را غیرمشروع نامید




امانوئل مکرون حکومت نیکلاس مادورو را غیرمشروع نامید


با ادامه بحران در ونزوئلا و اعتراضات گسترده در سراسر کشور، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه نیز حکومت نیکلاس مادورو را «غیرمشروع» نامید و از اتحادیه اروپا خواست که برای اعاده دمکراسی در این کشور از مردم ونزوئلا حمایت کند.
اتحادیه اروپا تاکنون از اعلام حمایت از خوان گوایدو، رهبر مخالفان که خود را رئیس جمهور موقت ونزوئلا نامیده، خودداری کرده و صرفا خواستار تلاش‌های سیاسی برای برگزاری انتخابات آزاد در این کشور شده است. اما روز پنج‌شنبه دولت‌های بریتانیا و آلمان نیز موضعی مشابه فرانسه داشتند.
اشتفان زایبرت، سخنگوی دولت آلمان، روز پنج‌شنبه گفت که کشورش از پارلمان ونزوئلا که در اختیار مخالفان است حمایت می‌کند و خواهان برگزاری «انتخابات آزاد و معتبر» در این کشور است.
وی سپس تاکید کرد که در فرایند سیاسی برای پایان دادن به بحران ونزوئلا، این مجمع ملی ونزوئلا (پارلمان) است که باید نقشی ویژه ایفا بکند.
همچنین سخنگوی ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، نیز عنوان کرد که بریتانیا از خوان گوایدو، رئیس مجمع ملی ونزوئلا، حمایت می‌کند و اعتقاد دارد انتخابات سال گذشته در این کشور که به پیروزی نیکلاس مادورو انجامید، نه آزاد بوده است و نه منصفانه.
خوان گوایدو روز چهارشنبه در اجتماع ده‌ها هزار تن از حامیانش در کاراکاس، خود را رئیس جمهور موقت ونزوئلا نامید و اعلام کرد که انتخابات آزاد برگزار خواهد شد. دقایقی پس از آن ایالات متحده نیز تاکید داشت که آقای گوایدو را به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت می‌شناسد و تمام توان اقتصادی و دیپلماتیک خود را برای اعاده دمکراسی در ونزوئلا به کار می‌گیرد.
کانادا، برزیل، آرژانتین، پرو، گوآتمالا و کلمبیا هم در همان روز به آمریکا پیوستند، اما این تمام ماجرا نیست، بلکه بحران ونزوئلا به یک شکاف بین‌المللی انجامیده به طوری که روسیه، چین، ترکیه، ایران، کوبا، بولیوی و مکزیک جانب نیکلاس مادورو را گرفته‌اند و نسبت به دخالت کشورهای خارجی در امور داخلی ونزوئلا هشدار داده‌اند.
مادورو اعلام کرده که کشورش با ایالات متحده قطع ارتباط می‌کند و به دیپلمات‌های آمریکایی سه روز فرصت داده که ونزوئلا را ترک کنند، اما واشینگتن می‌گوید که مادورو دیگر رهبر ونزوئلا نیست و نمی‌تواند دراین‌باره تصمیم بگیرد.
بریتانیا نیز قطع ارتباط دیپلماتیک ونزوئلا با ایالات متحده را «قیرقابل قبول» خواند و تاکید داشت که باید بر راه‌حل‌های صلح‌آمیز و مسالمت‌جویانه تکیه کرد، نه راه‌های قهرآمیز.
فعالان حقوق بشر می‌گویند، طی دو روز گذشته دست‌کم ۱۳ نفر در اعتراضات در ونزوئلا کشته شده‌اند.
ونزوئلا به جز عرصه سیاست با بحران اقتصادی شدیدی نیز مواجه است و فقر و فلاکت روز به روز نمود افزون‌تری در این کشور می‌یابد.


مطالب   مارا در وبلاک انجمن نجات ایران    ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید
پیش بسوی قیام  سراسری ، ما بر اندازیم#  کانونهای شورشی در شهرهای ایران #  
اعتصاب واعتراض و تظاهرات سرنگونی رژیم  #  اتحادوهمبستگی  

   مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChange

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر