۱۳۹۷ دی ۱۱, سه‌شنبه

مروری بر رسانه‌های حکومتی – سه‌شنبه ۱۱دی ۹۷




مروری بر رسانه‌های حکومتی – سه‌شنبه ۱۱دی ۹۷




تیتر مشترک روزنامه‌های حکومتی در روز سه‌شنبه ۱۱دیماه، به اشک تمساح خامنه‌ای برای فلسطین اختصاص یافته. در کنار آن دعواهای باندی حول اعتراف پاسدار محسن رضایی در مورد عملیات موسوم به کربلای ۴در جریان جنگ ضدمیهنی موضوع تک و پاتک روزنامه‌ها است. برجام و بستهٔ اروپا هم موضوع حملات روزنامه‌های باند ولی‌فقیه به رقیب است. ابراز نگرانی از چشم‌انداز نظام در سال ۹۸و هشدار نسبت بحرانهای اجتماعی و اقتصادی در روزنامه‌های هر دو باند حاکم دیده می‌شود.
کیهان خامنه‌ای در وحشت از سال ۹۸از جمله نوشته است« خروج آمریکا از سوریه، با تمایلات مایک پمپئو و جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا و در حقیقت به نوعی با تمایلات (مجاهدین) همآهنگ است که بولتون و پمپئو حامی و بلندگوی اصلی آنها هستند و هدف متمرکز شدن بر تلاش‌های امنیتی و نظامی برای رقم زدن تحولات جدیدی در ایران در سال ۹۸است».
آرمان هم به قلم دیپلمات سابق رژیم علی خرم نوشته است: دونالد ترامپ با بیرون آمدن از توافق هسته‌یی معروف به برجام بیرحمانه تحریم‌های ظالمانه خود را بر ایران مستولی کرد و با زورگویی و ارعاب از دیگر کشورها و شرکتها خواست که به او بپیوندند و ایران را تحت فشار سیاسی بین‌المللی قرار دهند». و سپس افزوده است:« ترامپ به‌عنوان رهبری غیرمنتظره و خارج از منطق‌های بین‌المللی برای سال ۲۰۱۹، با توجه به این‌که اولین دور انتخابات ریاست‌جمهوری در ۲۰۲۰پایان می‌گیرد، به‌دنبال دستاوردی پرسر و صدا است و چون در سال ۲۰۱۸، نتوانسته دستاورد مهمی کسب کند، نگرانی از این است که در سال ۲۰۱۹، دست به اقداماتی فاجعه‌آمیز زده و جنگ را در خاورمیانه شعله‌ور سازد».
ابتکار همسو با باند روحانی در مورد پیامدهای امنیتی حذف بودجه درمان و بهداشت به نظام هشدار داده و با اشاره به فشارهای رژیم بر مردم از جمله نوشته است« وقتی به این مجموعه و روابط چرخه‌ای ناشی از آنها نظیر چرخه فقر، بیماری، بیکاری، اعتیاد، بی‌خانمانی، جُرم‌زایی بیندیشیم، متوجه می‌شویم چرا باید تأمین بهداشت و سلامت را نه تنها در ابعاد انسانی‌ و اخلاقی بلکه در جنبه‌های امنیتی آن مورد نظر داشت؛ تمام خطراتی که از این بُعد‌ کشور ما را در منطقه شکننده‌ای چون خاور‌میانه تهدید می‌کنند».
روزنامه آرمان همسو با روحانی هم به نظام نسبت به محدودیتش در زمان برای رفع تحریمها هشدار داده و با یادآوری این نکته که « تحریم‌ها ضعیف‌ترین اقشار جامعه را آسیب می‌زنند، طبقه متوسط را تضعیف می‌کنند و توسعه درازمدت را مختل می‌سازند» افزوده است « تحریم عین شطرنج حرفه‌یی، زمان دارد و وقت هر بازیگر برای حرکاتش مشخص است و ترتیب حرکات اهمیت دارد. وقت اصلاح روش‌ها و بهم ریختن مفروضات تحریم‌کنندگان بی‌پایان نیست».
سانسور آمار واقعی تورم و رکود توسط بانک مرکزی رژیم موضوع حملات روزنامه‌های هر دو باند حاکم است.
کیهان نوشته است« بانک مرکزی در حالی تصمیم گرفته فعلاً از ارائه آمار تورم خودداری کند که با توجه به ملموس بودن گرانی کالاها، حذف یا سانسور آمار مشکلی را حل نمی‌کند،‌ای کاش دولتمردان به جای پاک کردن صورت مسأله، فکری به‌حال اصل مشکل می‌کردند».
جهان صنعت هم نوشته است « در آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ تورم آذرماه به بالای ۲۴درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه نیز به بالای ۴۰درصد رسیده است. آمار بالای نرخ تورم با واکنش مقامات بالای دولتی مواجه شد و بانک مرکزی مکلف شد که آمار منتشره از نرخ تورم را از تارنمای خود حذف کند».

تک و پاتک روزنامه‌های هر دو باند بر سر اعترافات محسن رضایی در روزنامه‌های هر دو باند ادامه دارد.
ایران ارگان دولت روحانی در مورد به صحنه آمدن پاسدار رضایی در تلویزیون برای جمع کردن حرفهایش نوشته است« چنین سرعت عملی در تدارک یک برنامه تلویزیونی برای پاسخگویی به افکارعمومی، می‌تواند نشانه میزان و شدت گستردگی موجی باشد که علیه رضایی به راه افتاده بود». این روزنامه به موجی که در جامعه علیه جنگ ضدمیهنی راه افتاده اشاره کرده و افزوده:« آنچه رضایی در این برنامه گفت، خود به پرسش‌ها و مباحث دیگری درباره تاریخ ۸ساله جنگ تحمیلی دامن بزند. به عبارت دیگر، آن توئیت رضایی در جمعه گذشته هنوز هم سر دراز دارد».

تحولات افغانستان موضوع نگرانی روزنامه‌های دو باند حاکم است.
ایران در مطلبی به قلم عبدالمحمد طاهری کاردار پیشین رژیم در افغانستان نوشته است« وجود مرزهای طولانی مشترک میان دو کشور و تسلط و فعالیت طالبان در دو سوم خاک افغانستان، جمهوری اسلامی را بر آن داشته تا بکوشد طالبان را در مرزهای خودش مهار کند. از این رو مقامهای ایران برای پرهیز از رویارویی نظامی با این گروه که یک گروه غیررسمی و معارض بوده و با هدف تثبیت و ایمن سازی مرزهای خود، ناگزیر بوده طالبان را رصد کرده و حتی به ضرورت پای مذاکره با آنها بنشیند». این کارگزار حکومتی سپس هشدار داده:« نکته حائز اهمیت آن است که گروه طالبان یک گروه لایه لایه است؛ این‌که ایران با کدام گروه از طالبان وارد مذاکره شده است، اهمیت بسیاری دارد».
جوان از باند خامنه‌ای با اشاره به مذاکرات طالبان با آمریکا، پاکستان و عربستان به‌نقل از یک کارشناس نوشته است« پیرمحمد ملازهی در گفتگو با دنیای اقتصاد با اشاره به موضعگیری علی شمخانی در مورد طالبان گفته که صحبت شمخانی به مذاکراتی که در ابوظبی با سازماندهی زلمای خلیل‌زاد بین عربستان، پاکستان، امارات و آمریکایی‌ها با طالبان صورت گرفت بازمی‌گردد. به‌گفته ملازهی «با توجه به این واقعیت که طالبان یکدست نیستند و جناح‌های مختلفی در میان آنها وجود دارد در این نوع مصالحه اگر ایران شرکت نداشته باشد با منافع ملی و امنیتی ایران در تضاد قرار خواهد گرفت، چرا که یک جریان رادیکال علیه ایران و روسیه نیز در میان طالبان وجود دارد»‌

برخی از سایر بحرانها در عنوانهای روزنامه‌ها دیده می‌شوند:
آرمان: آمار تورم را کتمان نکنید
اخبار صنعت: جهش قیمت مواد پروتئینی در بازار
ابرار اقتصادی: ورود ۲۳هواپیمای سوخو فعلاً منتفی شد
اقتصاد ملی: وزیر ارتباطات: باید در فضای مجازی آتش به اختیار وارد شویم

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر