۱۳۹۷ مهر ۳۰, دوشنبه

روپا می‌خواهد تحریم‌های آمریکا علیه نظام ایران را دور بزند؛ حرف یا واقعیت؟




روپا می‌خواهد تحریم‌های آمریکا علیه نظام ایران را دور بزند؛ حرف یا واقعیت؟


تحریم‌های آمریکا علیه نظام ایران با اعتراض سایر طرف‌های باقی مانده در برجام از جمله سه کشور اروپایی مواجه شد اما در عمل شرکت‌های اروپایی و سایر شرکت‌ها از تحریم‌های آمریکا پیروی کردند یا تلاش می‌کنند به نحوی خود را از آسیب‌های تحریم‌ها در امان نگه دارند. با این همه طرح کانال ویژه اروپا برای دور زدن تحریم‌های آمریکا تا چه میزان واقعی و اجرایی می‌تواند باشد؟
تحریم بانکی
با نزدیک شدن به سرفصل نیمه آبان و شروع تحریم‌های نفتی و بانکی آمریکا علیه نظام ایران، روز دوشنبه ۳۰ مهر یک مقام ارشد بانک مگا اینترنشنال کامرشال اعلام کرد که در همراهی با تحریم‌های آمریکا، نقل و انتقالات مالی با ایران را متوقف خواهد کرد. این بانک تایوانی تاکید کرد که این تصمیم بی‌درنگ اجرا خواهد شد. [دویچه‌وله ۳۰ مهر ۹۷]
از دیگر سو روز یکشنبه ۲۹ مهر استیون منوچین به خبرگزاری رویترز گفت: وزارت خزانه‌داری آمریکا در حال مذاکره با سیستم نقل و انتقال مالی جهانی سوئیفت مستقر در بلژیک است تا دسترسی ایران به این شبکه را قطع کند.
وزیر خزانه‌داری آمریکا افزود که آمریکا نه تنها در پی قطع ارتباط ایران و سوئیفت است بلکه می‌خواهد دسترسی این کشور به هرگونه مکانیزم دیگر مالی را نیز قطع سازد.
منوچین در همان حال تصریح کرد که وزارت خزانه‌داری این کشور در صدد است هر چه سریع‌تر بانک‌هایی را برای تراکنش‌های مالی با ایران در جهت اهداف بشردوستانه تعیین کند. [دویچه‌وله ۳۰ مهر ۹۷]
اتصال یک بانک؟!
با این همه از آنجایی که اروپا خود را مدافع حفظ برجام توصیف می‌کند بنا به اعلام فیلیپ بونکارر، رئيس «گروه دوستی پارلمانی سنای فرانسه و ایران»، در پی آن است که در آستانه دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه نظام ایران دست‌کم یک بانک ایرانی به سوئیفت متصل باشد.
فیلیپ بونکارر که در پاسخ به خبرنگاران امکان دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه نظام ایران را «دشوار اما ممکن» توصیف کرد، یک راه را اتصال دست‌کم یک بانک ایرانی به سوئیفت دانست «تا روابط تجاری برای کالاها یا خدماتی که مورد تحریم قرار نگرفته‌اند حفظ بماند.»
واقعیت کانال ویژه
فیلیپ بونکارر سپس به کانال ویژه اروپا برای دور زدن تحریم‌ها یا همان سیستم SPV (اقدام با اهداف ویژه) پرداخت و آن را سازوکاری بدون وجود بانک و مراودات پولی دانست.
اما در مورد زمان اجرایی شدن این کانال ویژه، رئيس «گروه دوستی پارلمانی ایران و فرانسه» از دو زمان نام برد که نخستین آن همزمان با شروع مرحله دوم تحریم‌های آمریکا علیه نظام ایران‌ست که شامل کانالی برای انتقال موارد دارویی و کشاورزی به ایران می‌شود.
اما قسمت مهم اظهار نظر فیلیپ بونکارر، در مورد زمان اجرای مرحله دوم کانال ویژه اروپایی‌ بود. او گفت: «زمان دوم چالشی برای ماست که البته فکر نمی‌کنیم تا چهارم نوامبر اجرایی شود و احتمالا شش ماهه اول ۲۰۱۹ عملی خواهد شد.» [دویچه‌وله ۳۰ مهر ۹۷]
فقط غذا و دارو؛ یا …
آنچه توجه ناظران را به‌خود جلب می‌کند ارائه دو زمان برای اجرایی کردن کانال ویژه اروپا برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه نظام ایران، است. زمان نخست که آنرا با شروع تحریم‌های مرحله دوم آمریکا در چهار نوامبر اجرایی خواهند کرد در حقیقت شامل اقلامی می‌شود که در اساس جزئی از تحریم‌های آمریکا محسوب نمی‌شوند.
جالب‌تر آنکه وقتی فیلیپ بونکارر از تلاش اروپا برای اتصال یک بانک ایرانی به سوئیفت سخن می‌گوید هدف از این کار را حفظ «روابط تجاری برای کالاها یا خدماتی که مورد تحریم قرار نگرفته‌اند» می‌داند. اما با تعیین زمان دوم اجرایی شدن کانال ویژه که زمان آن را ۶ ماه نخست سال ۲۰۱۹ مشخص می‌کند، عملا نظام ایران را برای ماه‌ها در وضعیت بلاتکلیف در مورد معامله با اروپا قرار می‌دهد. به‌عبارت دیگر تا شکل‌گیری سیستمی برای اجرایی کردن نفت در برابر کالا، دست‌کم نظام ایران باید ۶ ماه نخست سال ۲۰۱۹ را انتظار بکشد. این همه در حالی‌ست که خلافت اسلامی! در بحران‌های فزاینده‌ی اقتصادی و داخلی به سر می‌برد و روند تحولات می‌تواند در اساس کانال ویژه اروپا را نیز از دستور کار خارج کند.
به بیان دیگر با شروع تحریم‌های نفتی و بانکی در نیمه‌ی آبان، نظام ایران از یک مکانیسم اروپایی اجرایی شده برای دور زدن تحریم‌ها برخوردار نیست و تنها مواردی را می‌تواند در معامله با اروپایی‌ها و سایر طرف حساب‌ها دریافت کند که عملا در فهرست تحریم‌ها قرار ندارند یعنی دارو و غذا.

مطالب   مارا در وبلاک انجمن نجات ایران  ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید

پیش بسوی قیام  سراسری ، ما بر اندازیم#   شهرهای ایران   اعتصاب # تظاهرات#

سرنگونی #   اتحادوهمبستگی     مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChange

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر