۱۳۹۷ مهر ۸, یکشنبه

بی بی سی :نیم نگاه-تاریخچه سرود ملی ایران -تصاویر برادر مسعود و سردار و آیت الله طالقانی




بی بی سی :نیم نگاه-تاریخچه سرود ملی ایران -تصاویر برادر مسعود و سردار و آیت الله طالقانی


تلویزیون بی بی سی(فارسی) ۷/۷/۹۷ : « نیم نگاه-تاریخچه سرود ملی ایران -تصاویر برادر مسعود و سردار و آیت الله طالقانی

نام جاوید وطن

همه با یک نام و نشان تفاوت هر رنگ و زبان.

همه جان و تنم وطنم وطنم

خیلی از ما این تصنیف رو ممکنه بعنوان اولین سرود ملی ایران بشناسیم، اما داستان کمی پیچیده تر از این حرفهاست.

ای ایران، ای مرز پرگهر

سرود ای ایران هم داستان خیلی کوتاه ولی بامزه ای داره ، و اون این هست که حسین گل گلاب شاعری که با مرحوم خالقی کار میکرد، درانجمن موسیقی ملی روزی از خیابان هدایت رد می شده که بیاد به سمت دفترخالقی می بینه که یک عده از قوای خارجی که اون زمان ایران را اشغال کرده بودند ، سال 23-24 دارن به مردم ایران زور میگن ، کتک می زنند ایرانی ها را از این حرفها ، خیلی ناراحت می شه، میاد به دفتر خالقی که می رسه ماجرا را برای او بازگو میکنه و او هم سخت متاثر میشه و خود خالقی میگه که این تاثیر و تاثر سبب شد که سرود ای ایران بوجود بیاد.عمر ای ایران اما به کوتاهی امر انقلاب بود، جمهوری اسلامی بسرعت به سرود ملی هم رسید.

شد جمهوری اسلامی به پا

که هم دین دهد هم دنیا به ما

تصاویر برادر و سردارو آیت الله طالقانی

از انقلاب ایران دگر

کاخ ستم گشته زیر و زبر

قاضیان : ازلحاظ فرم بین سرود اول پس از انقلاب و سرود شاهنشاهی ارتباط خیلی نزدیکی هست، ولی ما ازکلمه امام این جا سراغی نمی بینیم، شاید از بیم اینکه در سرود شاهنشاهی خیلی به شاه تاکید می شده، روی شاه.اما با گذشت زمان وکاهش اقتدار رهبری و جانشین شدن قدرت رهبری به جای اقتدار ، یعنی جانشین شدن قدرت رهبری و زورعریان بیشتر به جای اقتدار و نفوذ معنوی کلمه امام بر می گرده توی سرود جمهوری اسلامی وهمان نقشی را انگار می خواد ایفا بکنه که کلمه شاه یا شاهنشاه در سرود شاهنشاهی بازی می کرده.

فر ایران ما..

سرود دوم از جهت دیگر هم مهمه درمقایسه با سرود اول ، سرود اول مال سالهای پس از انقلابه و توش امید جلوه گره و همینطور بیم، و برای اینکه این بیم پنهان بشه ، درواقع اون امید پررنگ میشه ، امید به موندن و ماندگاری ،چون هنوز انقلاب تاریخ پیدا نکرده ، روزهای اوله می خواهد بمانه سر جای خودش ، امید میده که ما می مونیم. و دشمن نمی تونه ما را شکست بده ما علیه ستمگران درواقع قیام کردیم و ستمگر نمی تونه برگرده چون ما محکمیم و استوار ایستاده ایم تا ابد، توسرود دوم که بیش از دهسال از عمر جمهوری اسلامی داره می گذره دیگه اون اطمینان حاصل شده بنابراین نه درباره آینده بلکه درباره گذشته داره حرف زده میشه

وطنم وطنم

و اما این سرود ، این اثر ساخته ای است از پیمان سلطانی رهبر ارکسترملل که درواقع فقط تم اصلیش براساس قطعه موسیو لومر ساخته شده ، شعرش را همین چند سال پیش بیژن ترقی گفته و آوازش را هم سالار عقیلی است. این شعر قطعا هیچوقت دست کم تا امروز سرود ملی رسمی ایران نبوده. ».


مطالب   مارا در وبلاک انجمن نجات ایران  ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید

پیش بسوی قیام  سراسری ، ما بر اندازیم#   شهرهای ایران   اعتصاب # تظاهرات

 سرنگونی #  اتحادوهمبستگی     مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChange

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر