۱۳۹۷ مرداد ۱۹, جمعه

سیاست آمریکا در قبال ایران بعد از مرگ برجام








سیاست آمریکا در قبال ایران بعد از مرگ برجام

بنیاد هریتج ۱۵/۵/۹۷ : « بقلم جیمز فیلیپس (کارشناس ارشد بنیاد هریتیج در امور خاورمیانه) – [این یک مقاله 25صفحه یی است]- خلاصه:  دولت ترامپ نقش سنتی خود در حمایت از متحدانش در خاورمیانه و دفاع از منافع حیاتی آنها علیه ایران را اتخاذ کرده است حتی اگر این به معنی آسیب وارد شدن به منافع تجاری حاشیه یی اروپا باشد که با ایران تجارت داشته اند. جلوگیری از یک قدرت تکی که بر منابع نفتی خلیج فارس هژمونی پیدا کند از زمان دولت پرزیدنت ترومن یک هدف اولیه سیاست خاورمیانه آمریکا در خاورمیانه بوده است. دولت اوباما با دیدگاهی غلط و ایجاد رابطه برای ترک مخاصمه با ایران از این هدف غفلت کرد. واشینگتن بایستی از حق ایرانیها برای به چالش گرفتن سرکوبی سنگینی که دیکتاتوری اسلامگرا پیش گرفته حمایت کند اما نباید بطور علنی رهبران مشخصی از اپوزیسیون را تایید کند. سیا سازمان اطلاعلات مرکزی آمریکا بایستی کمکهای مالی و مادی را به گروههای حامی دموکراسی فراهم کند مشابه کمکهای غیرمرگباری که آمریکا به جنبش همبستگی ضدکمونیستی لهستان در دوره جنگ سرد می داد. دولت ترامپ بایستی با کنگره روی لایحه یی کار کند تا تحریمهای افزوده را اعمال نماید.

دستاوردهای کلیدی

تهران در حال حاضر به توافق اتمی چسبیده است زیرا می داند که این توافق آن را بطور دائم بلوکه نمی کند و جاه طلبیهای اتمی ایران را فقط به تاخیر می اندازد. ایران کارت قربانی را بازی کرده است تا بین آمریکا و اروپا شکاف ایجاد کند و از تشکیل یک جبهه متحد برای تحریمها جلوگیری کند. واشینگتن بایستی هزینه های روشن و فزاینده یی روی دست تهران بخاطر سیاستهای خصمانه اش بگذارد و الا این رژیم تغییر مسیر نخواهد داد..

گام بعدی چیست؟

گرچه تهران قبلش تهدید کرده است اگر واشینگتن برجام را از بین برد فعالیتهای اتمی اش را تشدید می کند اما اعلام کرده است در برجام می ماند .. این نشان می دهد که تا کجا برجام حتی بدون حضور آمریکا برای ایران سودآور بوده و هست. تجارت اتحادیه اروپا با ایران از 9.2میلیارد دلار در 2015به 25میلیارد دلار در 2017 رسید. تهران به برجام چسبیده است زیرا می داند که این توافق آن را بطور دائم بلوکه نمی کند و تنها جاه طلبیهای اتمی ایران را به تاخیر می اندازد.. آیت الله خامنه ای حسن روحانی رییس جمهور را مجاز کرده که با اتحادیه اروپا مذاکره کند تا از تحریمهای آمریکا مصون بماند.. ولی فقیه ایران به اروپا لیستی از تقاضاهایش را داده تا برجام نجات یابد.. این دشوار است که باور کنیم رهبران اروپا که بدشان می آید گفته شوند هرچه آمریکا می خواهد را انجام می دهند شرایط یک رژیم دیکتاتور مذهبی را هضم کنند حتی بدتر اینکه، ایران در یک توطئه خنثی شده بمبگذاری در حال ارتکاب جرم توقیف شده است که ماجرایش توطئه بمبگذاری علیه یک تجمع اپوزیسیون بود که توسط تبعیدیان ایرانی در حومه پاریس برگزار شده بود. مقامات بلژیک در 2ژوییه گفتند یک دیپلومات ایرانی یکی از 4نفری بوده که بدنبال خنثی شدن توطئه دستگیر شده اند.. این توطئه خنثی شده تروریستی بعد از آن بود که مایک پمپئو وزیرخارجه در 21می هشدار داده بود که نیروی قدس ایران یک نیروی ویژه در درون سپاه پاسداران، عملیاتی مخفی را در قلب اروپا هدایت می کند.. ایران لیستی طولانی از سایر حملات تروریستی را در اروپا دارد از جمله حمله حزب الله در 2012 که یک اتوبوس حامل توریستهای اسراییلی در بورگاس در بلغارستان را بمبگذاری کرد که طی آن 6نفر کشته شدند. حزب الله همچنین به دستور ایران یک سلسله حملات تروریستی در اروپا در سالهای 1980 آماده کرده بود و کشورهایی که در دوره جنگ 1980 تا 1988 از عراق حمایت می کردند را مجازات می کرد .. علاوه بر فعالیتهای ترورستی ایران، سرکوب و نقض حقوق بشر این رژیم و دستگیری شهروندان دو تابعیتی اروپایی به اتهامات واهی کماکان تلاشهای اشتباه اروپا را تضعیف می کند و سوالهایی را برمی انگیزد..

دولت ترامپ نقش سنتی آمریکا در خاورمیانه را ازسر می گیرد

دولت ترامپ نقش سنتی خود در حمایت از متحدانش در خاورمیانه و دفاع از منافع حیاتی آنها علیه ایران را اتخاذ کرده است حتی اگر این به معنی آسیب وارد شدن به منافع تجاری حاشیه یی اروپا باشد که با ایران تجارت داشته اند. جلوگیری از یک قدرت تکی که بر منابع نفتی خلیج فارس هژمونی پیدا کند از زمان دولت پرزیدنت ترومن یک هدف اولیه سیاست خاورمیانه آمریکا در خاورمیانه بوده است. دولت اوباما با دیدگاهی غلط و ایجاد رابطه برای ترک مخاصمه با ایران از این هدف غفلت کرد..

حفظ یک قدرت مطلوب متوازن برای مهار و باز داشتن ایران

رژیم ایران نسبت به تعادل قوا محتاط است و به تاکتیکهای فشار پاسخ می دهد. تصادفی نیست که تهران بعد از اینکه آمریکا رژیمهای متخاصم در عراق و افغانستان در همسایگی آن را برکنار کرد برخی عواملش در برنامه اتمی در 2003 و از جمله آنها برنامه تسلیحاتی که در طرح و تست وسایل ماشه اتمی بود را بحال تعلیق درآورد و مرخص کرد..

نفوذ توسعه طلبانه ایران بخصوص در سوریه را مهار کنید..

آزادی برای مردم ایران را ترویج کنید

رژیم بشدت نامحبوب ایران، نسبت به پیامد سیاسی داخلی بحرانهای اقتصای، سیاسی، ژئوپلیتیک و اجتماعی، آسیب پذیر بنظر می رسد. اقتصاد لرزان ایران، تورم فزاینده، بیکاری بالا، فساد فراگیر و دولت غیرشفاف، سرکوبگر و غیرقابل حسابرسی، موجب ناآرامی شده اند. در اعتراضات اخیر ایرانیهایی که سرخورده شده اند شعار داده اند سوریه را رها کن فکری بحال ما کن که انتقادی تند نسبت به اولویتهای این رژیم بوده است که کماکان میلیاردها دلار از ثروت نفتی ایران را برای سرپا نگهداشتن رژیم اسد در سوریه کرده و سایر ماجراها را کمک مالی می رساند. در اینحال ایرانیها کمربندهایشان را بخاطر شرایط مصیبت بار اقتصادی سفت تر می کنند.. ..وزارت خارجه بایستی مقامات دست اندرکار در سرکوبی های اخیر و سایر نقض های حقوق بشر را شناسایی کند و مطابق قانون حسابرسی حقوق بشر جهانی مگنیتسکی تحریمهای هدفمند را علیه آنها اعمال کند. سپاه پاسداران رکن اصلی قدرت سرکوب رژیم است که شایان توجه ویژه بلحاظ تحریمها می باشد که ناقضان حقوق بشر در وزارت اطلاعات ایران و پلیس و نیروهای امنیت داخلی را شامل می شود. واشینگتن بایستی از حق ایرانیها که حفقان سنگین دیکتاتوری اسلامگرا را به چالش می گیرند دفاع کند اما نبایستی رهبران اپوزیسیون یا جنبشهای مشخصی را تایید کند. سازمان اطلاعات مرکزی سیا بایستی کمکهای مالی و مادی را به گروههای اپوزیسیون حامی دموکراسی مشابه کمک غیرمرگباری که به جنبش همبستگی ضد کمونیستی لهستان در دوره جنگ سرد می داد برساند.. واشیگتن بایستی هزینه های روشن و فزاینده یی را روی دست تهران بخاصر سیاستهای خصمانه اش بگذارد و الا این رژیم تغییر مسیر نخواهد داد. تحریمهای قاطع و بی امان لازم است تا این پیام به داخل فرستاده شود که سیاست فعلی ایران منافع درازمدت مردم ایران را تهدید می کند. اگر رژیم عقب بنشیند ممکن است رفتارش را بتدریج مدره کند. یک معامله کلان بعید است اما یک توافق بهتر اتمی که برای تهران کار را بسا مشکل تر بسازد تا به حد [بمب رسیدن و]اتمی شدن برسد، امکان پذیر است».


#قیام_دیماه#اعتصاب #تظاهرات_سراسری #قیام سراسری  #اتحاد #آزادی#ما براندازیم  #آ#ايران 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر