۱۳۹۷ مرداد ۱۰, چهارشنبه

افزایش قیمت دلار و بحران مرگبار اقتصادی و بن بست هرگونه راه حل رژیم.گفتگو با حسین میرداماد




افزایش قیمت دلار و بحران مرگبار اقتصادی و بن بست هرگونه راه حل رژیم.گفتگو با حسین میرداماد


فزایش قیمت دلار و بحران مرگبار اقتصادی ، رسیدن ریال ایران به کم ارزشترین سطح خود وشرایطی که به هیچوجه به عقب برنخواهد گشت. آقای حسین میرداماد طی گفتگویی با شبکه تصویری ایران آزادی این موضوع را مورد بررسی قرارداده و به سئوالات پاسخ میدهد
پرسش: ‌ از آنجا که ما در تحریم هستیم این گران شدن‌ها ناشی از تحریم هست و در اطلاعیه‌ای که بانک مرکزی داده اعلام کرده که افزایش نرخ ارز و سکه عمدتاً ناشی از توطئه دشمنان و در راستای ایجاد التهاب در اقتصاد و سلب آرامش روانی مردم است». به هر حال هر کشوری که درگیر جنگ اقتصادی میشه چنین اتفاقاتی در اون طبیعیه نظر شما چیه؟
حسین میرداماد: اولاً که هنوز تحریمها شروع نشده. تازه اولین بسته تحریم قراره که از روز ۴ اوت که مطابق با ۱۵ مرداد هست شروع میشه. بنا بر این ربط دادن این افسارگسیختگی قیمت ارز به تحریم هنوز نشده رو باید علتش رو در جای دیگری جستجو کرد. علتش رو باید در غارتگرانی در حاکمیت آخوندی جستجو کرد که تا قبل از شروع تحریمها میخوان بار خودشون رو ببندند. این غارتگران چه کسانی هستند؟
یکم: سپاه پاسداران که بیش از ۵ هزار شرکت در زیر مجموعه‌اش روی اقتصاد ایران چنگ انداختن از جمله پتروشیمی. با فروش مواد پتروشیمی و ارزی که از اون بدست آوردن این ارز رو بانک مرکزی با اونها ۴۲۰۰ تومان حساب کرد ولی اونها به ۸۰۰۰ هزار تومان فروختند و یکشبه صدها میلیارد تومان به جیب زدن. در مورد سایر مواد معدنی هم که از ایران تارج می‌کنند و به فروش می‌رسانند و ما بازائش دلار می‌گیرند همین رفتار رو دارند.
دوم: بیت خامنه‌ای و آستان قدس و نهادهایی مثل ستاد اجرایی فرمان امام که در چنگ خامنه ایست و اخیراً فاش شدکه ۹۵ میلیارد دلار سرمایه داره. این‌ها با توجه به رانت اطلاعاتی که دارند تمامی معاملات دلار و سکه خودشون رو بر اساس همان معادله ۴۲۰۰ و ۸۰۰۰ هزار تومان سپاه و حالا ۱۰ یا ۱۱ هزار تومان فعلی عمل می‌کنند و به این ترتیب پول پارو می‌کنند.
سوم: دولت و بانک مرکزی: دولت با ریختن دلار در بازار با قیمت گزاف چندین برابر از تفاضل نرخ ارز سود می بره. اسمش رو هم گذاشتن درآمد از طریق تسعیر نرخ ارز.
چهارم: بانک‌ها و مؤسسات مالی انتفاعی وابسته به سپاه و امام جمعه‌ها سود برنده کلان این گرانیها هستند و به گفته برخی اقتصاد دانها تمام علائم ورشکستگی خودشون رو با مکانیزم کاهش ارزش سهامگذاران پر کردند.
به این صورت که فرض کنید شما ۱۰۰ میلیون تومان در بانک یا یکی از این مؤسسات مثل کاسپین یا ثامن الحجج و غیره سپرده گذاشتید که ۲۵ درصد سود به شما بده و مجموعاً ۱۲۵ میلیون تومان به شما برگرداند. این ۱۲۵ میلیون تومان از نظر برابری با دلار در ابتدای امسال که ۴۲۰۰ تومان بود می‌شد: ۳۰ هزار دلار. یعنی ارزش دارئی شما در برابر دلار ۳۰ هزار دلار در اول امسال بود. اما الان که دلار به ۱۱ هزار تومان رسیده، ارزش دارائی شما رسیده به ۱۱ هزار و ۳۶۳ دلار یعنی به یک سوم رسیده. این دو سوم بقیه پولتون چی شد؟ بانک برداشت و به جایش سکه و دلار به نرخ دولتی خرید و در بازار با نرخ بازار فروخت و تا دلتون بخواد پول پارو کرد. اینو ضربدر میلیونها سپرده گذار کنید که ظرف یکی دوماه ارزش دارائیشون به این صورت کاسته شده. اگر می‌بینیم بازارها دست به اعتصاب زدن یک دلیلش همینه که ارزش دارائیهای ریالیشون در بانکها به شدت سقوط کرده و رفته در جیب باندهای مافیایی حکومت آخوندی.

پرسش: آیا افزایش سرسام آور نرخ ارز رو میشه نشانه‌ای از بحران جدی اقتصادی قلمداد کرد در حالی که ما در گذشته هم شاهد افزایش سرسام آور نرخ ارز بودیم. در حالی که دیدیم ایران دچار بحران جدی اقتصادی نشد. نظر شما در این مورد چیه و چرا میگویید بحران مرگبار اقتصادی؟
حسین میرداماد: منظور از بحران جدی اقتصادی از دست در رفتن شیرازه امور، نابودی تولید و اشتغال و کاهش ارزش دارائیهای مردم و گسترش فقر و بیکاری در جامعه است. خوب ببینید این بحران جدی اقتصادی خلق الساعه نیست. یک مجموعه خونریزیهای شدید مالی از درآمدهای ملی مردم ایران صرف بقای رژیم در جنگ طلبیها و صدور تروریسم و بحران به کشورهای دیگه شده که طی ۴ دهه برای مردم ایران فاجعه به بار آورده. شما ببینید درآمار تازه بانک جهانی کل تولید ناخالص داخلی ایران در سال گذشته میلادی را ۴۳۹ میلیارد دلار ارزیابی شده.
اگر این آمار را ملاک قرار بدهیم، وزنه اقتصاد ایران در اقتصاد جهانی طی چهار دهه گذشته از رده هفدهم به رده بیست و هفتم سقوط کرده است.
در مقام مقایسه بد نیست بدانیم که در همین فاصله، اقتصاد ترکیه خود را از رده بیست و هفتم به رده هفدهمین تولید ناخالص داخلی در جهان بالا کشیده است. شما ببینید همین امروز یک کارشناس کارگری و اقتصادی رژیم به نام فرامرز توفیقی از موضع دلسوزی برای همین نظام پوسیده چی میگه صحبتهاش در خبرگزاری حکومتی ایلنا هشتم مرداد یعنی همین امروز منتشر شده میگه:‌ «نابسامانی اوضاع اقتصاد، در خیلی از واحدها، اضافه‌کار، مزایای نقدی و خدمات و تسهیلاتِ رفاهی قطع شده؛ این هم یعنی مصیبت به توان دو…. دولت و کارفرمایان با یک جامعه هدف بزرگِ ۶۰ میلیونی طرف هستند؛ این جمعیت انبوه در مرز گرسنگی مطلق هستند؛ بازهم تاکید می‌کنم این حقیقتِ تلخ، شوخی نیست؛ باید جدی گرفته شود.» ببینید ۶۰ میلیون نفر در مرز گرسنگی مطلق هستند. بنا بر این اعتصابها یک پاسخ واجب و ضروری به فقیر کردن مردم هم هست.
پرسش : اعتصاب چه مشکلی از بازاریان حل میکنه؟ چون باعث میشه خرید و فروش کم بشه و مردمی که نیاز دارند نمیتونن جنسهاشون رو بخرن و کارگران و خدمه بازار که روز مزد هستند با مشکل مواجه میشن و درآمدشون قطع میشه؟
حسین میرداماد: شما وقتی دچار مشکلی میشید که نیاز به عمل جراحی دارید، به این فکر نمی‌کنید که عمل جراحی برای شما درد هم داره. چون اگر نکنید عفونت تمام وجودتون رو میگیره. وقتی رژیم اینطوری به درآمدها و سرمایه‌های مردم تهاجم میکنه و دست به غارت و چپاول میزنه لاجرم مردم هم باید حقشون رو از این دزدها بگیرن. شما ببینید حسین راغفر یک کارشناس اقتصادی حکومتی در روزنامه آرمان هفتم مرداد نوشته:‌ «پس از افزایش قیمت ارز می‌بینیم که ۲۰ میلیارد دلار از منابع ارزی کشور به واردات کالای لوکس اختصاص داده می‌شود این در حالی است که قرار است به زودی با تحریم‌های بی‌سابقه‌ای روبرو شویم». شما ببینید وقتی شما با رژیمی مواجهید که اعضای تشکیل دهنده اون به چیزی جز غارت فکر نمی‌کنند چاره‌ای جز جراحی چنین رژیمی نیست. اعتصاب مرحله اول این جراحی است که در بازارها شکل گرفته کما اینکه در زمان شاه هم اعتصاب نفتگران کمر چپاولگری رژیم شاه رو شکست. باز هم تصاویری ببینیم از اعتصاب در بازارهای ایران
پرسش: افزایش نرخ ارز به نظر نمیرسه که چندان ارتباطی با درآمد و پولی که دست مردم معمولی هست داشته باشه. چون مردم معمولی با دلار کار نمی‌کنند. چرا شما فقیر شدن مردم رو با دلار محاسبه می‌کنید؟
حسین میرداماد: این رو اولاً خود مردم در شعارهاشون میگن و شعار میدن «حقوق ما ریالیه هزینه‌ها دلاریه» ثانیاً به دلیل اینکه منبع اصلی درآمد ایران نفته و فروش نفت هم با دلار هست پولی که به ایران تزریق میشه دلاره. ثالثاً اساس مبادلات تجاری و بازرگانی ایران با دلار هست و کالاهای سرمایه‌ای یا واسطه‌ای و مصرفی تماماً با دلار انجام میگیره بنا بر این در قیمت تمام شده کالاها در ایران تأثیر مستقیم دارن از همین روست که می‌بینیم قیمت لبنیات و مواد غذایی ۳۰ -۴۰ درصد گران شده یا قیمت مسکن تا ۷۰ درصد گران شده قیمت دارو و درمان به طور سرسام آوری در حال گران شدنه و بقیه اجناس. بنا بر این دلار یک شاخص مهم وضعیت دارائیها و درآمدهای مردم هست. شما ببنید یک کارگر در سال گذشته یعنی ۹۶ میزان دستمزدش در ماه ۹۳۰۰۰۰ تومان بود. که در برابری نرخ دلار ۳۵۰۰ تومانی پارسال می‌شد: ۲۶۵ دلار در ماه. اول امسال شورای عالی کار رژیم دستمزد پایه کارگران رو یک میلیون و ۱۱۳ هزارتومان اعلام کرد. که بر اساس هر دلار ۱۰ هزار تومان میشه ماهی ۱۱۱ دلار. یعنی قدرت خرید کارگران ایران به دلار ظرف چند ماه از ۲۶۵ دلار بیش از ۶۰-۷۰ درصد کم شده. بخصوص برای اقشار مزدبگیر ثابت این کاهش ارزش پول و دارئیشون که تماماً هم ما به التفاوتش توی جیب کارگزاران رژیم میره چرا که ۸۰ درصد کارخانه‌ها وشرکتهای ایران دولتی و شبه دولتی هستند. خوب این وضعیت برای هیچ قشری قابل تحمل نیست و می بییم که اعتصابات و اعتراضات اقشار مختلف اجتماعی با شدت ادامه داره. از جمله کامیونداران که تا امروز اعتصابشون به ۱۲۵ شهر و ۳۰ استان کشور گسترش پیدا کرده.
پرسش: با اینکه نظام به کامیونداران قول رسیدگی به خواسته هاشون داد و حتی گفت کرایه‌ها رو ۲۰ درصد افزایش میده چرا دوباره کامیونداران دست به اعتصاب زدند؟
حسین میرداماد: در دور قبلی اعتصاب رانندگان که در بیش از ۲۸۰ شهر کشور گسترش پیدا کرد، رژیم قول داد که مابازای شکستن اعتصاب توسط رانندگان و برگشت اونها به سرکار، رژیم هم به درخواستهای رانندگان از جمله افزایش ۲۰ درصدی کرایه‌ها و حل مشکل بیمه اونها جامه عمل بپوشه رژیم جز همون چند روز اول اساساً هیچ توجهی به خواست کامیونداران نکرد و بعد از اینکه کامیونداران از اواخر ماه تیر اعلام کردند که بر سر عهد و پیمانشون برای برپایی اعتصاب در اول مرداد هستند در روزهای منتهی به تیر با یکسری شارلاتان بازی تلاش کرد اعتصاب رو بشکنه از جمله: معاون وزیر راه و شهرسازی درباره اجرای طرح بیمه تکمیلی رایگان ۹۰۰ هزار راننده حمل‌ونقل بار که روز دوشنبه اول مرداد منتشر شد.
خبرگزاری حکومتی فارس روز ۳۱ تیر یعنی یک روز پیش از آغاز اعتصاب با عجله و سرآسیمگی از لغو محدودیت سقف سهمیه سوخت کامیون‌ها خبر داد.
در مشهد کارگزاران رژیم برای فریب دادن راننده‌ها و شکستن اعتصاب اقدام به فروش لاستیک ارزان در پایانه و تبلیغات برای آن کردند.
حتی سایت حکومتی انتخاب روز ۲۹ تیر (دو روز پیش از آغاز دور دوم اعتصاب رانندگان کامیون) اعلام کرد: «کانون انجمن‌های صنفی رانندگان ناوگان حمل کالای جاده‌ای سراسر کشور در اطلاعیه‌یی اعلام کرد: رانندگان بخش حمل‌ونقل کالای کشور در روز دوشنبه اول مرداد هیچ‌گونه اعتصابی نخواهند داشت»! رئیس این کانون همان فردیه که در دور اول، به خواست رانندگان از کار برکنار شده است!
در واقع اینها یک سری ترفندهای تبلیغاتی بود تا از اعتصاب جلوگیری کنن که نتوانستند.
پرسش: این دور از اعتصاب ما شاهد اون اقدامات سرکوبگرانه‌ای که رژیم در دور اول اعتصاب کامیونداران کرده بود نبودیم علتش چی میتونه باشه؟
حسین میرداماد: البته اون دور ضرب شست رانندگان و کامیونداران رو به خوبی چشید و فهمید که با زور و سرکوب بخواد وارد بشه با مقاومت جانانه کامیونداران و رانندگان مواجهه و کامیونهایی رو هم که براش شکستن اعتصاب خود سپاه و ارگانهای دولتی راه می‌انداختند با تهاجم رانندگان مجبور می‌شدن متوقف کنن علاوه بر اونکه به سرعت هم از طرف بقیه جوانان و کانونهای شورشی و شوراهای مقاومت محلی مورد حمایت قرار گرفتند و رژیم در وحشت از چنین فضایی مجبوره که کمتر درگیر بشه. با اینهمه نمونه‌هایی از چنین درگیریها و هارت و پورتها رو هم داشتیم مثلاً: در همان اولین روز اعتصاب، روابط عمومی دادگستری استان فارس گفت: «سوءاستفاده‌کنندگان از این موضوعات اگر بخواهند در جاده‌های فارس کوچکترین ناامنی و اخلالی را به‌وجود آورند، با نظارت‌های محسوس و نامحسوس شناسایی و با آنها برخورد می‌شود».
در کرمانشاه مزدوران رژیم پلاک کامیون‌هایی رو که رانندگان آن در اعتصاب هستند، کندند تا رانندگان رو به‌زور و اجبار مجبور کنند دست از اعتصاب بردارند. اما با اعتراض خانواده‌های آنان روبه‌رو شدند.
در بندرعباس رژیم عده‌یی از مزدورانش رو به‌منظور شکستن اعتصاب و عادی نشان‌دادن وضعیت، جهت بارگیری بسیج کرده بود.
روز ۲ مرداد در «سربندر» اقدام به وارد کردن کامیون‌های وزارت راه و ترابری برای جابه‌جایی بار کردن. در شهرکرد هم اقدام به استفاده و بسیج کامیون‌های ادارات دولتی کرد.
این عناصر با صدور پی‌درپی اطلاعیه‌های دروغین، اعتصاب اخیر را تخطئه کرده یا اساساً اقدام به اعتصاب را رد کرده‌اند! اقدامی مفتضح که با گسترش سریع اعتصاب به بیش از ۸۵ شهر در سومین روز اعتصاب، نشان داد رانندگان کامیون از هوشیاری بالایی در مواجهه با این‌گونه حرکات برخوردار هستند.
پرسش: این اعتصابها جنبه صنفی داره و چند روزی هست و تموم میشه مگه چه ویژگیهایی داره که اینقدر شما روی اون تأکید می‌کنید؟
حسین میرداماد: شما میدونید که به دلیل شدت اختناق و دیکتاتوری در ایران وقتی یک قشر اجتماعی شروع به اعتراض میکنه رژیم در وهله اول غافلگیر میشه به دلیل وحشت از قیام به سرعت دستگاههای سرکوبگر و امنیتی‌ش تلاش میکنن تا از شکل گیری مجدد اعتراض و اعتصاب جلوگیری کنند یا اهدافش رو منحرف کنند با تهدید با ارعاب با تطمیع با هرچی که هست. این قانون در مورد همه اعتراضات و از جمله کامیونداران هم صادقه.
بنا بر این نفس برپایی چنین اعتصابی با ابعادی به پیوستن بیش از ۱۲۰ شهر تا الان یک پیروزی در برابر دستگاه سرکوب و اختناق آفرین رژیم هست.
دومین ویژگی این اعتصاب اینه که رژیم این روزها به شدت در تلاشه که اوضاع داخل ایران رو آروم جلوه بده تا نامشروع بودن خودش رو در انظار جهانیان باز هم پنهان نگه داره. اما وقتی در بیش از ۱۲۰ شهر کشور کامیونداران اعتصاب می‌کنند به طور اتوماتیک این پیام رو برای مردم ایران و مردم دنیا می فرسته که مردم ایران با این رژیم غارتگر سر جنگ دارن و همونطور که در شعارهاشون میگن «دشمن ما همینجاست» دشمن رو هیچ کشور دیگه نمیدونن بلکه آخوندها و پاسداران غارتگر و سرکوبگر حاکم میدونن
سومین ویژگی آینه که به سرعت این اعتصاب در شهرهای مختلف گسترده شده است.
و چهارمین ویژگی این دور هم آینه که در جاهای مختلف مثل مشهد و کرج بازاریان هم در حمایت از کامیونداران اعتصاب کردند.

پرسش: شما فکر می‌کنید چاره چیست؟
حسین میرداماد: چاره رو با یک شعر از مولوی جواب میدم که میگه:
بدگهر را علم و فن آموختن
دادن تیغی به دست راه‌زن
تیغ دادن در کف زنگی مست
به که آید علم ناکس را به دست
علم و مال و منصب و جاه و قران
فتنه آمد در کف بدگوهران
پس غزا زین فرض شد بر مؤمنان
تا ستانند از کف مجنون سنان
در این جا اجازه بدید که به پیام خانم مریم رجوی در مود اعتصاب کامیونداران اشاره کنم که گفت:‌ « با درود به اعتصاب_سراسری رانندگان کامیون، عموم مردم به‌ویژه جوانان غیرتمند را به همبستگی با اعتصابگران فرا می‌خوانم و از ارگانهای ذیربط بین‌المللی و اتحادیه‌های کارگران و کامیون‌داران در کشورهای مختلف می‌خواهم به حمایت از رانندگان زحمتکش در ایران برخیزند.»

درهمین زمینه:



#قیام_دیماه#اعتصاب #تظاهرات_سراسری #قیام سراسری  #اتحاد #آزادی#ما براندازیم  #آ#ايران 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر