۱۳۹۷ مرداد ۱۳, شنبه

مروری به روزنامه های رژیم شنبه 13 مرداد 97





مروری به روزنامه های رژیم شنبه 13 مرداد 97
روزنامه‌های حکومتی در روز شنبه ۱۳مرداد مهم‌ترین عنوانهای خود را به بحرانهای گریبانگیر نظام در عرصه سؤال از روحانی، تحریمها و مذاکره با آمریکا اختصاص داده‌اند.
روزنامه‌های حکومتی کمتر به موضوع قیام مردم که اکنون در شهرهای مختلف جریان دارد، اشاره کرده‌اند. اما وقتی همین اشارات را می‌خوانیم علت وحشت و سکوت بارز تر می‌شود.
مثلاً کیهان خامنه‌ای در مطلبی در مورد بررسی تحریمهای آمریکا از جمله نوشته است:« یک تحلیلگر باسابقه ساکن تهران که مایل به افشای نامش نبود، در این زمینه گفت: «ترامپ در حال ارسال پیام‌ اشتباه است. او می‌گوید که مردم، شما به خیابانها بیایید تا ما مجاهدین خلق را بر سر قدرت بیاوریم».
روزنامه حکومتی سیاست روز هم در مطلب خودش با عنوان «حباب سکوت» با اشاره به قیام مردم به روحانی هشدار داده است:« هر آن امکان دارد آنهایی که صراحتاً می‌گویند برای آشوب جمهوری اسلامی برنامه دارند از راه رسیده و مطالبات به حق مردم را منحرف و به سمت و سوی دیگری بکشانند و اگر این اتفاق رخ دهد، تنها کسانی که این روزها حباب سکوتشان نترکیده مقصر اصلی رخداد و نارضایتی مردم خواهند بود». این روزنامه کمی بعد علت وحشت خود را روشن‌تر بیان کرده و نوشته است« در همین اوضاع رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ، که یکی از سخنرانان اجلاس (مجاهدین) در پاریس بود درباره اعتراضات مردمی ادعا دارد که «آن اعتراضات به‌صورت خودجوش رخ نمی‌دهند.آنها [اغتشاشات] به‌خاطر وجود (مجاهدین) در آلبانی و بسیاری از افراد ما در اینجا و در سراسر جهان رخ می‌دهند».
هشدار نسبت به پیآمد بی‌اعتمادی مردم به نظام دغدغه روزنامه‌های هر دو باند حاکم است. مثلاً روزنامه اعتمادنوشته: از بین رفتن اعتماد، عواقب زیانباری برای کشور دارد. متأسفانه سیاستمداران ما از این مقوله غافلند. چگونه می‌شود سیاستمداران را متوجه این خطر بزرگ کرد؟».روزنامه‌ایران ارگان دولت روحانی هم به همه باندها هشدار داده است« از مدتی قبل، افراد و رسانه‎هایی برای چنین شرایطی هیزم تهیه کرده یا می‎کنند. مطرح کردن مشکلات و بزرگنمایی آن از یک‌سو و افزایش بدبینی نسبت به مسئولان اجرایی کشور و در کنار آن به فراموشی سپردن دلایل کمبودها، تنها نتیجه‎اش، طغیان آتش خشم و نارضایتی است».
اذعان به وجود رانت و فساد در دولت روحانی در روزنامه‌های هر دو باند دیده می‌شود. مثلاً جهان صنعت نزدیک به باند روحانی از «سکوت رانتی دولت» نوشته و قدس از باند خامنه‌ای درخواست« برخورد قاطع با مفسدان و ترمیم فوری کابینه» کرده و فرهیختگان از« خطر تشدید رانت ارزی» اسم برده. روزنامه شرق همسو با روحانی هم از «رانتهای رونمایی نشده» در دولت روحانی خبر داده است.
حمله به روحانی مضمون مشترک اغلب روزنامه‌های امروز است. کیهان نوشته« روزه سکوت رئیس‌جمهور صدای حامیان روحانی را هم در آورد». مردم‌سالاری هم به‌نقل از کواکبیان نوشته: دوست نداشتیم کار به سؤال از روحانی بکشد».
موضوع طرح سؤال از روحانی در روزنامه‌های همسو با او مطلب اصلی و مقالات مهم اغلب این روزنامه‌ها را به خود اختصاص داده است.
اغلب با اشارات مستقیم و غیرمستقیم باند رقیب را تهدید به افشاگری کرده‌اند:‌مثلاً روزنامه جمهوری اسلامی نوشته است« قطع نظر از این‌که هدف سؤال کنندگان چیست، فرصت خوبی است که آقای روحانی می‌تواند با استفاده از آن نه تنها ذهن نمایندگان مجلس بلکه افکار عمومی را نسبت به مسائل پشت پرده وقایع اخیر روشن کند». این روزنامه افزوده است«شما آقای رئیس‌جمهور باید با افشای ابعاد فسادهای اخلالگران اقتصادی زمینه را برای اعمال سرعت و قاطعیت لازم جهت مجازات این عناصر فراهم سازید. فرصتی که مجلس برای شما فراهم آورده برای این افشاگری، بسیار مغتنم است».
روزنامه آرمان نوشته است: «آیا نمایندگان مجلس انتظار دارند که آقای رئیس‌جمهوری در پاسخ به سؤالات نمایندگان، کاملاًً شفاف و روشن نظر دهد؟ اگر وی شفاف و روشن پاسخ داد، چه کسی مسئولیت عواقب این نوع شفاف‌سازی را خواهد پذیرفت؟ و اگر برای حفظ مصالح و منافع عمومی زبان در کام کشد و بسیاری از مسائل را طرح نکند، آیا این رفتار کمکی به درک پاسخ به سؤالات نمایندگان خواهد کرد؟».
روزنامه حکومتی اعتماد هم در سرمقاله‌اش از «ضرورت تصمیماتی دشوار» و «گریز ناپذیر» نوشته و تعمیق شکاف بین باندهای حاکم بر سر نقشه‌مسیر نظام را این‌گونه بارز کرده است« زمانه مستعد تصمیماتی دشوار و بی‌شک گریز ناپذیر است؛ خصوصاً در مواجهه با جهانی نه چندان دلداده اهداف، سیاست‌ها و عملکردهای مان. امید که رئیس‌جمهور در فرصت به دست آمده، فراسوی سیاست کجدار و مریز معمول، شفاف و بی‌پرده از موانعی بزرگ و کوچک بر سر راه تعامل با جهان بگوید و از چرایی ماندگار و مزمن شدن دردهای بی‌درمان مان». این روزنامه حکومتی گرچه دستاورد نظام از تعامل با خارج را «ناچیز» شمرده اما برای حفظ بقای نظام آن را گریز ناپذیر خوانده و نوشته است« چشمداشت معجزه از این تعامل البته که نوعی کوتاه‌بینی و ساده‌اندیشی است. همان‌گونه که کم بها دادن به آن در بزنگاه تاریخی کنونی نیز جز نوعی لگد زدن به راه‌حل‌هایی احتمالی نیست. دورنگری، چانه‌زنی مطمئن و بی‌واهمه در فراگرد تعامل با جهان، با قصد نقد کردن داشته‌ها و دستاوردهای‌مان، و کاستن از تهدیدها و تبدیل آنها به فرصتهایی برای اشتغال، توسعه و رفاه رسالت و هنر دیپلوماسی است».
برخی روزنامه‌های همسو با روحانی پا به پای ضرورت سؤال از روحانی، لازمه سؤال از «سایر صاحبان قدرت» را نیز به میان کشیده‌اند. آنها بدون اسم آوردن به خود خامنه‌ای و سپاه و قضاییه آخوندی نظر دارند.
روزنامه آرمان از جمله نوشته است: « اکنون با وجود ۴دهه که از انقلاب اسلامی می‌گذرد در جایی قرار گرفته‌ایم که از سویی مدعیان اصول و ارزش‌های دینی و انقلابی و از سوی دیگر مدعیان جمهوریت محوری نظام در پاسخگویی به مردم مناسب و متناسب با جایگاه خود وارد عمل نمی‌شوند». این روزنامه حکومتی در ادامه نوشته است:« تمام نهاد‌ها، سازمانها گروهها و اشخاص مختلف در نقش‌های مختلف باید پاسخگوی مردم بوده و با ارائه گزارشهایی در جهت روشن سازی و شفافیت بخشی به مسیر حرکت خود در پاسخگویی به مردم فعالانه وارد عرصه جامعه ملی شده و از طریق رسانه‌های گوناگون به بازشکافی میزان عمل به وظایف خود اقدام نمایند. از طرف دیگر در راستای شفافیت باید به بازنگری بسیاری از گزاره‌های تولیدی ۴دهه مناسب و تناسب با زمان روی آورد». روزنامه حکومتی آرمان در ادامه ضرورت بازنگری در پایه‌های نظام آخوندی را لازمه بقای آن دانسته و از جمله نوشته است« امروزه شتاب تحولات در جهان موجود به اندازه‌ای زیاد است که باید پذیرفت نمی‌توان با گفتمانها روش‌ها و رویکردهای دهه‌های قبل پاسخی درخور و شایسته به آنچه که اکنون روی داده عرضه کرد».
روزنامه ارگان دولت روحانی، ایران هم به‌صورت دیگری ضرورت طرح سؤال از ولی‌فقیه را به میان کشیده است و این‌گونه نوشته است«- مطابق اصل ۷۶قانون اساسی، «مجلس شورای اسلامی حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد.» مطابق اصل ۸۴نیز: «هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهارنظر نماید.» نمایندگان با این دو اصل که بسیار روشن و واضح و بدون قید است چگونه رفتار کرده‌اند؟ آیا آنان مجاز هستند یا این حق را به خود می‌دهند که در همه اموری که شایسته است و مجاز هستند، اظهارنظر یا تحقیق و تفحص نمایند؟ یا فقط اجازه آنان محدود به سؤال از وزیر و رئیس‌جمهوری است؟».
در کنار این دعوا ضرورت مذاکره با آمریکا موضوع مهم دیگر در روزنامه‌های همسو با باند روحانی است که با بیانهای مختلف آن را طرح کرده‌اند. روزنامه حکومتی جهان صنعتدر مورد مذاکره با آمریکا با یادآوری شرایط جوشان اجتماعی و خطر قیام نوشته است« برخی دیدگاهها بر لزوم و امکان و برخی دیدگاهها نیز بر اجتناب و امتناع آن تأکید کرده‌‌اند‌. با وجود همه قبولی و منطقی که پشت این دیدگاهها وجود دارد به‌نظر می‌رسد در شرایط حاضر راهی جز مذاکره با آمریکا باقی نمی‌ماند‌. لزوم مذاکره با آمریکا بیشتر در ارتباط با شرایطی است که در کشور جاری است‌. در بروز و ظهور این شرایط، سیاستهای اقتصادی دولت و همچنین سیاستهای کارافزایانه ترامپ نقش کلیدی دارند‌. این سیاست‌ها باعث بحران ارز و طلا، تورم، گرانی، رکود و بیکاری در جامعه شده که پیآمد آن اعتراضاتی است که هم‌چون قارچ در گوشه‌گوشه کشور و به نوبت در حال روییدن است‌». این روزنامه حکومتی نتیجه گرفته است:« به‌نظر می‌رسد تغییر تیم اقتصادی نیز علاج و چاره‌ساز نیست زیرا اعمال تغییرات از یک طرف به‌مثابه نوشدارو بعد از مرگ سهراب است و از طرف دیگر زیرساخت‌های اقتصادی کشور بغرنج‌تر از آن است که تغییر در تیم اقتصادی و حتی تغییر محتمل در برخی از وزارتخانه‌ها بتواند از مشکلات آن بکاهد‌. به عبارت دیگر خانه از پای‌بست ویران است‌. حال در شرایطی که افق‌های اقتصاد ایران چشم‌انداز روشنی را نمایان نمی‌کند و از سوی دیگر سیاستهای خصمانه ترامپ با اعلام آمادگی برای مذاکره در حال رنگ باختن است، ضرورت دارد از فرصت به دست آمده بیشترین استفاده را برای گشایش اقتصادی به‌عمل آورد»‌.




#قیام_دیماه#اعتصاب #تظاهرات_سراسری #قیام سراسری  #اتحاد #آزادی#ما براندازیم  #آ#ايران 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر