۱۳۹۷ تیر ۲۶, سه‌شنبه

مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران از بخشی از تلاش‌ها برای دور زدن تحریم‌ها پرده برداشت




مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران از بخشی از تلاش‌ها برای دور زدن تحریم‌ها پرده برداشت



مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران سه شنبه ۱۷ ژوئیه با اشاره به اینکه تقاضا برای ارز در ایران به سطح ۲۰۰ میلیارد دلار رسیده است گفت کشورش «در صدد تدوین برنامه ویژه صادراتی با کشورهای همسایه است تا در زمان تحریم‌ها تنگناهای تحریم از این طریق کاهش یابد».
به گزارش خبرگزاری فارس مسعود خوانساری در چهلمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ضمن تاکید بر اهمیت مشارکت بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌های خارجی ایران با توجه به تحریم‌ها گفت: «با توجه به این‌که تحریم‌ها روز به روز شدیدتر و جدی‌تر و حلقه محاصره تنگ‌تر می‌شود، بنابراین وظیفه ما در اتاق بازرگانی به عنوان بخش خصوصی روز به روز بیشتر می‌شود و به نظر می‌رسد، باید در ارتباط با مباحث خارجی بیشتر شرکت کنیم».
رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به دعوت از ۳۰ سفیر از کشورهای مختلف در همایش فعالان اقتصادی اظهار داشت: «تلاش داریم تا با کشورهای همجوار مثل عراق، عمان، قطر و افغانستان ارتباط ویژه‌ای در ارتباط با صادرات در زمان تحریم‌ها برقرار کنیم و در این راستا برنامه مشخصی تدوین می‌کنیم، تا به صورت خاص موانع را برطرف کنیم و تا اندازه‌ای تنگناهایی که از تحریم حاصل می‌شود را از این طریق کاهش دهیم».ماه مه گذشته مایک پومپئو وزیر امور خارجه ایران، حمایت خود را از تظاهر کنندگان ایرانی علیه به تعبیر او «فشا، ظلم و بی لیاقی نظام حاکم» اعلام کرد.
پس از این اعلام، ترامپ فرمان از سرگیری تحریم‌های ایران را که بر پایه توافق هسته‌ای تعلیق شده بود، امضا کرد.
خوانساری ضمن انتقاد از بی اعتنایی دولت به نظرات بخش خصوصی، اقدامات اقتصادی دولت به ویژه در زمینه ارز، از جمله راه اندازی بازار ثانویه را «دیر‌هنگام و بی‌تاثیر» دانست.
همچنین وی پیش بینی کرد با ادامه این روند اگر اقدامات جدی از سوی دولت در زمینه تامین ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای ضروری از جمله اقلام پزشکی و دارویی صورت نگیرد کشور با مشکل جدی و بحران روبرو خواهد شد.
قیمت ارز در ایران دچار صعودی ناگهانی شد تا جایی که هر دلار در بازار آزاد به ۹ هزار تومان رسید. اگرچه پس از آن قیمت دلار به کمتر از ۸ هزار تومان کاهش یافت، اما بازار ارز در ایران همچنان در نوسان است.
خوانساری به موضوع تخلفات ارز، سکه و خودرو اشاره کرد و گفت: «بسیاری از این تخلفات منشأ در سیاست گذاری دولت دارد، چرا که در مورد ارز از همان ابتدا در اتاق بازرگانی اعلام کردیم که بحث ارز شدنی نیست و قطعا مشکلاتی را ایجاد می‌کند و دولت به آن اصرار داشت، پافشاری بود که شدنی است و بنابراین گفته شد که ما به همه نیازهای کشور ارز ۴۲۰۰ تومانی را می‌دهیم».
خوانساری با اشاره به ناکارآمدی و شکست طرح دولت در تعیین نرخ رسمی ۴۲۰۰ تومانی برای ارز گفت پافشاری بر این موضوع موجب شد تا «تقاضا برای خرید ارز به بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار افزایش یافت که نشان داد این اقدام شدنی نیست و وقتی این اتفاق افتاد بگیر و ببند شد که چرا این ارز داده شده است».
وی همچنین با اشاره به تبعات عدم مشورت دولت با بخش خصوصی درباره بحث پیش فروش سکه گفت: «این کار برای جمع آوری نقدینگی انجام شد، اما تعیین نشد که هر خریدار چند سکه می‌تواند بخرد و بعد معلوم شد که یک نفر ۳۰ هزار سکه خریده و یک نفر ۱۰ هزار سکه خریده است که این مسائل اثر سوئی که در روحیه مردم دارد از مسائل اقتصادی بیشتر است».


تهران #قیام_دیماه#اعتصاب #تظاهرات_سراسری #قیام سراسری  #اتحاد #آزادی#ما براندازیم  #آ#ايران 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر