۱۳۹۷ خرداد ۲۴, پنجشنبه

مروری بر رسانه‌های حکومتی – پنجشنبه ۲۴خرداد ۹۷




مروری بر رسانه‌های حکومتی – پنجشنبه ۲۴خرداد ۹۷




در صفحات اول روزنامه‌های حکومتی روز پنجشنبه ۲۴خرداد، مهم‌ترین تیترها و گاه تیتراصلی به وضعیت وخیم اقتصادی کشور اختصاص یافته است. در کنار این تیترها وعده و ادعاهای روحانی، دعواهای باندی بر سر برجام دیده می‌شود. برخی روزنامه‌ها هم تمام صفحه اول خودشون را به موضوع جام جهانی در روسیه اختصاص داده‌اند. از موضوع اقتصادی در روزنامه‌های باند خامنه‌ای شروع می‌کنیم:
ابرار: تذکر ۲۷۶نماینده به رئیس‌جمهور در مورد وضعیت اقتصادی کشور
ابرار:‌یک استاد اقتصاد: اقتصاد ایران سکته زد
ابرار اقتصادی: کاهش ۸۰درصدی قدرت خرید مردم در ۸ماه
ابرار اقتصادی: مدیریت بازار از توان بانک مرکزی خارج شده است
جوان: محتکران گران فروش دولتی انبارها را خالی کنند
رسالت: اعتراف دیر هنگام نوبخت به افزایش ۶۰درصدی نرخ برخی کالاها: بالاخره گرانی به پاستور رسید
صدای اصلاحات: چند روز بود غذا نخورده بودند. هر چه بچه‌ها غذا می‌خوردند حالشان بدتر می‌شد. مادر گفت: معده آنها ضعیف شده است. این جا یک خانواده زندانی در پایتخت است. خانواده‌هایی که سالهاست فراموش شده‌اند. این گزارش را در چاه جمکران بیاندازید
کیهان: گرانی امروز حباب است یا وعده‌های دیروز؟طی هفته‌های اخیر موج گرانی کم سابقه‌ای وارد اقتصاد ایران شد، از طرفی گرانی قیمت دلار که از سال پیش شروع شده بود و پس از تعطیلات عید اوج گرفت، اثر خود را بر بازار‌های دیگری مانند مسکن، سکه، گوشی و... گذاشت و از طرف دیگر برخی اقلام مصرفی مردم با افزایش قابل توجهی روبه‌رو شد.
یکی از مهم‌ترین موارد این گرانی‌ها مربوط به افزایش قیمت کالاهای مصرفی و اساسی بوده که طی دو ماه و نیم سپری شده از سال جاری بروز و ظهور جدی‌تری یافته است.
به‌عنوان نمونه قیمت تخم مرغ، گوشت قرمز و میوه‌های تازه به ترتیب ۵۲درصد، ۲۲.۷درصد و ۱۷.۴درصد افزایش یافته است، ضمن این‌که قیمت برنج خارجی در این آمار ذکر نشده که بر اساس آماری که مرکز آمار در اردیبهشت امسال منتشر کرده بود ۳۷.۲درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل گران شده بود.
روند گرانی کالاهای خوراکی بعضاً در گروه‌های دیگری از کالاهای مصرفی مشاهده شده و موضوع قابل کتمانی نیست تا حدی که نوبخت، سخنگوی دولت سه‌شنبه شب در یک برنامه تلویزیونی به موضوع گرانی‌ها ‌اشاره کرد و گفت: «مردم باید بدانند ما افزایش ۵۰تا ۶۰درصدی نرخ برخی کالاها را تکذیب نمی‌کنیم.»... باید از این مسئول دولت روحانی پرسید آیا گرانی‌های امروز حباب است یا وعده‌های برجامی دیروز که حتی آب خوردن مردم را هم به توافق هسته‌یی گره زدید؟آیا همین مقامات دولتی نبودند که برجام را «آفتاب تابان» و «فتح‌الفتوح» می‌نامیدند یا این‌که شخص آقای روحانی در فروردین۹۵و پس از برجام مدعی شدند: امروز زنجیرهای تحریم را گسسته‌ایم و رابطه خوبی بین بانکهای ایرانی و جهان برقرار است و گشایش‌ها یکی پس از دیگری انجام می‌شود!... واقعاً جناب نوبخت خوب است پاسخ دهند آیا این وعده‌ها حبابی نبود؟
بهرحال اگر دولتمردان شرایط کنونی را چندان خاص ارزیابی نکرده و توجهی به ریشه‌یابی اتفاقات اخیر نداشته باشند، احتمال وخامت بیشتر شرایط هم وجود دارد.
وطن امروز: کواکبیان با اشاره به وضعیت بد اقتصادی و ناتوانی دولت در مدیریت کشور: خجالت می‌کشم از این دولت حمایت کردم... ناتوانی و انفعال دولت در مدیریت شرایط اقتصادی صدای اعتراض حامیان و وابستگان دولت را نیز بلند کرده است.
طی هفته‌‌های اخیر در کنار بحران قیمت ارز، نابسامانی بی‌سابقه‌ای در بازار به‌ویژه در حوزه مسکن، خودرو و اقلام غذایی ایجاد شده و قیمتها افزایش داشته است.
برخی حامیان دولت روحانی که گویا وضعیت مقبولیت دولت در افکار عمومی را بغرنج دیده‌اند، تلاش می‌کنند تا جای ممکن میان خود و دولت روحانی فاصله‌‌گذاری کنند.
کواکبیان دیروز چهارشنبه در جلسه صحن علنی پارلمان در جریان بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق ارز اظهار داشت: وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم در حال حاضر مناسب نیست، شب می‌خوابیم و صبح بلند می‌شویم و می‌بینیم قیمتها از این رو به آن رو شده است.
کواکبیان هم‌چنین گفت: وضعیت اقتصادی در شرایط کنونی بسیار بد شده است به‌گونه‌یی که شب می‌خوابیم و صبح بلند می‌شویم و می‌بینیم دلار چند هزار تومان افزایش پیدا کرده است؛ وضع قاچاق کالا و ارز به اندازه‌ای وخیم است که به‌عنوان نماینده خجالت می‌کشم بگویم که از این دولت با چنین وضعیت اقتصادی حمایت کردم.
وی افزود: زمانی که در وضعیت فعلی هستیم، حقیقتاً یک دفعه می‌بینیم قیمتها دگرگون شده است.‌ به‌عنوان مثال؛ قیمت خودروها نسبت به یک ماه گذشته ۲۰میلیون تومان تفاوت کرده است و مردم می‌گویند شما برای چه می‌روید مجلس و در آنجا چه کار می‌کنید؟
وطن امروز: ادعای حامیان دولت درباره رابطه FATF و گرانی سکه
در نبود توجه‌های رسانه‌یی، بازارهای سوداگرانه‌ای مانند طلا و ارز با جهش بی‌سابقه‌ای رو‌به‌رو شده‌اند. از یک‌سو زمزمه‌های دلار قاچاق ۷هزار تومانی و از سوی دیگر صدای سکه ناقابل ۲و نیم میلیونی به گوش می‌رسد. کارشناسان عوامل مختلفی را برای این افزایش قیمت معرفی کرده‌اند و جالب‌ترین آنها هم متعلق به گروهی است که گرانی بازارهای طلا و ارز را به مسکوت ماندن FATF ربط داده‌اند! یک روزنامه اقتصادی هوادار اقتصاد لیبرال و مدافع دولت طی استدلالی حکیمانه این گرانی‌ها را به تصویب نشدن FATF در مجلس شورای اسلامی ربط داده است. از این بدتر این‌که چند نماینده مجلس همگام با این روزنامه، مرزهای استدلال اقتصادی را جا به جا کرده و همین موضوع را تکرار کرده‌اند. معصومه آقاپور، عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خانه ملت پا را فراتر گذاشته و اظهار داشته است که پذیرش FATF بازار سکه را کنترل می‌کند!
بررسی گرانی ارز (دلار آزاد یا قاچاق) و سکه طی ۲ماهی که از شروع سال کاری جدید می‌گذرد نشان می‌دهد این بازارها به ترتیب با رشد ۱۸و ۳۰درصدی پیش از جهش اخیر رو‌به‌رو بوده‌اند. این روند افزایش قیمت نشان از آن دارد که اساساً التهاب در بازارهای مختلف تخصص دولت و روندی ثابت طی ماه‌های اخیر است و ربطی به اظهارنظر نمایندگان درباره یک کنوانسیون بین‌المللی ندارد. در انتها باید گفت برای تفکری که برجام را مرتبط با گلابی، خورشید و باران می‌داند ربط دادن FATF به قیمت سکه به هیچ‌وجه کار سختی نیست.
وطن امروز: خرید و فروش خودرو به حداقل رسید
قیمت خودرو به‌صورت ناگهانی گران شد تا یادآور روزهای بد چند سال پیش باشد. گرانی ۱۰۰هزار تومانی جای خود را به گرانی چند ده میلیون تومان داده تا بازار خودرو آشفته‌تر از قبل شود.
خبرگزاری دولتی ایسنا گزارش داده که گرانی نجومی خودرو موجب شده مردم برای خریدها احتیاط بیشتری به خرج دهند. چند هفته‌یی است که بازار خودرو ملتهب شده و تفاوت قیمت کارخانه و بازار خودروها به حدود ۹۰میلیون تومان نیز رسیده است. به‌عنوان مثال قیمت مزدا۳تیپ ۳در کارخانه ۱۳۱میلیون تومان بوده‌ اما در بازار به ۲۲۹میلیون تومان رسیده است. قیمت کارخانه پژو ۲۰۰۸نیز در حالی ۱۱۵میلیون تومان است که در بازار این خودرو به قیمت ۲۱۰میلیون تومان عرضه می‌شود.
سراتو ۲۰۰۰اتوماتیک آپشنال نیز در کارخانه به قیمت ۱۱۳میلیون تومان و در بازار به قیمت ۱۶۸میلیون تومان عرضه می‌شود. در این شرایط کارشناسان معتقدند احتمال قطع همکاری خودروسازان خارجی و توقف تولید خودروهای مشترک تولیدی با خودروسازان خارجی باعث سودجویی واسطه‌ها و تعیین نرخ‌های نجومی برای این خودروها شده است. از آن سو نیز سایر خودروهای داخلی با افزایش قیمت قابل توجهی در بازار روبه‌رو هستند به‌گونه‌یی که این خودروها حداقل چند میلیون تومان گران‌تر نسبت به قیمت کارخانه در بازار عرضه می‌شوند. در چنین شرایطی اما فعالان بازار خودرو می‌گویند با وجود رشد نجومی قیمتها خرید و فروش در این بازار به حداقل رسیده و معامله چندانی انجام نمی‌شود.
انحصار خودرو در شرکتهای عرضه‌کننده خودروهای داخلی یکی از معضلات بازار خودرو است؛ عرضه در این شرکتها به‌نحوی است که در صورت ثبت‌نام اینترنتی، فقط عوامل این شرکتها موفق به ثبت‌نام می‌شوند و مصرف‌کننده امکان آن را پیدا نمی‌کند و اگر به‌صورت مستقیم نیز فروش انجام شود، در نهایت کالا به بازار می‌رود و مصرف‌کننده نمی‌تواند از طریق شرکت خودرو دریافت کند که این رویه عامل دیگر افزایش قیمت خودرو در بازار است. اظهارنظر دبیر اتحادیه صنف فروشندگان خودرو درباره نقش خودروسازان در گرانی خودرو و به هم ریختن بازار گویای آن است که دلالان واقعی بازار آنها هستند نه دیگران.

در روزنامه‌های باند حسن روحانی هم اذعان به گوشه‌یی از اوضاع اقتصادی دیده می‌شود، در عین این‌که تلاش کرده‌اند تقصیر را به گردن رفتار باند رقیب بیندازند
آرمان: حداقل یک بیکار در هر خانواده ایرانی
آفتاب یزد: تاثیر طومار بازی دلواپسان در مجلس بر بازارها
تجارت: سفره خالی سهم مردم از گرانی
جهان صنعت: واکنش منفی بازار به ادعای رئیس کل بانک مرکزی؛ سکه عقب نمی‌نشیند: دیروز قیمت سکه امامی به دو میلیون و ۶۰۰هزار تومان هم رسید آن هم دقیقاً یک روز بعد از آن که رئیس بانک مرکزی از وضعیت مطلوب ذخایر طلا و به تعادل رسیدن عرضه و تقاضا در بازار کشور خبر داد‌.
این تراژیک‌ترین افزایش قیمت طلای داخلی در طول ماه‌های گذشته بوده است‌. تنها در عرض یک هفته قیمت سکه امامی رشد قابل توجهی داشت و از دو میلیون و ۳۰۰هزار تومان در ابتدای هفته به دو میلیون و ۶۰۰هزار تومان در روز گذشته رسید‌.
جالب است که هربار مقامی وارد می‌شود و می‌خواهد در مقام حرف و سخن برای بهبود اوضاع کاری کند، شرایط بدتر می‌شود و قیمتها در واکنش به همان حرف‌ها و صحبتها دوباره افزایش می‌یابد‌.
دلیلش شاید این باشد که به کل اعتماد مردم به مسئولان کشور سلب شده است و دیگر جایی برای اطمینان به آنچهمی‌گویند وجود ندارد‌... آن‌طور که به‌نظر می‌رسد دیگر دست هیچ مقام و مسوولی به آنچه در بازار می‌گذرد نمی‌رسد و دست هیچ والامقامی‌ توان به ثبات رساندن قیمتها را ندارد‌. دیگر نه می‌توان به عرضه‌های گسترده در بازار دل خوش کرد و نه می‌توان امیدوار بود که به‌زودی قیمتها به ثبات می‌رسند‌.
این عوامل هم یک دلیل بیشتر ندارد؛ آن هم نگرانی از آینده نامطمئن اقتصادی کشور است که معلوم نیست با این تنشهای پیش آمده چه بر سر بازار اقتصادی و روابط بین‌الملل‌مان بیاید و فضای اقتصادی کشور را به کدام سمت و سو هدایت کند‌.

تک و پاتک باندها حول برجام و اف.ای.تی.اف موضوع مشترک روزنامه‌های پنجشنبه است
آرمان: در تحلیل مسعود پزشکیان از شرایط امروز کشور و نقش مجلس مطرح شد؛ انتقاد از برخی نمایندگان بی‌اطلاع – چرا وقتی نمی‌توانید FATF را درست تلفظ کنید درباره آن اظهارنظر و مخالفت می‌کنید؟ اگر کشور سامان مالی داشت، ده‌هزار میلیارد گم نمی‌شد
رسالت: ظریف: هنوز بسته‌یی از طرفهای برجامی دریافت نکرده‌ایم
عصر ایرانیان: مخالفت ها با پیوستن ایران به یک سند استعماری ادامه دارد؛ نباید در زمین FATF بازی کرد
کیهان: موگرینی: تلاش ما برای حفظ برجام همسو با منافع آمریکاست
وطن امروز: بازی مزورانه آلمان و فرانسه در موضوع برجام خانم دروغگو، آقای دلال!

هشدارهای مهره‌های باند روحانی در مورد وضعیت بن‌بست نظام و ضرورت باز بینی در مبانی قدرت، موضوع روزنامه‌های باند خامنه‌ای است.
آرمان: حسین انصاری راد: این موضوع که مردم از وضعیت اقتصادی ناراضی هستند و این سطح نار‌ضایتی گسترده است هیچ شکی نیست. در ضمن این نار‌ضایتی فقط مختص یک طبقه یا قشر خاصی نیست و می‌توان گفت تمام طبقات اجتماعی از وضعیت فعلی رضایت ندارند منظور این است که این سطح نارضایتی فقط مربوط به قشر عظیمی از طبقه متوسط و پایین جامعه نمی‌شود که در زندگیشان وامانده‌اند و در بحث معیشت دچار مشکل هستند. بلکه اقشاری که از لحاظ درآمد در سطح خوبی هستند نیز احساس نارضایتی دارند. از طرف دیگر، دشمنان کشور هم‌چون ترامپ و دوستانش در منطقه هم‌چونعربستان سعودی و رژیم صهیونیستی تمام تلاش خود را برای تنگ کردن حلقه محاصره اقتصادی و تحریم علیه ایران به‌کار گرفته‌اند بنابراین کشور در یک وضعیت مضیقه داخلی و مشکلات خارجی قرار دارد... باید پذیرفت که هدایت جامعه و اجرای عدالت با شعار، موعظه یا سخنرانی‌های چند ساعته درست نمی‌شود و مردم انتظار دارند مصادیق عدالت را در جامعه ببینند و لمس کنند. مردم انتظار دارند حرکت کشور را در مسیر پیشرفت احساس کنند و هر روز ناامیدی بیشتر بر آنان حاکم نشود... گسترش ریا در جامعه نتیجه سوءمدیریت در برخی دستگاههای اجرایی است و این یکی از آفات جامعه اسلامی است که مردم مجبور باشند برای سهولت در امور زندگی تظاهر به رفتاری کنند که اعتقادی به آن ندارند.
ایران: عباس عبدی:
نگران؛ ناامید؛ خسته؛ توصیف اجمالی از وضعیت کنونی جامعه ایران است. توصیفی که شاید برخی را خوش نیاید. در گذشته، هیچ گاه نه نگران بودم، نه خسته و نه ناامید. دوست نداریم این سخن‌ها را بگوییم چون بیم آن داریم که به افزایش نگرانی و خستگی و ناامیدی منجر شود. ولی چاره چیست؟ تا کی می‌توان زبان در کام کشید؟ اگر سکوت و نگفتن چاره‌ساز بود، تا کنون چاره کرده بود.
نگرانیم. با هر کس که سخن می‌گوییم، نسبت به آینده کشور و ایران نگران است. برخی از گذشته‌های دور نگران بوده‌اند، ولی بسیاری نیز در سال‌های اخیر به‌ویژه در یک سال گذشته نگران شده‌اند. نگرانی به‌سر عت در روان و ذهن ما ریشه دوانده است. بحث اصلی نیز وجود توطئه و فشارهای خارجی علیه کشور نیست، هر چند این مورد مهم است، ولی ریشه نگرانی در داخل است. جامعه ما زیر فشارهای مختلف ضعیف و ناتوان شده است. جامعه ما از وحدت و انسجام اولیه خود دور شده و شاید در تنها موضوعی که وحدت نظر داریم، نگرانی از آینده است.
از مردم پرسیده شده است مهم‌ترین موضوعی که این روزها موجب نگرانی شما می‌شود، چیست؟ فقط ۱/۱درصد اظهار داشته‌اند که چیزی موجب نگرانی آنان نمی‌شود. نکته مهم این است که اکثریت قاطع، مسائلی را موجب نگرانی خود دانسته‌اند که حل آنها خارج از اراده شخصی آنان است. در ادامه پرسیده شده که آیا این نگرانی در آینده کمتر می‌گردد یا بیشتر یا همین طور می‌ماند؟ فقط ۶درصد اظهار داشته‌اند که کمتر می‌شود، ۸۵درصد گفته‌اند بیشتر و ۹درصد هم اظهار داشته‌اند همین طور می‌ماند. متأسفانه باید گفت که این پاسخ‌ها در نگرانی‌هایی که به امور شخصی برمی‌گردد، خوشبینانه‌تر است و در اموری که خارج از اراده فردی است، بسیار بدبینانه‌تر.ناامیدی رویه دیگر این نگرانی است که بازتاب آن را در این نحوه پاسخگویی شاهد هستیم. مردمی ناامید که انتظار آینده‌ای خوب را ندارند.
خسته‌ایم. این خستگی پس از انتخابات سال گذشته نمود بیشتری یافت.
یک نقطه روشن هست. اتفاق‌نظر نسبی در وجود نگرانی درباره آینده و این‌که ادامه مسیر فعلی و گذشته دیگر ممکن نیست.
واقعیت این است که به‌نظر بنده مسأله امروز ایران، هیچ راه‌ حل جزیی و فنی ندارد. در سطح هیچ‌یک از قوا نیست و باید در سطح ملی حل شود. باید در نگاه به جامعه و رابطه قدرت و مردم اصلاح اساسی صورت گیرد. باید ضمن به‌رسمیت شناختن همه نگرش‌ها و گرایش‌های موجود در جامعه، به بازسازی قدرتِ مردم، همت گماشت...

ابراز نگرانی از پیامدهای تحولات کره شمالی در روزنامه‌های هر دو باند حاکم با بیانهای مستقیم و معکوس! دیده می‌شود
کیهان: ۱۰پرسش از یک دیدار
روز سه‌شنبه کیم جونگ اون و دونالد ترامپ سران کره شمالی و آمریکا در سنگاپور دیدار کردند. دیداری که بیش از آن که پاسخگوی سؤالات پیشین باشد، خود سؤالات جدی و جدیدی را پیش آورد که برخی از آنها عبارتند از؛ ۱- توافق سنگاپور اتفاقی نادر بود؟
- چماق و هویج ترامپ در مذاکره با کیم چیست؟
- اهداف اصلی آمریکا از توافق با کره شمالی چیست؟
- پیام‌ها و پیامدهای این دیدار و توافق برای ایران چیست؟
اگر چه برای قضاوت درباره نتیجه نهایی این دیدار و توافق هنوز زود است اما می‌توان گفت در هر صورت برای ایران قابل‌توجه است. چنان‌چه توافقی پایدار و موفق باشد، می‌تواند نکاتی درس‌آموز برای دستگاه دیپلوماسی کشور داشته باشد و چنان‌چه شکست بخورد نشانه دیگری از چرایی بی‌اعتمادی به آمریکاست. نکته قابل‌توجه دیگر آن که هر اتفاقی آن سوی دنیا رخ دهد، دخلی به پرونده برجام ندارد و نمی‌تواند باعث فرافکنی و فرار از مسئولیت بانیان برجام شود. آنان به‌هرحال باید پاسخگوی عملکرد خسارت‌بار خود باشند.
آرمان: ایران و مذاکرات ترامپ با اون
حشمت‌ا... فلاحت پیشه*
واقعیت این است که کره شمالی عملاً کم آورده و در شرایط بحران به این نتیجه رسید که حتی چین و روسیه هم در کنارش نیستند لذا نگاه آنها مبتنی بر بازی و تبانی بود و این باعث شد که کره شمالی وارد مذاکرات مستقیم شود. اما کره شمالی روزبه‌روز بیشتر ناامید می‌شود از این‌که دستاوردهای توسعه‌ای داشته باشد. اطلاعات کامل برنامه هسته‌یی ایران در اختیار آژانس انرژی هسته‌ییاست و ایرانیان علاوه برNPT، پروتکل الحاقی را هم پذیرفته‌اند و عملاً جنبه مرموز و پنهان شده‌ای در برنامه هسته‌یی ایران وجود ندارد و مسائلی که تحت عنوان نگرانی درز اطلاعات هسته‌یی ایران از طریق کره شمالی مطرح شده اصلاً محلی از اعراب ندارد. شاید ترامپ سعی کند در گفتار مقامات کره شمالی دنبال این موضوع بگردد که مذاکراتی را اثبات کند که در گذشته بر سر تسهیلات ایران و کره شمالی بوده است ولی معتقدم ایرانی‌ها در مناسبات خارجی‌شان به حدی از پختگی رسیده‌اند که هیچ اطمینانی به هیچ بازیگری نکنند.

روزنامه‌های حکومتی به مصوبه پارلمان اروپا با سوزوگداز واکنش نشان داده‌اند:
آفتاب یزد: تلاش اتاوا برای به‌دست آوردن دل ترامپ
ابتکار: مجلس و دولت کانادا خواستار توقف از سرگیری روابط با ایران شدند
قانونگذاران کانادا با حمایت نخست‌وزیر این کشور طرحی را تصویب کردند که خواستار عدم احیای روابط اوتاوا با تهران می‌شود. این در حالی است که ترودو پیش از این از بهبود روابط دو کشور حمایت کرده بود. جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا اولین فردی بود که در حمایت از این طرح در جای خود ایستاد، سپس دیگر اعضای کابینه به طرح گارنت جنیوس نماینده محافظه‌کار پارلمان کانادا علیه روابط کشورش با ایران رأی مثبت دادند.
ترودو پیش از این از بازگرداندن روابط دیپلوماتیک با ایران حمایت کرده بود اما این طرح از دولت می‌خواهد تا برنامه‌های کنونی خود برای بهبود روابط را متوقف کند و تمامی مذاکرات یا رایزنیها با ایران درباره بازگرداندن روابط دیپلوماتیک را کنار بگذارد.
ایران: وزارت‌خارجه: طرح محدودیت روابط با ایران خطای راهبردی کانادا است
سخنگوی وزارت‌خارجه تصویب نهایی طرح محدودیت روابط با ایران در مجلس کانادا را یک خطای راهبردی خواند و ابراز امیدواری کرد دولت این کشور مانع تصویب نهایی این طرح و تأثیر مخرب آن بر روابط دو کشور شود. کانادا در سال ۱۳۹۰سفارت خود را در ایران تعطیل کرد و روابط خود را با ایران به‌حالت تعلیق درآورد. مجلس عوام کانادا هم‌چنین در مصوبه‌یی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را وارد فهرست گروه‌های حامی تروریسم کرده است. نخست‌وزیر کانادا و اعضای دولت او به این مصوبه رأی مثبت داده‌اند.
شرق: ترودو به مخالفان احیای رابطه با تهران پیوست
تصمیم کانادایی علیه ایرانیان کانادا
جاستین ترودو، در رابطه با تهران ۱۸۰درجه‌ چرخش کرده ‌است. نخست‌وزیر جوان کانادا روز گذشته اولین فردی از جناح لیبرال بوده که در حمایت از طرح توقف احیای رابطه با تهران قیام کرد.
مجلس عوام کانادا روز سه‌شنبه طرح توقف همه مذاکرات با ایران برای ازسرگیری روابط دیپلوماتیک را تصویب کرد. طبق این مصوبه، سپاه پاسداران ایران در «فهرست گروه‌های تروریستی» قرار گرفته است. کانادا در سال ۲۰۱۲بسیج و سپاه پاسداران را تحریم کرده بود. سال ۹۵نیز آمریکا، سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده بود.
هنگام رأی‌گیری درباره این طرح که به‌صورت قیام و قعود انجام شد، ابتدا نمایندگان محافظه‌کار به‌عنوان حمایت از این طرح قیام کردند. جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، نیز نخستین کسی بوده که از جناح لیبرال به‌عنوان موافق با این طرح قیام کرد.

لزوم تغییر در سیاست خارجی رژیم موضوعی است که همراه با حملات به باند رقیب، در روزنامه‌های باند روحانی دیده می‌شود:
شرق: امکان تغییر در پارادایم سیاست خارجی ایران
از لابه‌لای رویدادها و رویکردها، تمایلات رادیکال‌هایوطنی، این‌طور درک می‌شود: نباید، افتخار ترقی و توسعه و تفاهم با قدرتهای جهانی به‌ویژه با آمریکا به نام کسی جز خودمان ثبت شود! تا مردم، آنان را قهرمان نپندارند!
هر تدبیری و هر گشایشی باید به سرانگشت تدبیر ما (یعنی اصول‌گرایان) نوشته یا انجام و توافق شود!
حال سه راه بر روی دولتمردان و اصلاح‌طلبان (اگر این دو را با یک درجه اغماض در یک جبهه فرض کنیم) باقی‌ مانده؛
۱- به پیروی از روش رهبر کره‌شمالی، بساط گفتگو و مذاکره را با دولت رادیکال ترامپ پهن کنند.
۲- کنار بکشند و ریش و قیچی را تمام‌وکمال در سیاست خارجی به دست ناتوان رادیکال‌های وطنی بسپارند!
۳- همین رفتار کجدار و مریز فعلی را ادامه دهند که عبارت باشد از ادامه ارتباط با اتحادیه اروپا و تلاش در زنده‌نگه‌داشتن برجام بدون آمریکا و... تا چه پیش‌ آید!
البته رفتار کجدار و مریز فعلی هم به گمان قریب به یقین خیلی از نیروهای کارآمد، ره به جایی نمی‌برد!
بنابراین تمام ویژگی‌های یک مشکل سیاسی، آشکار شده و همه را گرفتار کرده است!
به گمان نویسنده، این وضعیت اولاً هر چه زودتر باید گشوده شود.
ثانیا، دیوار بن‌بست جز با تغییر پارادایم سیاست خارجی و داخلی ایران گشوده نمی‌شود.
شرق: سرمقاله: نشانه‌های افول دیپلوماسی ایرانی
حمایت اروپاییان از ادامه برجام را می‌‌توان به‌عنوان ابزاری برای جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته‌یی تلقی کرد، نه ابزاری قانونی برای رفع واقعی و عملی تحریم‌ها.
اگر اختلاف‌نظر‌هایی هم با آمریکا دارند، ربطی به وحدت نظرشان در مقابله با ایران برای دفاع از موجودیت اسراییل ندارد. خانم مرکل از همان دو سال پیش تعامل آلمان را با ایران منوط به رفع تهدید علیه اسراییل کرد و فرانسه و بریتانیا نیز بارها به‌طور علنی یا عملی همین سیاست را اتخاذ کرده‌اند
اکنون که آمریکا مسیر تهدیدهای جدی‌تری ‌را برای یک راه‌حل نهایی در پیش گرفته است، خروج شرکتهای فرانسوی و برخی دیگر از شرکتهای اروپایی از مشارکت‌های سودبخش در ایران و به‌ویژه به تعویق انداختن لایحه الحاق ایران به مقررات FATF در مجلس که همکاری بانکی با ایران را منوط به قبول مقررات ضدپول‌شویی و انتقال وجه به گروهها و سازمانهای تروریستی می‌کند، به‌تدریج ادامه راه اقدامات دیپلوماتیک را مسدود کرده و حضور چشمگیرتر افراد غیرسیاسی در صحنه، نشان از ترجیح شیوه‌های غیردیپلوماتیک بر دیپلوماسی برد-برد دارد.


تهران #قیام_دیماه#اعتصاب #تظاهرات_سراسری #قیام سراسری  #اتحاد #آزادی#ما براندازیم  #آ#ايران 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر