۱۳۹۷ فروردین ۲۲, چهارشنبه

آیا ترامپ ضربه‌ی سنگین نظامی به رژیم سوریه وارد خواهد کرد؟



آیا ترامپ ضربه‌ی سنگین نظامی به رژیم سوریه وارد خواهد کرد؟


ترامپ وعده داد که در فاصله یک یا دو روز مشخص خواهد کرد که چه طرف‌هایی مسئول حمله شیمیایی در دوما هستند. پرسش این است که آیا ترامپ ضربه‌ی سنگین نظامی به رژیم سوریه وارد خواهد کرد؟
وعده‌ی ترامپ به پاسخ
پس از حمله‌ شیمیایی اسد به دوما واقع در غوطه شرقی، و مرگ حداقل ۱۸۰ نفر از شهروندان که زنان و کودکان را نیز شامل می‌شد و مجروح و مصدوم شدن ۱۰۰۰ نفر دیگر از شهروندان سوری، [«دوما»، بی‌ما، تنهاست؛ بمباران شیمیایی در سوریه و مواضع جامعه جهانی] دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خطاب به خبرنگاران گفت از ۲۴ ساعت تا ۴۸ ساعت آینده تصمیمات مهمی برای پاسخگویی به این جنایت صورت خواهد گرفت و آمریکا طرف‌های مسئول در این جنایت را مشخص خواهد کرد. [بمباران شیمیایی دوما و تصمیم نهایی ترامپ ظرف یک یا دو روز]
ترامپ در حالی این سخنان را خطاب به خبرنگاران می‌گفت که جان بولتون مشاور امنیت ملی جدید آمریکا در کنارش نشسته بود؛ کسی که به انعطاف ناپذیری در برابر رژیم‌های حامی ترور از جمله رژیم ایران و سوریه مشهور است.
از کار انداختن پایگاه‌های هوایی سوریه برای ممانعت از حملات شیمیایی
نیویورک تایمز جناحی را در آمریکا نمایندگی می‌کند که از رئیس جمهور این کشور و سیاست‌های آن پشتیبانی نمی‌کند. با این وجود طی گزارشی، نیویورک تایمز در ۱۰ آوریل به وقت آمریکا تحت عنوان «ترامپ ضربه‌ی سنگین نظامی به سوریه وارد می‌کند» از جمله نوشت:
روز سه‌شنبه رئیس جمهور آمریکا و مشاورانش ضربه‌ی تلافی‌جویانه‌ای علیه سوریه را مورد ارزیابی قرار دادند؛ ضربه‌ای بزرگتر از حمله موشکی سال قبل آمریکا علیه رژیم سوریه. این ارزیابی با این استدلال صورت گرفت که تنها اعمال قدرت بیشتر تضمین خواهد کرد که دولت سوریه از سلاح‌ شیمیایی استفاده نکند.
مقامات حکومتی گفتند آنها انتظار دارند که هرگونه ضربه‌ای علیه سوریه بزرگتر از حمله‌ی سال قبل آمریکا علیه رژیم اسد باشد، پرسش اما این است که این حمله تا چه اندازه بزرگتر باشد. گزینه‌های احتمالی در برگیرنده‌ی ضربه زدن به بیش از یک هدف و گسترش ضربات فراتر از یک روز است.
ترامپ و تیم او حمایت از اقدام علیه حکومت بشار اسد را ‌عهده‌دار شده‌اند. مقامات آمریکایی ابراز اطمینان کردند که از پشتیبانی فرانسه که به ضرورت یک پاسخ قوی فراخواند، برخوردارند. همچنین از پشتیبانی انگلستان، عربستان و قطر که همگی سوریه را مسئول حمله شیمیایی مشکوک دانسته‌اند، برخوردارند. با این وجود هنوز روشن نیست که آیا همه این متحدان در پاسخ نظامی به سوریه شرکت خواهند کرد یا خیر.
سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه یادآوری می‌کند که در حمله‌ی سال گذشته‌ی آمریکا به پایگاه هوایی الشعیرات، کمتر از ۲۴ ساعت پس از حمله، هواپیماهای جنگی سوریه از آن فرودگاه آسیب دیده پرواز می‌کردند. به‌غیر از آن پایگاه، سوریه از شماری دیگر از پایگاه‌ها برخوردار است که می‌تواند جنگ را از آنها راه‌اندازی کند. در حالی که مشاوران ترامپ سال گذشته استدلال کردند که ضربه نظامی آمریکا بر روی محاسبات اسد تأثیر گذاشت، در نهایت طبیعت محدود آن حملات مانع از حملات شیمیایی سوریه نشد.
نشانه‌هایی وجود داشته دال بر اینکه اسد هواپیمای کلیدی‌اش را به یک پایگاه هوایی روسیه در بندر لاذقیه در کنار دریای مدیترانه منتقل کرده است علت این جابه‌جایی آن است که سیستم‌های تسلیحاتی‌اش را در امنیت نگه دارد.
از زمان حمله سال گذشته آمریکا به پایگاه هوایی الشعیرات در سوریه، فرماندهی مرکزی ایالات متحده فهرستی از اهداف احتمالی نظامی و دولتی رژیم سوریه را به روز کرده است؛ شامل آشیانه‌های هواپیما، انبارهای مهمات و مراکز فرماندهی. مقامات وزارت دفاع گفتند که یک امکان ناتوان سازی قطعی فرودگاه‌های سوریه برای اقدام به حملات شیمیایی در آینده است. [نیویورک تایمز ۱۰ آوریل ۲۰۱۸]

ایران #تهران #قیام_دیماه#اعتصاب #تظاهرات_سراسری #قیام سراسری  #اتحاد #آزادی#ما براندازیم 

مطالب مارا درتو ئیتر بنام @ bahareazady ودر وبلاک انجمن نجات ایران دنبال کنید

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر