.چه کسانی انتظار غرق سانچی را میکشیدند؟
از ۱۶ تا ۲۴ دی، نظام مقدس! با وعده دادن و امیدواری دادن به نجات ملوانها تلاش کرد تا موج خبری پیرامون آتشگرفتن نفتکش سانچی را «مدیریت» کند تا به یک بحران برای نظام تبدیل نشود.
۱۶ دی، نفتکش سانچی در سواحل شرقی چین دچار آتشسوزی میشود. گفته میشود این سانحه بر اثر برخورد این نفتکش با یک کشتی باربری چینی رخ داده است. طبق اعلام، این نفتکش از جزیره خارک به مقصد داسان در کره جنوبی در حرکت بود.
اما در فرای خبر آتشسوزی، رها کردن ملوانان برای جانباختن توجه همگان را به خود جلب کرد؛ موضوعی که مشابه آن در حادثهی پلاسکو در یکسال پیش مشاهده شد؛ در حالی که شواهد از زنده بودن چندنفر در زیر آوار خبر میداد اما به یکباره همه چیز مورد انکار قرار گرفت و اعلام شد در اساس خبری از زنده ماندن کسی در میان نبوده است و در نهایت پیکرهای قربانیان از زیر آوار پلاسکو خارج شد.
اما در فرای خبر آتشسوزی، رها کردن ملوانان برای جانباختن توجه همگان را به خود جلب کرد؛ موضوعی که مشابه آن در حادثهی پلاسکو در یکسال پیش مشاهده شد؛ در حالی که شواهد از زنده بودن چندنفر در زیر آوار خبر میداد اما به یکباره همه چیز مورد انکار قرار گرفت و اعلام شد در اساس خبری از زنده ماندن کسی در میان نبوده است و در نهایت پیکرهای قربانیان از زیر آوار پلاسکو خارج شد.
حال نوبت به نفتکش سانچی رسیده است. خبرها از مرگ ۳۲ نفر که سی نفرشان ایرانی بودند، حکایت میکند.
از ۱۶ تا ۲۴ دی ، نظام مقدس! با وعده دادن و امیدواری دادن به نجات ملوانها تلاش کرد تا موج خبری پیرامون آتشگرفتن نفتکش سانچی را «مدیریت» کند تا به یک بحران برای نظام تبدیل نشود، هرچند بیشتر سعی بر آن بود که حداقل انعکاس به این موضوع داده شود؛ گویا حاکمان انتظار میکشیدند که با غرق نهایی کشتی موضوع نیز پایان یابد.
در دومین روز حادثه یعنی در ۱۷ دی، فارس از حسن قشقاوی، معاون وزیر خارجه، نقل کرد که «یک کشتی آتشنشان بزرگ یکساعت دیگر به محل حادثه میرسد تا اقدام به مهار آتش کند.» شش روز بعد اما مقامات خلافت اسلامی! بار دیگر اعلام کردند که گروه اعزامی از سوی ایران «بهزودی» به محل میرسد.
اما وقتی کار از کار گذشت، نوبت به فرافکنی میرسد. هشت روز بعد آنها بدون اینکه سخنی در مورد بیعملی خود بگویند از کمبود همکاریهای چین در عملیات نجات این کشتی انتقاد کردند. در این میان «وزیر خارجه» نظام در تماس با وزیر خارجه چین «بر لزوم انجام تعهدات همه طرفها در سانحه نفتکش ایرانی تأکید کرد».
سرانجام در روز یکشنبه ۲۴ دی یعنی ۹ روز پس از حادثه، هنگامی که ماجرا با غرق کامل کشتی به پایان رسید و هیچ تردیدی در جانباختن ملوانان وجود نداشت، حکومتگران «از اعزام گروه تجسس و تحقیق دریایی ایران و همچنین تکاوران ارتش جمهوری اسلامی ایران برای عملیات نجات ملوانان نفتکش آتش گرفته خبر دادند».
به نظر میرسد این موضوع نیازمند به یک تحقیق بینالمللی باشد؛ تحقیقاتی مستقل و بیطرفانه از سوی ارگانهای بینالمللی بیطرف و ذیربط که هم کشتی و پیشینه آنرا در بر بگیرد و هم به علت حادثه بپردازد و ...
لازم به توجه است که در طول ۱۰ سال گذشته نام این کشتی ۵ بار تغییر کرده است و پرچم آن تعویض شده است و نامش در کشور پاناما به ثبت رسیده است؛ ابهاماتی که وقتی با پروژههای مخفی نظام ولایت فقیه و سپاه همراه میشود، بیشتر نیازمند ابهام زداییست.
از ۱۶ تا ۲۴ دی ، نظام مقدس! با وعده دادن و امیدواری دادن به نجات ملوانها تلاش کرد تا موج خبری پیرامون آتشگرفتن نفتکش سانچی را «مدیریت» کند تا به یک بحران برای نظام تبدیل نشود، هرچند بیشتر سعی بر آن بود که حداقل انعکاس به این موضوع داده شود؛ گویا حاکمان انتظار میکشیدند که با غرق نهایی کشتی موضوع نیز پایان یابد.
در دومین روز حادثه یعنی در ۱۷ دی، فارس از حسن قشقاوی، معاون وزیر خارجه، نقل کرد که «یک کشتی آتشنشان بزرگ یکساعت دیگر به محل حادثه میرسد تا اقدام به مهار آتش کند.» شش روز بعد اما مقامات خلافت اسلامی! بار دیگر اعلام کردند که گروه اعزامی از سوی ایران «بهزودی» به محل میرسد.
اما وقتی کار از کار گذشت، نوبت به فرافکنی میرسد. هشت روز بعد آنها بدون اینکه سخنی در مورد بیعملی خود بگویند از کمبود همکاریهای چین در عملیات نجات این کشتی انتقاد کردند. در این میان «وزیر خارجه» نظام در تماس با وزیر خارجه چین «بر لزوم انجام تعهدات همه طرفها در سانحه نفتکش ایرانی تأکید کرد».
سرانجام در روز یکشنبه ۲۴ دی یعنی ۹ روز پس از حادثه، هنگامی که ماجرا با غرق کامل کشتی به پایان رسید و هیچ تردیدی در جانباختن ملوانان وجود نداشت، حکومتگران «از اعزام گروه تجسس و تحقیق دریایی ایران و همچنین تکاوران ارتش جمهوری اسلامی ایران برای عملیات نجات ملوانان نفتکش آتش گرفته خبر دادند».
به نظر میرسد این موضوع نیازمند به یک تحقیق بینالمللی باشد؛ تحقیقاتی مستقل و بیطرفانه از سوی ارگانهای بینالمللی بیطرف و ذیربط که هم کشتی و پیشینه آنرا در بر بگیرد و هم به علت حادثه بپردازد و ...
لازم به توجه است که در طول ۱۰ سال گذشته نام این کشتی ۵ بار تغییر کرده است و پرچم آن تعویض شده است و نامش در کشور پاناما به ثبت رسیده است؛ ابهاماتی که وقتی با پروژههای مخفی نظام ولایت فقیه و سپاه همراه میشود، بیشتر نیازمند ابهام زداییست.
در توئیتر با نام @ bahareazady مطالب مارا دنبال کنید




هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر