۱۳۹۵ اردیبهشت ۲۲, چهارشنبه

دستگيري و شكنجه و اعتصاب غذاي زندانيان سياسي







منبع : آفتابکاران ، 11 می 2016

رسول بداقی پس از ضرب و شتم شدید به زندانی نامعلوم برده شد
امروز یکشنبه 19 اردیبهشت 1395 آقای رسول بداقی که برای ملاقات معلم زندانی محمود بهشتی که به علت اعتصاب غذا دربیمارستان خمینی بستری می باشد رفته بود که با حمله 7 نفر ازمامورین روبرو می شود . این ماموران امنیتی چنان رسول بداقی را مورد ضرب و شتم قرارداده که به گفته شاهدان عینی احتمال شکستگی فک و بینی ایشان بسیار محتمل می باشد . بداقی را به همراه برادر همسرش به زندان امنیتی نامعلومی منتقل می کنند . پیگیری برای مکان بازداشت ایشان بجایی نرسیده است . رسول بداقی چند روز پیش از این و پس از هفت سال زندان که حتی یک روز مرخصی هم به او داده نشده بود از زندان آزاد شده بود .
«رسول بداقی» فعال صنفی پس ازحضور در بیمارستان (موسوم به ) خمینی تهران، جهت ملاقات با «محمود بهشتی لنگرودی» زندانی در اعتصاب غذا، از سوی ماموران امنیتی به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت. گفته شده “او از ناحیه صورت به شدت آسیب دیده و احتمال شکستن فک و بینی‌اش وجود دارد.”
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، بنا بر گزارش‌های دریافتی تایید نشده، «رسول بداقی» در جریان ملاقات با «محمود بهشتی لنگرودی» سخنگوی پیشین کانون صنفی معلمان که به دلیل وضعیت وخیم جسمانی در پی اعتصاب غذای اعتراضی به بیمارستان امام خمینی منتقل شده، روز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵، از سوی تعدادی از ماموران امنیتی مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفته است. برخی از منابع داخلی گفته‌اند “برخورد ۷ نفر از ماموران امنیتی به قدری خشونت‌آمیز و بی‌رحمانه بوده که احتمال شکستگی فک و بینی «رسول بداقی» وجود دارد.” گفته شده “«رسول بداقی» در زمان ملاقات به همراه برادر همسرش بوده و هر دو بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده‌اند.” پیگیری‌های خانواده و برخی از فعالین مدنی جهت اطلاع یافتن از سرنوشت این دو عضو خانواده بداقی ، تا ساعات پایانی شب یکشنبه ادامه داشته اما نهادهای امنیتی مسوول هیچ پاسخ روشنی از دلایل بازداشت، وضعیت، محل نگهداری و سرنوشت آنها به خانواده نداده‌اند.
«رسول بداقی» از جمله معلمان زندانی و فعالین صنفی است که پیش‌تر در ۹ اردیبهشت ماه ۱۳۹۵، پس از تحمل ۷ سال حبس، از زندان اوین آزاد شد. «محمود بهشتی لنگرودی» سخنگوی پیشین کانون صنفی معلمان ایران، پیش تر در اول اردیبهشت‌ماه سال جاری، با مطالبه “توقف اجرای حکم ۱۴ سال زندان خود تا برگزاری دادگاه علنی و قانونی مطابق اصل ۱۶۸ قانون اساسی” دست به اعتصاب غذا زده و از روز دوشنبه ۱۳ اردیبهشت‌ماه، وارد اعتصاب غذای خشک (بدون آب و غذا) شده است. وی صبح روز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه، به دلیل خونریزی معده از زندان اوین به بیمارستان امام خمینی منتقل شده است. کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، همچنان به دنبال اطلاع یافتن از سرنوشت این دو عضو خانواده بداقی است. در صورت کسب اطلاعات دقیق این خبر به روز خواهد شد.
خونریزی معده، ادامه اعتصاب غذا و انتقال محمود بهشتی لنگرودی به بیمارستان
در پی اعتصاب غذا، «محمود بهشتی لنگرودی» سخنگوی پیشین کانون صنفی معلمان ایران صبح روز جاری یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه از زندان اوین به بیمارستان منتقل گردید. تشخیص پزشکان خونریزی معده به علت اعتصاب غذا گزارش شده است. به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، این سخنگوی پیشین کانون صنفی معلمان ایران پیش تر نیز در بامداد روز پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ به علت افت فشار به بهداری زندان اوین منتقل و صبح روز بعد جمعه ۱۷ اردیبهشت ماه پس از تشخیص پزشک به بند عمومی منتقل گردید.
این فعال صنفی پیش تر در اول اردیبهشت ماه سال جاری تا زمان توقف اجرای حکم ۱۴ سال زندان خود تا برگزاری دادگاه علنی و قانونی مطابق اصل ۱۶۸ قانون اساسی دست به اعتصاب غذا زد و از روز دوشنبه۱۳ اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ وارد اعتصاب غذای خشک (بدون آب و غذا) شده است. این سخنگوی پیشین کانون صنفی معلمان ایران درصبح روز یکشنبه ۱۵ شهریورماه ۱۳۹۴ ، با مراجعه ماموران امنیتی در منزلش بازداشت شد. ماموران با حکم شعبه دو بازپرسی اوین که مربوط به ۵ مردادماه ۱۳۹۴ بود، اقدام به ورود و تفتیش منزل و ضبط برخی وسایل موجود در منزل نامبرده را کرده بودند. این در حالی است که این عضو ارشد کانون روز شنبه ۱۴ شهریور ماه ۱۳۹۴ در جلسه ای مشترک میان «کانون صنفی معلمان» و «نوبخت» معاون رییس جمهور حضور یافته و گزارشی از مشکلات صنفی معلمان را ارائه داده بود. نامبرده بیش از دوسال گذشته از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی «ابولقاسم صلواتی» به زندان محکوم شد. حکم صادره در خرداد ماه ۱۳۹۲ به وی ابلاغ گردید. «محمود بهشتی لنگرودی» در خصوص حکم صادره در صفحه فیسبوک خود نوشت ” “آقای صلواتی حکمم را به من ابلاغ کرد. چهارسال زندان به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، یک سال زندان به اتهام تبلیغ علیه نظام” با احتساب چهار سال حبس تعلیقی، جمعا می شود ۹ سال زندان، به همین راحتی.” «محمود بهشتی لنگرودی» پیش تر درروز شنبه ۲۹ اسفند ماه ۱۳۹۴ به مرخصی نوروزی اعزام شد و پس از گذشت ۵ روز مرخصی عصرروز جمعه ۶ فروردین ماه به زندان اوین بازگشت. پیش تر نیز در روز جمعه ۱۰ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵ و در آستانه روز جهانی کارگر نیز «اسماعیل عبدی» دبیر کانون صنفی معلمان ایران به همراه « جعفر عظیم زاده» دبیر اتحادیه آزاد کارگران ایران،طی نامه‌ای مشترک اعتصاب غذای اعتراضی خود را جهت رفع اتهامات امنیتی از فعالین صنفی به مسوولین بند ۸ زندان اوین اعلام کردند.
تعیین وثیقه برای اسماعیل عبدی و انتقال به بند هفت زندان اوین
پس از گذشت ده روز از اعتصاب غذای تر «اسماعیل عبدی» دبیر کانون صنفی معلمان ایران و همچنین تعیین وثیقه سیصد میلیون تومانی از سوی شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر به ریاست قاضی «قمی زاده» برای وی، نامبرده صبح روز جاری یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه از بند هشت زندان اوین به بند هفت این زندان منتقل گزدید.
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظربه ریاست قاضی «قمی زاده» روز گذشته شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ پس از انتقال این دبیر کانون صنفی معلمان ایران به این شعبه، برای نامبرده مبلغ سیصد میلیون تومان را به عنوان وثیقه جهت آزادی موقت تعیین کرده است.
«اسماعیل عبدی» دبیر کانون صنفی معلمان ایران پیش تر در روزجمعه ۱۰ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵، طی نامه ای مشترک به همراه «جعفر عظیم زاده» دبیر اتحادیه آزاد کارگران ایران، در اعتراض به امنیتی کردن فعالیت‌های صنفی، تجمعات، اعتصابات کارگران ،دستمزدهای زیر خط فقر، ممنوعیت برگزاری مستقلانه و آزادانه روز جهانی کارگر و روز جهانی معلم، عدم شفافیت و عمل موثر سازمان جهانی کار ایلو‌ در قبال نقض حقوق بنیادین کارگران و معلمان ایران و با خواست خارج کردن اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی کشور دست به اعتصاب غذای نامحدود زدند.
«اسماعیل عبدی» پیش تر از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی « ابوالقاسم صلواتی» به شش سال حبس تعزیری محکوم وحکم صادره صبح روز دوشنبه ۳ اسفند ماه ۱۳۹۴ به وکیل او، «پیمان حاج محمود عطار» ابلاغ شد.
«اسماعیل عبدی» با اتهاماتی از جمله “اجتماع و تبانی به قصد اخلال در نظم عمومی” و “تبلیغ علیه نظام”، موضوع مواد ۶۱۰ و ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی محاکمه گردیده و مصداق این اتهامات، فعالیت‌های صنفی او به عنوان دبیر کل کانون صنفی معلمان و سازماندهی و شرکت در تجمعات عنوان شده است.
دبیرکل کانون صنفی معلمان تهران آخرین بار ششم تیرماه ۱۳۹۴، زمانی که جهت پیگیری علت ممنوع الخروج بودنش به دادسرای اوین مراجعه کرده بود پس از ساعت ها بازجویی، بازداشت شد. این فعال صنفی پیش از بازداشت نیز به دفعات احضار می شد. پیش تر در روز یکشنبه ۳۱ خرداد ماه ۱۳۹۴، هنگامی که آقای عبدی قصد مسافرت به کشور ارمنستان را داشت، ضمن ضبط پاسپورت از خروج وی ممانعت به عمل آمد.
در اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ و همزمان با تجمعات اعتراضی معلمان در سراسر کشور، اسماعیل عبدی احضار شد و عدم اجرای حکم حبس تعلیقی وی منوط به استعفا شده بود، این استعفا مورد قبول هیئت مدیره کانون صنفی معلمان قرار نگرفت.
او پس از بازداشت به انفرادی های بند دو-الف سپاه منتقل شد و بدون امکان ملاقات با خانواده و وکیل مورد بازجویی قرار گرفت و در ۲۵ مرداد ماه ۱۳۹۴ به بند هشت زندان اوین منتقل گردید. بند هشت یکی از بدترین بندهای زندان اوین است که تعداد زیادی از زندانیان سیاسی-عقیدتی بر خلاف اصل تفکیک جرائم در آن نگهداری می شوند.
«اسماعیل عبدی» صبح روز جاری یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ از بند هشت زندان اوین به بند هفت این زندان منتقل شده است.
مسئولین دادستانی پیش تر در تیر ماه ۱۳۹۴ با استناد به تبصره ماده ۴۸ قانون مجازات از پذیرش وکیل قانونی «اسماعیل عبدی» امتناع کردند و اعلام کردند که طبق قانون جدید باید وکیل خود را از وکلای مورد تأیید قوه قضائیه انتخاب کند.
نهادهای بین المللی زیادی تا کنون به بازداشت و زندانی شدن «اسماعیل عبدی» اعتراض کرده اند. سازمان جهانی آموزش،اتحادیه سراسری معلمان بریتانیا، اتحادیه استادان کالج ها و دانشگاههای بریتانیا و فدراسیون معلمان کانادا طی نامه بیانیه و گزارش هایی از این معلم زندانی حمایت کرده اند.
از بهار ایران

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر