۱۳۹۴ دی ۳۰, چهارشنبه

تن دادن كامل رژيم آخوندي به التزامات مشخص شده در برجام براي برداشتن تحريم هاي هسته يي

همبستگی ملی،20،ژانویه،2016 


پس از تن دادن شتابان رژيم به تمامی التزامات مشخص شده در برجام برای برداشتن تحریمهای هسته‌یی، كه مي بايست مورد تأیید آژانس و «لشکر بازرسان» آن قرار بگیرد، سرانجام موگرینی و ظریف با تأخيري چند ساعته، بیانیه مشترک خود را قرائت کردند.

دراين بيانيه برخلاف خطوط قرمز خامنه اي كه تصريح كرده بود همه تحريمها بايد همزمان با توافق لغو شود، تصريح شده است كه شش ماه پس از توافق و پس از تن دادن كامل رژيم به التزامات برجام، تحريمها فقط در زمينه هسته يي خاتمه مي يابد:

ظریف گفت:‌ «شش ماه پس از نهایی شدن آن توافق تاریخی، آژانس بین المللی انرژی اتمی تأیید کرد که ایران تعهدات هسته ای ذیربط خود تحت برجام را اجرا نموده است.
از آنجا که ایران به تعهدات خود عمل نموده است، امروز تحریم های مالی و اقتصادی ملی و چندجانبه مربوط به برنامه هسته ای ایران منطبق با برجام برداشته شد.»

در اين بيانيه هم چنين برخلاف خطوط قرمز خامنه‌ای كه گفته بود آژانس نبايد نقشي در اجراي برجام داشته باشد، نظارت و راستي آزمايي درمورد تن دادن رژيم به التزمات برجام تا به آخر برعهده آژانس بين المللي انرژيم اتمي است و رژيم متعد شده كه به بازررسيها تن بدهد و پروتكل الحاقي را اجرا كند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی به سهم خود، مسئولیت مراقبت و راستی آزمایی اجرای برجام و نیز تعهدات ایران به عنوان عضو معاهده منع اشاعه و موافقتنامه پادمان و اجرای موقت پروتکل الحاقی را به عهده دارد.

موگريني و ظريف پس از قرائت بيانيه مشترك خود، حاضر نشدند به هيچ سوالي از خبرنگاران جواب بدهند.
گزارشهاي خبري حاكي از آن بود كه، تاخير در برگزاري اين كنفرانس مطبوعاتي، به دليل تاخير در صدور تأييديه آژانس بوده است  تا اينكه سرانجام، یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، درهمان حوالي نيمه شب،  طي بيانيه يي اعلام كرد، بازرسان تائید کردند که رژیم ایران از تمامي اقدامات تعیین شده در برجام تبعيت كرده است.
آمانو افزود: رژیم ایران همزمان با برجام، اجراي پروتکل الحاقی را آغاز می‌کند.

پس از برگزاري كنفرانس ظريف و موگریني، جان كري وزير خارجه آمريكا، به طور جداگانه در برابر خبرنگاران ظاهر شد اما از ابتدا تاكيد كرد كه او نيز در اين جلسه  به سوالات پاسخ نخواهد داد.
به اعتقاد ناظران سياسي ، پاسخ به هر سوال الزاما، با توسري جديدي به رژيم همراه بود و لذا همه بازيگران از آن طفره رفتند.
با اين همه، جان كري با رديف كردن تمامي آنچه كه رژيم براي لغو تحريمها صرفاً در مقوله هسته اي انجام داده است، گفت: «98 درصد از ذخائر اورانیوم رژیم از ایران خارج شده و کمتر از 300 کیلوی باقیمانده نیز تحت کنترل کامل است. رژیم دو سوم کلیه سانتریفوژها را همراه با زیر ساختهایشان برداشته و تمامی آنها پلمب شده‌اند. تمام اورانیوم غنی شده از فردو برداشته شد و سانتریفوژهای آن قطع شدند».

وزیر خارجه آمریکا افزود: تمام رآکتور اتمی اراک به‌طور بنیادین تغییر یافت و کلیه نقاط مورد نظر با سیمان پر و آببندی شد. زمان گریز برای ساختن یک بمب که قبلاً دو الی سه ماه بود، اکنون یک سال شده است».
جان کری افزود: ستون فقرات اقدامات بعدی در مورد فعالیتهای اتمی رژیم راستی آزمایی است و با توجه به بازرسیها ، آمریکا و آژانس بلافاصله از هر گونه اقدام مخفیانه مطلع می‌شوند.

وزیر خارجه آمریکا گفت: رژیم ایران برای رفع تحریمهای هسته‌یی از دو سال پیش تا به‌حال هر کاری را که قرار بود انجام داده اما کنترلهای آینده جای خود را دارد. اکنون ما مطمئن هستیم که رژیم ایران دسترسی و توان بمب‌سازی (اتمی) ندارد و تمام چرخه اورانیوم از معدن تا سانتریفوژ و ذخیره‌سازی و غنی‌سازی تحت کنترل است.
 جان کری ادامه داد: آزاد کردن آمریکاییهای ایرانی‌الاصل توسط رژیم ایران پس از مذاکرات سخت و سنگین 14ماهه با ارگانهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا و سازمان سیا صورت گرفت.
جان کری گفت: دستگیری آمریکاییهای ایرانی‌الاصل توسط رژیم ایران از ابتدا ناعادلانه بوده است.

ساعت 5 بعد ازظهر يكشنبه به وقت اروپا، اوباما رئيس جمهور آمريكا در يك جلسه مطبوعاتي با قدرداني از جان كري و فهرست ارائه شده توسط او درباره انتقال و بستن و انهدام مواد و تجهيزات و تاسيسات اتمي رژيم ايران، اعلام كرد: تحريمها عليه رژيم ايران، در زمينه تروريسم، حقوق بشر و موشكهاي بالستيك كماكان به قوت خود باقيست.

اوباما از پاسخ به هرگونه سوال از جانب خبرنگاران خودداري كرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر